[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/Google_logo_Beetje_Groter.jpg[/img]Waarschijnlijk zullen de meeste van ons al weten dat zoekbedrijven de makers van browsers betalen om de standaardkeuze (
default) te zijn voor zoekopdrachten. Zo betaalt Google bijvoorbeeld Apple om in zowel de desktop als de mobiele versie van Safari als eerste keuze te staan.
Inmiddels is bekend geworden dat Google een recordbedrag heeft betaald aan Mozilla om de standaardkeuze in Firefox te mogen zijn, voor een periode van drie jaar gaat het om een slordige 900 miljoen dollar. Die bijna driehonderd miljoen dollar per jaar zijn een stevige stijging in vergelijking met wat Google in de afgelopen jaren aan Mozilla betaalde. Dat was in 2010 bijvoorbeeld iets meer dan 100 miljoen dollar.
Eén van de redenen dat het bedrag zo hoog is uitgekomen is waarschijnlijk de concurrentie van Microsoft met Bing en Yahoo met Yahoo Search, die ook beiden geboden hebben om de standaardbrowser te worden.
Het is vooral opvallend dat Google zoveel geld overhad om de standaardoptie in Firefox te worden. Want het marktaandeel van hun eigen browser Chrome neemt nog steeds toe, terwijl het aandeel van Firefox al een tijdje stabiel rond de 22 procent staat, zoals
hier te zien is.
bron:
The Wall Street Journal