Apple's succesvolle
Switch-campagne, die nu ook al in Japan en IJsland navolging vindt, zal géén breed uitgemeten europese promotie-actie worden met televisie-spots en billboards. Daarvoor zijn de regels op de "openbare ruimte" (de ether, straat, kabel-tv, etc.) te streng, zo verklaarde een amerikaanse Apple woordvoerder in
Mac Daily News.
Je mag in veel europese landen namelijk niet zomaar het merk of product van je concurrent in je eigen reclame noemen, en al zeker niet om je er tegen af te zetten. In Nederland is deze regel toevallig enkele maanden geleden op de helling gezet, terwijl de regel dat anonieme of raadsel-achtige billboards niet mogen (zoals destijds de paarse "ö" van Vögele of de grijze muizen van Ikea) juist is aangescherpt.
We hoeven dus geen overgewaaide Ellen Feiss, switchende Tsjakkaaa Ratelband of scratchende Tiësto op de nederlandse tv te verwachten, althans niet in het kader van een grootse "Windows Sucks" Apple-reclame. We moeten het doen met de vele stille getuigenissen van mensen zoals André van Duin (in
interviews), Adam Curry (zie o.a. onderaan zijn
website) en
Jack Nouws (all-over the place...)