De NBC vs. Apple/iTunes soap
3 september 2007 - 10:29   
geplaatst door: Robert
[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/itunes7_logo.jpg[/img]Ik vraag me vaak af waarom mensen naar soaps kijken terwijl er in de echte wereld vaak zoveel amusants voorbij komt.

Maar zelfs in de politiek en in Hollywood komen we zelden zulke vreemde verwikkelingen tegen als de NBC vs. Apple saga van de afgelopen dagen, waarbij het allemaal om iTunes en de prijzen die Apple daar berekent voor de afleveringen van TV-series van NBC draait.

Eerst kwam het nieuws dat NBC misschien wilde stoppen met het aanbieden van hun TV-series, ongeveer 30% van het aanbod in deze categorie van de iTunes Store.

Op het eerste gezicht leek dat op de tactiek van Universal, die eerder dit jaar het lopende contract open brak en niet vernieuwde en nu nog wel de muziek in de iTunes Store heeft staan, maar dat niet meer met een 'vast' contract doet.

Maar al snel werd het duidelijk dat er hier toch meer speelt. En daarna volgde de verwikkelingen elkaar zo snel op dat de gemiddelde soap-scenarioschrijver er nog wat van kan leren. Daarom nu alle verwikkelingen tot nu toe even op een rijtje:

op vrijdag 31 augustus lezen we dat NBC laat weten dat ze het contract met Apple niet willen vernieuwen omdat ze het niet eens kunnen worden over de verkoopprijs van de TV-series.

Op (nota bene) dezelfde dag komt Apple al direct met een antwoord. Waar het bij NBC nog via een woordvoerder ging en de woordvoerder van Apple op dat moment nog 'geen commentaar' had, ging het hier al met een officieel persbericht met de titel:

'iTunes Store To Stop Selling NBC Television Shows'

En de echte bom staat dan ook in datzelfde persbericht:

Citaat

The move follows NBC's decision to not renew its agreement with iTunes after Apple declined to pay more than double the wholesale price for each NBC TV episode, which would have resulted in the retail price to consumers increasing to $4.99 per episode from the current $1.99. ABC, CBS, FOX and The CW, along with more than 50 cable networks, are signed up to sell TV shows from their upcoming season on iTunes at $1.99 per episode.


Dit besluit volgt op het besluit van NBC om het contract met iTunes niet verlengen nadat Apple weigerde om de prijs die aan NBC betaald wordt te verdubbelen, wat als resultaat zou hebben gehad dat de prijs voor de consument  US $ 4,99 per aflevering zou worden, i.p.v. de 1,99 die het nu kost. ABC, CBS, FOX en The CW, samen met meer dan 50 kabel omroepen hebben getekend om hun TV shows voor het komende seizoen op iTunes te verkopen voor $ 1,99 per aflevering.



En alsof dit niet genoeg vuurwerk is komt NBC dit keer wel met een persbericht waarin o.a het volgende te lezen is:


Citaat

the dispute centered on a "request for flexibility in wholesale pricing, including the ability to package shows together in ways that could make our content even more attractive for consumers."


De discussie gaat om de vraag voor flexibiliteit (red: goedkope oude shows en duurdere nieuwe), waarbij shows ook gebundeld kunnen worden om het nog aantrekkelijk voor klanten te maken.


Citaat

"since it is estimated that the typical iPod contains a significant amount of illegally downloaded material."


NBC wilt ook dat Apple meer aan illegaliteit doet "omdat de schatting is dat de gemiddelde iPod een aanzienlijke hoeveelheid illegaal binnengehaald materiaal bevat"


Citaat

"It is clear that Apple's retail pricing strategy for its iTunes service is designed to drive sales of Apple devices, at the expense of those who create the content that make these devices worth buying."


Het is duidelijk dat Apple's prijs-strategie voor iTunes zo gemaakt is om de verkoop van Apple producten te stimuleren, ten koste van degenen die de content maken die het de moeite maakt om die producten te kopen.

En terwijl Apple dus al heeft aangekondigd om te stoppen met de verkoop van materiaal van NBC, lezen we hier het tegenovergestelde:


Citaat

"We want consumers to know that all our returning series, including new episodes, will be available on iTunes through the remainder of the contract, which expires in early December. Our content is also available on NBC.com, Amazon.com, and the soon-to-launch hulu.com."


We willen onze klanten laten weten dat alle lopende series, inclusief nieuwe afleveringen, op iTunes beschikbaar zullen zijn totdat het contract afloopt begin december. Ons aanbod is ook beschikbaar via NBC.com, Amazon.com, en het binnenkort te lanceren hulu.com.


