[img=right]http://members.home.nl/jacenijkamp/beelden_blog/iTMS_EU.gif[/img]
Apple ligt volgens eigen zeggen nog steeds op schema met de voorbereidingen voor de Europese versie van de iTunes Music Store (iTMS). Dit verklaarde de Europese Apple-baas Pascal Cagni afgelopen vrijdag telefonisch aan
Reuters. "Als we in Europa beginnen, dan willen we dat goed doen. Er kan en mag geen enkel compromis zijn in het gebruiksgemak, de grootte van de catalogus en de snelheid van het systeem."
Daar voegde Cagni fijntjes aan toe dat een paar maanden vertraging acceptabel is voor een online winkel die nog heel veel jaren zal moeten gaan draaien. Belasting-toeslagen en andere variabelen die per land verschillen blijken een moeilijkheidsgraad. "Maar de Europese iTMS gaat nog dit jaar komen, absoluut" zegt Pascal Cagni met een daadkracht die afgekeken lijkt te zijn van zijn grote baas Steve Jobs.
Apple lijkt erg zeker van haar zaak. Op zich is dat niet vreemd; kijkend naar de iTMS concurrentie kun je stellen dat de focus ligt op het snel op de markt zetten van de online winkels maar veel minder op de kwaliteit van de winkels zelf. Apple gelooft schijnbaar erg in de eigen kwaliteit en laat zich niet gek maken door de tijdsdruk die de concurrentie -bewust- creëert. Daarbij is de helderheid van Apple's verkoopstrategie opvallend: géén abonnementskosten en een consequente prijs voor alle muziek; dat is bij de meesten anders geregeld.
Ik hoorde afgelopen week ergens deze uitspraak: "Je moet nooit iets gaan doen om succes te krijgen, je moet het doen omdat je overtuigd bent dat je daardoor iets wezenlijks toevoegt. Het succes komt dan vanzelf". En nee, déze uitspraak is niet van Steve Jobs. Maar hij heeft 't wellicht als 'tegeltjes-spreuk' in z'n toilet hangen... 't Zou mij niks verbazen.