geplaatst door: Robert
http://www.macfreak.nl/modules/news/images/Cupertino-Apple-HQ.jpg
Europese consumentenorganisaties versus Apple
Een tijdje geleden kon je bij ons lezen dat Apple een boete opgelegd kreeg in Italië voor de manier waarop ze over AppleCare communiceren en dat ze tegen die boete in beroep zijn gegaan.

Inmiddels hebben consumentenorganisaties van elf Europese landen, waaronder Italië en Duitsland, brieven naar instanties in hun eigen land gestuurd met als doel om er voor te zorgen dat Apple per direct stopt met het aanbieden van AppleCare op de manier waarop dat nu gebeurt.

We weten niet precies om welke andere negen Europese landen het gaat, maar de zowel de Consumentenbond in Nederland en Test-Aankoop in België zijn in ieder geval ook hierbij betrokken. We zijn erg benieuwd hoe dit af gaat lopen, en natuurlijk vooral of dit een positief effect zal hebben op de garantie die Apple heeft op haar producten.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Europese consumentenorganisaties versus Apple
20 maart 2012 - 10:28    reactie #1
geplaatst door: WiMac
Consumentenbond ook. Was gisteren op Radar...
Europese consumentenorganisaties versus Apple
20 maart 2012 - 11:42    reactie #2
geplaatst door: Johan Morris
Europese consumentenorganisaties versus Apple
20 maart 2012 - 12:55    reactie #3
geplaatst door: boni
Goede zaak.

Paar jaar terug voor twee kennissen met een Macbook in de bres gesprongen omdat kort na het eerste jaar de ene zijn scherm en de ander zijn moederbord het begaf.
Hele discussie geweest in de winkel. Via brieven schrijven rechtstreeks met Apple dan toch gedaan gekregen, maar dat kan niet zulke zaken.

Jaar erop begaf het scherm van mijn 1,5 jaar oude MBP het. Gelukkig had ik een extra garantie van de winkel zelf gekocht bij aankoop. Anders had het weer dezelfde discussie geweest.

helemaal  geen slechte zaak dus zou ik zeggen.
Werd tijd dat Apple daarover is grondig aangepakt wordt.
MBA 13” M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - Mac mini M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - MBP 16” M1 PRO-chip / 16 GB geh. / 2TB SSD - MBA 15” M4-chip /  16 GB geh. / 1TB SSD.
 Mijn Mac en Synology NAS'en.
Europese consumentenorganisaties versus Apple
20 maart 2012 - 13:44    reactie #4
geplaatst door: Ziegler
Eerlijk gezegd vraag ik me af of Apple hier van onder de indruk zal zijn.
Dat jij je best hebt moeten doen is eigenlijk terecht. Of in ieder geval zoals de wetgever het in de wet heeft bedoeld. Buiten de garantietermijn is het aan jouw om aan te tonen dat het product niet deugdelijk is. Ik vind dit ook een slechte zaak, maar het is een beetje flauw dat ze dit via Apple willen uitspelen. Soms zie ik zo'n tweede kamerlid van de SP bij Radar of Kassa zitten. Die orakelt dan over de wettelijke rechten van de consument. Datzelfde 2e kamerlid zou gewoon eens fatsoenlijke wetgeving moeten maken die voor iedereen duidelijk is.
Europese consumentenorganisaties versus Apple
20 maart 2012 - 14:10    reactie #5
geplaatst door: Robert
Ik heb het nieuwsbericht even aangepast.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Europese consumentenorganisaties versus Apple
20 maart 2012 - 14:23    reactie #6
geplaatst door: Brinky
Inderdaad heb je als consument meer rechten dan Apple ons wil laten geloven. Laatst nog een discussie gehad met zo'n echte geniusbarmijnheer hierover. 'Ja mijnheer wij geven niet meer dan 1 jaar garantie had u maar Applecare moeten kopen.' De discussie over consumentenrecht die volgde eindigde met een vaag lachje en een sorry.

Maar zoals Ziegler zegt in Nederland hebben ze de wetgeving onnodig ingewikkeld gemaakt.

Ik koop in ieder geval mijn Apple spullen bij de mediamarkt of mycom standaard twee jaar garantie.


Europese consumentenorganisaties versus Apple
20 maart 2012 - 14:38    reactie #7
geplaatst door: DirtyMay
Ik wens Ziegler bij te treden.

