[img=right]http://www.selbstaendig-im-netz.de/Bilder/iAd-Apple-mobile-Werbung.gif[/img]Er wordt de laatste tijd nogal wat geschreven over Apple's beleid inzake de App Store en iAd, het onlangs geintroduceerde advertentiesysteem van Apple voor iDevices. Volgens critici zou het beleid te strikt zijn en zou Apple teveel controle willen uitoefenen over de inhoud en mogelijkheden van de advertenties.
Vorige maand werd duidelijk dat Apple de toelatingseisen en het beleid van de App Store al iets had versoepeld. Nu lijkt het erop dat deze beslissing niet onopgemerkt is gebleken bij een aantal grote adverteerders van iAds waaronder Adidas en Chanel. Deze twee merken zouden zich, volgens de geruchten, hebben teruggetrokken uit het iAds programma. Bij Adidas zou het gaan om een campagne ter waarde van tien miljoen dollar.
Het probleem zit hem in de gelimiteerde creativiteit en het ontbreken van support voor third-party ad software. Iets wat in de advertentie business tegenwoordig erg belangrijk is voor het opzetten en uitvoeren van een succesvolle advertentiecampagne.
Analisten verwachten dat Apple aan het einde van het jaar ongeveer een marktaandeel behaald van 21%. Steve Jobs zelf schatte dit onlangs zelf in op minimaal 50%. Apple concureert in deze markt met Google's Admob en binnenkort wellicht ook BlackBerry.