Apple heeft een probleempje. Het gaat niet om de snelste dit en de meeste PPI's dat, het staat buiten kijf dat de beste
overall gebruikservaring een Apple is. Daarmee verkopen Apple spulletjes zichzelf. Dat is eigenlijk altijd al zo geweest met alle Apple spulletjes, alleen had niet iedereen dat door. Nu Apple populaire apparaatjes maakt zijn er dat wat meer geworden.
Samsung heeft als bedrijfsmodel zo veel en zo snel mogelijk Apple nadoen (dit is geen oordeel, slechts een vaststelling). Het probleem hiermee voor Apple is dat het moment van de aankoopbeslissing nog niet het moment is van de ervaring: die komt immers pas later als je reeds hébt gekocht. Het model van Apple wordt hiermee dankzij het
clone model van Samsung onderuit gehaald als het over marktaandeel gaat. Mensen zonder die ervaring zullen beiden slechts op prijs, specs en optische zaken vergelijken. En binnen zo'n koude vergelijking wint Samsung voor veel mensen.
Uiteindelijk ervaart men met een Samsung niet hetzelfde als bij een Apple, maar dan is 't apparaatje al verkocht. Die mensen komen later wellicht toch wel bij Apple terecht, maar 't is natuurlijk niet echt een efficiënte route. Volgens mij is dit het scènario waar Apple een beetje pijn van in de poepert begint te krijgen. Want
marktaandeel is in deze wereld een serieuze pijler richting toekomst.
[ Ger ]