Dit issue was gisteren ook onderwerp van gesprek bij de vrienden van OMT.
En daar werd verwezen naar een eerder toelichtend document hierover.
http://www.onemorething.nl/2012/01/apple-en-garantie-wat-is-waar/

Daaruit blijkt dat Apple niet zo heel veel buiten de lijntjes kleurt,
maar wel dat de Europese en lokale overheden heel vaak
en onzorgvuldig zijn met hun wetgeving ter zake.
TEn nadele van klanten uiteraard.

Ik vind de manier waarop Apple met ons om gaat
ook niet altijd even plezant, waar als zij voor de rest
niets onwettigs doen, wat kan je hen dan verwijten ?
Europese consumentenorganisaties versus Apple
20 maart 2012 - 14:56    reactie #8
geplaatst door: boni

Citaat
Ziegler om 13:44, 20-03-2012

Dat jij je best hebt moeten doen is eigenlijk terecht. Of in ieder geval zoals de wetgever het in de wet heeft bedoeld. Buiten de garantietermijn is het aan jouw om aan te tonen dat het product niet
deugdelijk is.

Als twee schermen en één moederbord van drie nieuwe Mac laptops het tussen 1 en 1,5 jaar opgeven vind ik niet dat de eigenaars hun best moet doen.
Hier is duidelijk sprake van constructie fouten.

Apple en zijn dealers moeten dan hun best doen om dit recht te zetten. Daar moet wij als klant geen brieven voor gaan schrijven naar Apple Benelux en telefoneren, in de twijfel zijnde dat dit ons een pak geld aan reparatie gaat kosten.

Slechts 1 jaar garantie is te kort maakt mijn voorbeeld maar al te duidelijk.
MBA 13” M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - Mac mini M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - MBP 16” M1 PRO-chip / 16 GB geh. / 2TB SSD - MBA 15” M4-chip /  16 GB geh. / 1TB SSD.
 Mijn Mac en Synology NAS'en.
Europese consumentenorganisaties versus Apple
20 maart 2012 - 17:02    reactie #9
geplaatst door: Ziegler
Ik lees je verhaal en vind het interessant dat je een opinie over de kwestie hebt. Het blijft echter een gegeven dat jij Apple er van moet overtuigen dat de fout bij Apple ligt. En dat heb jij gedaan. Bravo. En ook bravo voor Apple dat ze geheel volgens de regels jouw probleem verhelpen.
Jij wilt echter dat ze direct in de houding springen en jouw probleem oplossen. En dat hoeft niet van de wet. En dus doet Apple dat ook niet, want dat kost geld.
Nu kan je Apple willen veranderen, maar persoonlijk zou ik de wet veranderen.

(Bewerkt door Ziegler om 17:03, 20-03-2012)
Europese consumentenorganisaties versus Apple
20 maart 2012 - 17:09    reactie #10
geplaatst door: bigmac
Met 5 Mac's ,MacBook's,  iPod en iPhone heb ik nooit problemen gehad. Dus die waarborg is voor mij geen probleem. Als ik zie hoe sommigen met hun MacBook omspringen zou ik ze zelfs geen jaar waarborg durven geven. En dan maar jammeren! Met één iMac had ik eind  2009 wel een schermprobleem. Een telefoon naar Apple waar men mij een nummer opgaf om de Mac terug te sturen. Een week later had ik een splinternieuwe. Ik vraag me af hoe dat met Dell en andere soortgenoten gaat?
De groeten
Europese consumentenorganisaties versus Apple
20 maart 2012 - 17:10    reactie #11
geplaatst door: boni
@Ziegler: Wel ja, als de wet verandert is het misschien opgelost.
Dan krijg ik geen antwoord in winkels die Apple verkopen dat zij er niet tussen komen want de slechts éénjarige garantie is voorbij.
Enige dat ik kon doen volgens hen is Apple aanschrijven.
Ik had geluk. Weet niet waarom. Er waren anderen in dezelfde situatie (ontplofte batterij binnen de 2 jaar) die in communicatie met Apple een njet kregen.

zulke situaties kunnen niet.
Mogelijk kan deze actie van consumentenorganisaties daar verandering in brengen.
Zij het in de wet of bij Apple. Maakt niet uit.


