geplaatst door: Robert
[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/AppStore_icoon.jpg[/img]Bij het verschijnen van iPhone OS Beta blijkt Apple de voorwaarden ook te hebben aangepast en in sectie 3.3.1 is het volgende te lezen:

Citaat


Applications may only use Documented APIs in the manner prescribed by Apple and must not use or call any private APIs. Applications must be originally written in Objective-C, C, C++, or JavaScript as executed by the iPhone OS WebKit engine, and only code written in C, C++, and Objective-C may compile and directly link against the Documented APIs (e.g., Applications that link to Documented APIs through an intermediary translation or compatibility layer or tool are prohibited).


Programma's mogen alleen maar gedocumenteerde API's zoals voorgeschreven door Apple gebruiken en mogen geen private API's gebruiken. De programma's moeten geschreven zijn in Objective-C, C, C++, of JavaScript zoals uitgevoerd door de iPhone OS WebKit engine, en aleen code geschreven in C, C++, en Objective-C mogen direct gelinkt worden met de beschreven API's.

Voordat iedereen nu meteen moord en brand gaat schreeuwen is het misschien een goed idee om eerst even dit stuk van John Gruber te lezen, zijn argument is dat Apple dit heeft gedaan omdat ze geen standaarden willen die bovenop hun eigen komen, simpelweg omdat ze het onderscheid van de kwaliteit van de iPhone (en de iPod touch en de iPad) willen bewaken. De situatie die anders zou kunnen ontstaan is er een waar ontwikkelaars hun updates misschien pas vrij zouden geven als die op meerdere platformen zou kunnen draaien, waardoor het iPhone-platform de facto zou worden afgeremd en zijn voordeel zou verliezen.

Hoogstwaarschijnlijk liggen er ook competitieve redenen ten grondslag aan dit besluit en bij Adobe zullen ze beslist niet blij zijn met deze ontwikkeling, iPhone app-ontwikkeling was de grootste nieuwe feature van Flash CS5. Maar Adobe zou ook de weg kunnen bewandelen die de ontwikkelaars van Titanium hebben gekozen, die zeggen in de aankondiging dat er wel het een en ander zal veranderen maar dat ze er op vertrouwen dat het ze lukt om nog steeds een ontwikkel-omgeving te bieden die niet in conflict is met Apple's nieuwe regels.

In de dagelijkse realiteit zullen de meeste iPhone-ontwikkelaars hier trouwens weinig van merken, de meeste gebruiken al Xcode, Objective-C en WebKit. En de API's voor web-apps zijn tegelijkertijd alleen maar uitgebreid.

Het lijkt duidelijk dat Apple de controverse ook dit keer niet uit de weg gaat, maar er zij in ieder geval goede argumenten te geven waarom te beslissing is genomen.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Flash CS5-apps niet toegelaten in de App Store
9 april 2010 - 11:05    reactie #1
geplaatst door: FanBoy
Volgens mij is het stuk van John Gruber niet helemaal goed geinterpreteerd door de schrijver van dit nieuwsberiecht, hij zegt:

Citaat
So from Apple’s perspective, changing the iPhone Developer Program License Agreement to prohibit the use of things like Flash CS5 and MonoTouch to create iPhone apps makes complete sense.


en vervolgens

Citaat
So what Apple does not want is for some other company to establish a de facto standard software platform on top of Cocoa Touch. Not Adobe’s Flash. Not .NET (through MonoTouch). If that were to happen, there’s no lock-in advantage. If, say, a mobile Flash software platform — which encompassed multiple lower-level platforms, running on iPhone, Android, Windows Phone 7, and BlackBerry — were established, that app market would not give people a reason to prefer the iPhone.


De enige reden voor Apple is mensen geen reden te geven een andere telefoon dan de iphone te kopen, gezien de populariteit die Android nu doormaakt, een slimme zet. Op dit moment is de iphone de grootste en zullen veel developers kiezen voor dat platform en alleen daar voor ontwikkelen.
Multi platform apps zullen de keuze voor een Android toestel makkelijker maken, je kunt toch dezelfe apps blijven gebruiken.

