[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/itunes7_logo.jpg[/img]Ik vraag me vaak af waarom mensen naar soaps kijken terwijl er in de echte wereld vaak zoveel amusants voorbij komt.
Maar zelfs in de politiek en in Hollywood komen we zelden zulke vreemde verwikkelingen tegen als de NBC vs. Apple saga van de afgelopen dagen, waarbij het allemaal om iTunes en de prijzen die Apple daar berekent voor de afleveringen van TV-series van NBC draait.
Eerst kwam het nieuws dat NBC
misschien wilde stoppen met het aanbieden van hun TV-series, ongeveer 30% van het aanbod in deze categorie van de iTunes Store.
Op het eerste gezicht leek dat op de tactiek van Universal, die eerder dit jaar het lopende contract
open brak en niet vernieuwde en nu nog wel de muziek in de iTunes Store heeft staan, maar dat niet meer met een 'vast' contract doet.
Maar al snel werd het duidelijk dat er hier toch meer speelt. En daarna volgde de verwikkelingen elkaar zo snel op dat de gemiddelde soap-scenarioschrijver er nog wat van kan leren. Daarom nu alle verwikkelingen tot nu toe even op een rijtje:
op vrijdag 31 augustus lezen we dat NBC
laat weten dat ze het contract met Apple niet willen vernieuwen omdat ze het niet eens kunnen worden over de verkoopprijs van de TV-series.
Op (nota bene) dezelfde dag komt Apple al direct met een antwoord. Waar het bij NBC nog via een woordvoerder ging en de woordvoerder van Apple op dat moment nog 'geen commentaar' had, ging het hier al met een officieel persbericht met de titel:
'iTunes Store To Stop Selling NBC Television Shows'En de echte bom staat dan ook in datzelfde persbericht:
The move follows NBC's decision to not renew its agreement with iTunes after Apple declined to pay more than double the wholesale price for each NBC TV episode, which would have resulted in the retail price to consumers increasing to $4.99 per episode from the current $1.99. ABC, CBS, FOX and The CW, along with more than 50 cable networks, are signed up to sell TV shows from their upcoming season on iTunes at $1.99 per episode.
Dit besluit volgt op het besluit van NBC om het contract met iTunes niet verlengen nadat Apple weigerde om de prijs die aan NBC betaald wordt te verdubbelen, wat als resultaat zou hebben gehad dat de prijs voor de consument US $ 4,99 per aflevering zou worden, i.p.v. de 1,99 die het nu kost. ABC, CBS, FOX en The CW, samen met meer dan 50 kabel omroepen hebben getekend om hun TV shows voor het komende seizoen op iTunes te verkopen voor $ 1,99 per aflevering.En alsof dit niet genoeg vuurwerk is komt NBC dit keer wel met een persbericht waarin o.a het volgende te lezen is:
the dispute centered on a "request for flexibility in wholesale pricing, including the ability to package shows together in ways that could make our content even more attractive for consumers."
De discussie gaat om de vraag voor flexibiliteit (red: goedkope oude shows en duurdere nieuwe), waarbij shows ook gebundeld kunnen worden om het nog aantrekkelijk voor klanten te maken.
"since it is estimated that the typical iPod contains a significant amount of illegally downloaded material."
NBC wilt ook dat Apple meer aan illegaliteit doet "omdat de schatting is dat de gemiddelde iPod een aanzienlijke hoeveelheid illegaal binnengehaald materiaal bevat"
"It is clear that Apple's retail pricing strategy for its iTunes service is designed to drive sales of Apple devices, at the expense of those who create the content that make these devices worth buying."
Het is duidelijk dat Apple's prijs-strategie voor iTunes zo gemaakt is om de verkoop van Apple producten te stimuleren, ten koste van degenen die de content maken die het de moeite maakt om die producten te kopen.En terwijl Apple dus al heeft aangekondigd om te stoppen met de verkoop van materiaal van NBC, lezen we hier het tegenovergestelde:
"We want consumers to know that all our returning series, including new episodes, will be available on iTunes through the remainder of the contract, which expires in early December. Our content is also available on NBC.com, Amazon.com, and the soon-to-launch hulu.com."
We willen onze klanten laten weten dat alle lopende series, inclusief nieuwe afleveringen, op iTunes beschikbaar zullen zijn totdat het contract afloopt begin december. Ons aanbod is ook beschikbaar via NBC.com, Amazon.com, en het binnenkort te lanceren hulu.com.NBC doet hier volgens mij iets vreemds, want roddel en achterklap wordt gemengd met goede argumenten en hier en daar lijken er klokken te luiden zonder dat ze weten waar de klepel hangt.
Het eerste argument (de flexibele prijzen) wordt natuurlijk als een groot voordeel voor de klanten gepresenteerd. Hoewel weinig mensen zullen klagen als oudere shows goedkoper zouden worden lijkt het me dat je weinig handen op elkaar krijgt voor het verhogen van de prijzen voor nieuwe shows. Kortom, een nogal doorzichtig geval van
spin.
Het tweede punt lijkt mij nogal idioot in een persbericht. Dat er op de gemiddelde iPod ook illegale zaken
kunnen voorkomen is natuurlijk niet door Apple tegen te houden. Dat iPods voor het grootste deel vol staan met illegale content was trouwens de conclusie van een buitengewoon dubieus en onwetenschappelijk artikel van ongeveer een jaar geleden (kan de bron niet meer vinden), maar NBC zou zich volgens mij moeten schamen om dat in deze context aan te halen.
Dat de prijsstelling van iTunes alleen maar zo is om meer iPods te verkopen is ook nogal discutabel. Als dat alleen het geval was waarom hebben andere spelers in de videomarkt dan geen veel groter marktaandeel?
Volgens mij wordt het erg moeilijk om nog tot een constructieve oplossing te komen tussen deze twee partijen, maar waar genoeg geld in het spel is weet je het natuurlijk nooit.
Mocht de samenwerking wel doorgaan dan kunnen we vanaf nu in ieder geval van een verstandshuwelijk spreken, lijkt mij.
Zoals altijd zijn we natuurlijk geïnteresseerd in jullie mening over dit onderwerp.