NBC doet hier volgens mij iets vreemds, want roddel en achterklap wordt gemengd met goede argumenten en hier en daar lijken er klokken te luiden zonder dat ze weten waar de klepel hangt.

Het eerste argument (de flexibele prijzen) wordt natuurlijk als een groot voordeel voor de klanten gepresenteerd. Hoewel weinig mensen zullen klagen als oudere shows goedkoper zouden worden lijkt het me dat je weinig handen op elkaar krijgt voor het verhogen van de prijzen voor nieuwe shows. Kortom, een nogal doorzichtig geval van spin.

Het tweede punt lijkt mij nogal idioot in een persbericht. Dat er op de gemiddelde iPod ook illegale zaken kunnen voorkomen is natuurlijk niet door Apple tegen te houden. Dat iPods voor het grootste deel vol staan met illegale content was trouwens de conclusie van een buitengewoon dubieus en onwetenschappelijk artikel van ongeveer een jaar geleden (kan de bron niet meer vinden), maar NBC zou zich volgens mij moeten schamen om dat in deze context aan te halen.

Dat de prijsstelling van iTunes alleen maar zo is om meer iPods te verkopen is ook nogal discutabel. Als dat alleen het geval was waarom hebben andere spelers in de videomarkt dan geen veel groter marktaandeel?


Volgens mij wordt het erg moeilijk om nog tot een constructieve oplossing te komen tussen deze twee partijen, maar waar genoeg geld in het spel is weet je het natuurlijk nooit.

Mocht de samenwerking wel doorgaan dan kunnen we vanaf nu in ieder geval van een verstandshuwelijk spreken, lijkt mij.

Zoals altijd zijn we natuurlijk geïnteresseerd in jullie mening over dit onderwerp.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
De NBC vs. Apple/iTunes soap
3 september 2007 - 12:21    reactie #1
geplaatst door: Plexyglazz
Tja, Apple is natuurlijk alles behalve onschuldig als het om
(te veel) geld vragen voor artikelen gaat, maar met een
persbericht als dit geeft NBC wel heel goed aan waar em op
het gebied van Digitale Mediaverkoop mis gaat.

NBC heeft geen idee van wat de waarde voor de consument
is van haar producten, de eindgebruiker heeft daar heel een
andere idee over namelijk.

En niet te vergeten, (MS)NBC is er natuurlijk bij gebaat als
haar programma's niet voor iPods beschikbaar zijn en wel voor
de Zune.
De NBC vs. Apple/iTunes soap
3 september 2007 - 14:38    reactie #2
geplaatst door: jananne
Lijkt me typisch een voorbeeld van het spel om de macht (lees: wie heeft het voor het zeggen) van twee partijen die uiteindelijk niet zonder elkaar kunnen.
"Het echte gevaar zal niet zijn dat computers beginnen te denken als mensen, maar mensen die beginnen te denken als computers"
De NBC vs. Apple/iTunes soap
3 september 2007 - 15:05    reactie #3
geplaatst door: hitchhiker

Citaat
Fool om 10:29, 3-09-2007
Citaat
"It is clear that Apple's retail pricing strategy for its iTunes service is designed to drive sales of Apple devices, at the expense of those who create the content that make these devices worth buying."

NBC sterft bijna de hongerdood geloof ik. :devil:

Volgens mij zijn die shows allemaal al lang en breed betaald door de TV-maatschappijen die ze uitzonden en is verkoop via iTunes alleen maar extra inkomsten voor NBC. Inkomsten waar ze, behalve het zetten van een handtekening op de juiste plaats, totaal en absoluut helemaal niets voor hoeft te doen. Slapend rijk worden noemen we dat hier.

Het is goed dat Apple direct de pin bij NBC op de neus heeft gezet.
De NBC vs. Apple/iTunes soap
3 september 2007 - 16:12    reactie #4
geplaatst door: Robert

Citaat
hitchhiker om 15:05, 3-09-2007
Het is goed dat Apple direct de pin bij NBC op de neus heeft gezet.


Helemaal waar, maar achteraf weet je natuurlijk altijd pas wie het machtsspel wint.