(Bewerkt door boni om 17:14, 20-03-2012)
MBA 13” M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - Mac mini M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - MBP 16” M1 PRO-chip / 16 GB geh. / 2TB SSD - MBA 15” M4-chip /  16 GB geh. / 1TB SSD.
 Mijn Mac en Synology NAS'en.
Europese consumentenorganisaties versus Apple
20 maart 2012 - 17:19    reactie #12
geplaatst door: Mekfriek
@Ziegler: even wat verhelderen: europees is afgesproken dat er minimaal 2 jaar garantie verleend moet worden. Een lidstaat mag daar van af wijken als dat ten gunste van de consument is. Dat betekent voor de nederlandse situatie de leverancier/fabrikant van in dit geval een Apple product zelfs langer garantie hoort te geven (en niet te verkopen middels Apple Care!), omdat je er van uit mag gaan dat bijvoorbeeld een computer minimaal 3 jaar hoort te functioneren.
Apple hoeft dus echt niet 'in de houding' te springen volgens jouw formulering, maar moet zonder meer drie jaar garantie verlenen zonder extra kosten. En dat heb ik niet verzonnen, maar de europese en nationale wetgeving verwachten dit van Apple, en van alle andere fabrikanten.

(Bewerkt door Mekfriek om 17:21, 20-03-2012)
Europese consumentenorganisaties versus Apple
20 maart 2012 - 18:13    reactie #13
geplaatst door: Ziegler
Laat me het wetsartikel maar eens zien dan.
Europese consumentenorganisaties versus Apple
20 maart 2012 - 18:22    reactie #14
geplaatst door: marg
Daar ben ik ook benieuwd naar !

Marg
Europese consumentenorganisaties versus Apple
20 maart 2012 - 18:24    reactie #15
geplaatst door: Ziegler
Wilde gok. Mekkerfriet bedoelt Artikel 17, lid 2 BW7 waarin is geregeld dat een winkel een deugdelijk product moet leveren.
Europese consumentenorganisaties versus Apple
20 maart 2012 - 20:07    reactie #16
geplaatst door: plein6
@Ziegler, op jouw naam hier kan ik ook wel een variatie bedenken. Liever niet doen dus.
Europese consumentenorganisaties versus Apple
20 maart 2012 - 21:31    reactie #17
geplaatst door: boni
'@Zieliger' :cool: :

Apple komt er mee weg om slechts één jaar garantie te geven.
Knap dat ze dat kunnen. Chapeau.

Wie pech heeft in de 13de en volgende maanden volgend op zijn aankoop, moet als hij geen extra garantie gekocht of verkregen heeft via mediarkt, Saturn etc. op de goodwill van Apple's willekeur voortgaan. Persoonlijke brieven schrijven etc. in de hoop ze te kunnen overtuigen dat de fout bij hun ligt.

Toch wel bizarre praktijk, van een bedrijf dat toch wel een zeker niveau van high-end toestellen verkoopt. Op medium budget toestellen krijgt men drie jaar garantie in den Aldi.
Het lijkt me toch logischer dat het juist omgedraaid zou zijn.

Zou het meer winstgevend zijn voor Aldi om maar één jaar te geven en verlieslatend voor Apple om twee jaar garantie te geven?

Ik hoop dat de wet Apple kan doen verplichten twee jaar garantie te geven. Dat heeft niets te maken met dat ze meteen in de houding moeten springen om klanten hun probleem op te lossen.

mvg,
bonibanana
MBA 13” M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - Mac mini M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - MBP 16” M1 PRO-chip / 16 GB geh. / 2TB SSD - MBA 15” M4-chip /  16 GB geh. / 1TB SSD.
 Mijn Mac en Synology NAS'en.
Europese consumentenorganisaties versus Apple
20 maart 2012 - 21:36    reactie #18
geplaatst door: Ziegler
Je valt in herhaling Boni. Ik denk dat iedere consument graag ziet dat zijn recht wordt uitgebreid of verstevigd. Jij denkt echter dat je dan bij Apple moet aankloppen. Ik zeg je dat je bij de wetgever moet zijn.
Europese consumentenorganisaties versus Apple
20 maart 2012 - 21:44    reactie #19
geplaatst door: andreewestra
Zou het Apple niet sieren om een betere garantieregeling te hebben dan wettelijk is voorgeschreven? Zou het niet een prima verkoopargument zijn om ook nog eens een langere garantie dan de directe concurrenten te geven?
Europese consumentenorganisaties versus Apple
20 maart 2012 - 21:46    reactie #20
geplaatst door: boni
@Ziegler: Ik moest er toch iets bij typen.

