
Google sluit steeds meer af
Google heeft een paar besluiten genomen waarvan de tech-pers waarschijnlijk op zijn achterste benen had gestaan als Apple dat gedaan had, maar voor Google gelden kennelijk nu eenmaal andere regels.
Het eerste besluit van Google is om alle apps die reclame's blokkeren per direct uit Google Play
te verwijderden, dus populaire apps als AdAway en Ad Blocker zijn daar nu niet meer te vinden. Google beroept zich daarbij op sectie 4.4 uit de Play Store Developer Distribution Agreement:
4.4 Prohibited Actions. You agree that you will not engage in any activity with the Market, including the development or distribution of Products, that interferes with, disrupts, damages, or accesses in an unauthorized manner the devices, servers, networks, or other properties or services of any third party including, but not limited to, Android users, Google or any mobile network operator. You may not use customer information obtained from the Market to sell or distribute Products outside of the Market.
En natuurlijk klopt het als een bus, deze regel geeft Google inderdaad het recht om deze apps te verwijderen. Maar is het 'open'?
Het tweede besluit van Google is waarschijnlijk nog veel opmerkelijker en raakt waarschijnlijk nog veel meer van ons: Google gaat
CalDAV uitfaseren en gaat over
op hun eigen Google Calendar API. Voor degenen die het niet weten, de CalDAV API is gebaseerd op WebDAV en dat is, inderdaad, een open standaard, terwijl de Google Calendar API een gesloten standaard is van Google zelf.
We zijn benieuwd wat dit betekent voor de toekomst, het zou voor de mensen die nu Google Calendar gebruiken wel eens lastiger kunnen worden om daar op je Mac of iDevice gebruik van te kunnen maken.
We hopen dat dit alles betekent dat Google's managers voortaan het woord 'open' met rust laten, want dat is volgens ons niet meer met goed fatsoen te verdedigen als je bezig bent om juist van open standaarden naar gesloten te migreren.
Dit waren trouwens niet de enige twee dingen die Google deze week afsloot, ook Google Reader zal vanaf 1 juli dit jaar niet langer meer werken. Google zegt dat dit is besloten omdat er steeds minder mensen gebruik van maakten, maar het lijkt er op dat het uitblijven van succes van Google+ er ook wel eens wat mee te maken zou kunnen hebben en dat Google hoopt dat dit mensen richting Google+ zal duwen.
Het probleem is dat Google eerst zo'n beetje alle competitie de nek om heeft gedraaid, want waarom zou je nog voor een RSS-reader betalen als Google een prima gratis versie aanbiedt? Maar de keerzijde van gratis software wordt hier pijnlijk duidelijk, want Google trekt er nu de stekker uit, maar de concurrentie bestaat inmiddels nauwelijks meer.
Aldo Cortesi schreef er
een helder stuk over en onderstaande quote vonden wij de moeite om aan te halen:
The truth is this: Google destroyed the RSS feed reader ecosystem with a subsidized product, stifling its competitors and killing innovation. It then neglected Google Reader itself for years, after it had effectively become the only player. Today it does further damage by buggering up the already beleaguered links between publishers and readers. It would have been better for the Internet if Reader had never been at all.