Ik ben er van overtuigd dat SJ z'n poot stijf zal houden, maar als er eventueel meer schapen over de dam gaan wordt dat natuurlijk wel moeilijk...
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
De NBC vs. Apple/iTunes soap
3 september 2007 - 16:29    reactie #5
geplaatst door: david de smedt
Die schapen gaan niet over de dam. Zelfs NBC heeft zich denk ik vergist in de vastberadenheid van SJ en zijn bedrijf. Het was het overwegen waard, maar ik vrees dat dat ze achter het net zullen vissen.
IK vraag me soms af waar die mannen met hun hoofd zitten. Volgens mij verkoopt Apple niet echt schandalig veel meer iPod's omdat apple tegelijkertijd ook in de mogelijkheid voorziet om legaal te downloaden. Het is zeker een mooi  extraatje voor de mensen die een iPod hebben. Maar die mensen vullen hun iPod ook wel zonder iTunes Musec Store, meen ik. Dus in plaats van dat verkoopskanaal (iTMS) alle mogelijkheden tot expansie te geven, tonen ze de mensen de weg naar de illegale downloads. En dan vraag ik mij af wie daar slechter van zal worden. Mijn inziens, Apple alleszins niet.
-Macbook-
"If you haven't found it yet, keep looking, don't settle!""Stay hungry, stay foolish!"
De NBC vs. Apple/iTunes soap
3 september 2007 - 16:44    reactie #6
geplaatst door: marcone
leuk om te lezen dat het zo'n soap is, maar,weet je, eerlijk is eerlijk, zolang hier niets te koop is, heb ik er eigenlijk helemaal geen boodschap aan wat die die mensen voor een strijd voeren. ja toch?

(Bewerkt door marcone om 16:45, 3-09-2007)
Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. - Mark Twain
De NBC vs. Apple/iTunes soap
3 september 2007 - 16:52    reactie #7
geplaatst door: mvdg
Goed punt. En de verkoop van die series zal hier niet sneller gaan komen door al dit gedoe..
Mitch Design : websites en interactieve toepassingen : http://www.mitchdesign.nl
De NBC vs. Apple/iTunes soap
3 september 2007 - 16:54    reactie #8
geplaatst door: RonaldTichelaar
$4,99 per aflevering :wacko: !?!?!?... dan koop niemand toch nog aflevering lijkt mij. Voor dat geld zal het illegaal downloaden alleen maar verder aangemoedigd worden. Met $1,99 zou ik nog wel eens een showtje willen downloaden bij apple maar $4,99 voor één aflevering is van de zotte.
De NBC vs. Apple/iTunes soap
4 september 2007 - 10:15    reactie #9
geplaatst door: Godfather
Eigenlijk wil ik hier niet posten maar aangezien er om meningen gevraagd wordt:

Ik zou het uberhaupt niet gebruiken, NBC dingen... Sterker nog, die hele store voor songs gebruik ik niet. Ik koop een echte CD, waar mn nummers op staan die ik echt vaak draai en goed vind, die zet ik op mn iPod, en af en toe kom ik wel eens een nummer tegen dat voor 1 keer wel leuk is, en die download ik dan... Soms minder legaal ja maar dat zijn echt nummers die ik 1 of 2 keer beluister. Verder is het ook zeker geen Pop of een ander bekend genre wat ik luister dus de 99% van wat ik download, is vaak gratis en dus legaal en anders heb ik een nummertje illegaal, puur voor 1 a 2 malig gebruik. (dit ter info voor die moraalridders, flamen beter voorkomen dan genezen).

Anyway, ieder zn ding, als je gebruik wilt maken van de store is dat prima, maar ikzelf vind dit nieuws net zo belangrijk als de recensies van Windows Vista. Het boeit me niet, ik gebruik het niet  :biggrin:

(Bewerkt door Godfather om 10:15, 4-09-2007)
Mac Pro '08 - iPad 16GB - iPhone 6 - Next Gen MB Pro
De NBC vs. Apple/iTunes soap
5 september 2007 - 12:15    reactie #10
geplaatst door: heuvelrach
Natuurlijk is iTunes bedoeld om samen te werken met de iPod en dus om die dingen te verkopen. Maar dat wisten ze bij NBC al toen ze eraan begonnen. Erg 'pot verwijt de ketel', want ze willen zelf alleen maar hogere prijzen, dus...
Ik vraag me alleen af wat dit voor gevolgen heeft voor de populariteit van de iTunes videstore in de USA. Want er gaat nu wel een grote smakelijke hap aan de gebruikers voorbij, die ze wel bij Amazon kunnen vinden. En voor Mac-gebruikers is het helemaal einde verhaal (al hebben we natuurlijk ook nog BootCamp e.d.).
iMac alu 20", 2,4Ghz, 320 GB, 2GB, OS X 10.6