Kon toch niet enkel '@Zieliger' posten alleen maar om de woordspeling.
:happy:



(Bewerkt door boni om 21:47, 20-03-2012)
MBA 13” M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - Mac mini M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - MBP 16” M1 PRO-chip / 16 GB geh. / 2TB SSD - MBA 15” M4-chip /  16 GB geh. / 1TB SSD.
 Mijn Mac en Synology NAS'en.
Europese consumentenorganisaties versus Apple
20 maart 2012 - 21:54    reactie #21
geplaatst door: boni

Citaat
Ziegler om 21:36, 20-03-2012
JJij denkt echter dat je dan bij Apple moet aankloppen. Ik zeg je dat je bij de wetgever moet zijn.

Maar de wet in België is twee jaar!
Wat kan ik bij de wetgever gaan doen?
Eisen dat Apple zich daar aan houd. Ja, ik zal veel invloed hebben.

In België klopt test aankoop nu aan bij Apple ja. Gezamenlijk met andere Europese consumentenorganisaties die hetzelfde in hun eigen land doen.

Het protest heeft nu een georganiseerde stem gekregen.
Misschien heeft dat invloed.
Wat ik niet geloof, maar goed. Wie weet.

MBA 13” M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - Mac mini M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - MBP 16” M1 PRO-chip / 16 GB geh. / 2TB SSD - MBA 15” M4-chip /  16 GB geh. / 1TB SSD.
 Mijn Mac en Synology NAS'en.
Europese consumentenorganisaties versus Apple
21 maart 2012 - 00:06    reactie #22
geplaatst door: SteveJobs

Citaat
andreewestra om 21:44, 20-03-2012
Zou het Apple niet sieren om een betere garantieregeling te hebben dan wettelijk is voorgeschreven? Zou het niet een prima verkoopargument zijn om ook nog eens een langere garantie dan de directe concurrenten te geven?


Waarom? Producten van Apple zijn toch al 'deugdelijk' genoeg?

Anyway. Er is GEEN wet, ook niet Europees, dat voorschrijft dat er minimaal 2 jaar garantie moet zijn. Het gaat hierbij om een RICHTLIJN. En dat is wat anders dan een wet.

Dat bedrijven überhaupt garantie bieden moet eerder gezien worden als een gunst inplaats van een plicht...
Don't panic
Europese consumentenorganisaties versus Apple
21 maart 2012 - 00:41    reactie #23
geplaatst door: boni

Citaat
SteefJoops om 0:06, 21-03-2012

Anyway. Er is GEEN wet, ook niet Europees, dat voorschrijft dat er minimaal 2 jaar garantie moet zijn. Het gaat hierbij om een RICHTLIJN. En dat is wat anders dan een wet.


Ben je daar zeker van?
Ik lees hier ( http://www.pcwinkels.be/nl/article/warranty ), voor België dan toch alvast, iets anders:

"In alle landen die tot de Europese unie behoren (dus ook België) geldt sinds 1 januari 2005 een algemene garantiewet.
Deze wet werd omgezet naar het Belgische rechtssysteem. De wet verplicht computerhandelaars ertoe om minimum 2 jaar garantie te geven op alle nieuwe verkochte consumptieproducten, vanaf de levering van het product (lees: het moment dat u een factuur ontving, aangezien dat meestal gepaard gaat met de levering."


(Bewerkt door boni om 0:45, 21-03-2012)
MBA 13” M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - Mac mini M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - MBP 16” M1 PRO-chip / 16 GB geh. / 2TB SSD - MBA 15” M4-chip /  16 GB geh. / 1TB SSD.
 Mijn Mac en Synology NAS'en.
Europese consumentenorganisaties versus Apple
21 maart 2012 - 06:20    reactie #24
geplaatst door: Ziegler
Ik vraag niet voor niets een wetsartikel aan mekkerfriet. Hij komt er niet mee en jij ook niet. Op dit forum lees ik ook bij herhaling dat we recht hebben op 2 jaar garantie, maar dat maakt het nog niet waar.