[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/iPad_1e_Generatie.jpg[/img]Volgens onderzoeksbureau Gartner is de tablet, met name de iPad, bijna op top in de 'Hype Cycle'. De 'Hype Cycle' is ontwikkeld door Gartner om technologieën af te zetten tegen de consumenten verwachtingen i.c.m. het adoptatieproces.
En dat levert het volgende interessante plaatje op:
Zoals je kan zien in het bovenstaande plaatje zit de iPad bijna op de top van de consumenten verwachting en heeft de pers zich er ook massaal op gestort. Gartner haalt aan dat in dit stadium van ontwikkeling de technologie eigenlijk nog onvolwassen is waardoor er toch een dip volgt als het publiek eenmaal het product heeft aangeschaft. Met als belangrijkste reden dat de verwachtingen van de consument altijd (te) hoog gespannen zijn.
Dan kunnen we ons afvragen waarom de consument enigszins is teleurgesteld. Is het omdat er geen volwaardig OS aanwezig is en daardoor de functies gelimiteerd zijn? Of is het een gebrek aan specificaties? Te weinig 'power' aanboord?
Dit laatste schijnt het gat te zijn wat BlackBerry heeft gevonden en daardoor haar Playbook, waarschijnlijk, gaat uitrusten met maar liefst twee processoren die moeten zorgen voor een nog betere uitvoering van o.a de multitasking functionaliteit.
Vooralsnog hoeft Apple zich niet heel veel zorgen te maken. De iPad lijkt tot op heden nog onoverwinnelijk.
De 'Hype Cycle' uitgelegd:

Meer via:
Gartner