[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/TimCookFrontaal.jpg[/img]Toen Tim Cook de plek van CEO van Steve Jobs overnam was het eerste wat hij zei dat er niets zou veranderen onder zijn leiding. Natuurlijk moest hij dat wel zeggen, want het eerste wat een goede nieuwe CEO doet is de aandeelhouders geruststellen, zeker als de vorige CEO veel vertrouwen had van diezelfde aandeelhouders.
De vraag was of hij letterlijk in Steve's voetsporen zou treden, terwijl Steve zelf voor zijn heengaan tegen het hele team heeft gezegd dat ze zich vooral niet moeten afvragen wat hij gedaan of gezegd zou hebben, maar dat ze hun eigen beslissingen moeten nemen.
Inmiddels wordt duidelijk dat Tim Cook wel degelijk al andere ideeën er op nahield, en dan gaat het tot nu toe vooral over Apple's eigen organisatie. Zo blijkt hij zich veel meer bezig te houden met promoties van mensen op belangrijke plekken en interne rapportages en de structuur daarvan. Dingen die de interesse van Steve Jobs nooit hadden.
Zo zat hij achter een recente herstructurering van de divisie onderwijs, die nu opgesplitst is in een afdeling voor de verkoop en een voor de marketing. Daarbij kregen Phil Schiller en John Brandon trouwens meer verantwoordelijkheden.
Verder is hij in de communicatie ook opener, zowel naar de aandeelhouders als naar zijn werknemers (zijn e-mails aan de werknemers beginnen trouwens altijd met het inmiddels al bekende 'Team,
').
Voor de nabije toekomst wordt verwacht dat hij waarschijnlijk eerder open zal staan voor het terugkopen van aandelen of het uitdelen van meer dividend, hij zei in het verleden dat hij
not religious about holding cash or not holding it is.
Als laatste stond hij al bekend als iemand die financieel altijd voor het maximale gaat, dus zal Apple waarschijnlijk nog meer gericht worden op functies voor ons, de consument. Zo vroeg hij ooit aan een werknemer die een nieuwe functie van de iPhone liet zien:
tell me again how this helps me sell more phones.
bron:
The Wall Street Journal (alleen met abonnement).