Voor de gebruiker is dit dus helemaal niet goed, het beperkt de keuze ( al komt het de kwaliteit misschien wel ten goede)

-= If you ain't got nothing nice to say, then don't say nothing at all =-
Flash CS5-apps niet toegelaten in de App Store
9 april 2010 - 11:09    reactie #2
geplaatst door: Robert
@ FanBoy: Maar je citeert nu ook redelijk selectief, want die kwaliteit (die je aan het eind tussen haakjes noemt) is nu precies één van de redenen dat Apple dit waarschijnlijk doet.

Natuurlijk zitten er ook de kant aan dat Apple zijn eigen toko wilt beschermen, maar in veel discussies op het web wordt nu alleen maar daarover gesproken en dat lijkt me te beperkt...
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Flash CS5-apps niet toegelaten in de App Store
9 april 2010 - 14:33    reactie #3
geplaatst door: odo
Ik denk eerlijk gezegd dat Apple afgezien van de kwestie met de afwijkende standaarden, vooral bang is voor een enorme stroom aan apps die allemaal beoordeeld moeten worden. Technisch gezien is er niks mis met de apps die vanuit CS5 worden gemaakt. Zoals ik (in mijn inmiddels gesloten draadje) al schreef zijn er nu ook al apps in de appstore te vinden die met Flash CS5 zijn gecompileerd. Ontwikkelen in Flash is makkelijk en voor een grote groep ontwikkelaars toegankelijk en dat zou denk ik een stortvloed aan apps (van wisselende kwaliteit) gaan opleveren. Gezien de enorme groei die het Android platform op dit moment doormaakt zal Adobe denk ik zijn pijlen daar op gaan richten.
Persoonlijk vind ik het erg jammer want ik had graag mijn Flash kennis willen gebruiken om wat apps voor iPhone/iPad te maken. Ik zie me dat echt niet doen met Objective-C of C++ omdat ik daar totaal geen kaas van heb gegeten. Applicaties bouwen in Flash is erg gebruiksvriendelijk voor mensen die, zoals ik, geen diehard programmeurs zijn.
Flash CS5-apps niet toegelaten in de App Store
9 april 2010 - 14:44    reactie #4
geplaatst door: Blender

Citaat
odo om 14:33, 9-04-2010
Applicaties bouwen in Flash is erg gebruiksvriendelijk voor mensen die, zoals ik, geen diehard programmeurs zijn.


Ben het er helemaal mee eens. Ik vind het ook jammer.
Die anti-flash stemming loopt een beetje uit de hand wat mij betreft.

(Al is het leren van Objective-C en de frameworks ook wel weer leuk).
Flash CS5-apps niet toegelaten in de App Store
9 april 2010 - 15:29    reactie #5
geplaatst door: Swiep
En waar zet de komende InDesign CS5 ZWAAR op in... Flash!  Oh oh...
Flash CS5-apps niet toegelaten in de App Store
10 april 2010 - 02:38    reactie #6
geplaatst door: Peter Villevoye
Voor alle duidelijkheid: de nieuwe regels gelden voor de SDK
voor het iPhone OS 4.0. Omdat Adobe haar "iPhone Packager"
op SDK versie 3.0 gebaseerd heeft, hoeven de Flash-makers
zich voorlopig nog geen zorgen te maken. Adobe heeft geen
geld verspild, maar de iPhone Packager zal geen gebruik van
nieuwe iPhone OS 4.0 features kunnen gaan maken. Nou en ?

Het is triest dat iedereen (re)ageert alsof de wereld vergaat,
terwijl de users de mogelijkheden van iPhone Packager nog
geeneens hebben uitgeprobeerd, laat staan dat we al weten
of het maken van iPhone apps met Flash wel zal aanslaan.

Zullen we dat eerst eens afwachten ?
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !