[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/Apple_logo_kleur.jpeg[/img]Als je je ook meer een heel klein beetje interesseert in Steve Jobs en de geschiedenis van Apple dan mag je
dit verhaal van Rob Siltanen niet missen.
Hij was creative director en managing partner bij het reclamebureau TBWA/Chiat/Day dat bij de terugkomst bij Apple uiteindelijk de opdracht kreeg, en Apple met de Think Different-campagne in één keer weer helemaal op de kaart zette.
Gelukkig is hij iemand die dagboeken bijhoudt en alles documenteert, waardoor we alsnog mee kunnen genieten van alle details en hij ook meteen nog eens duidelijk maakt hoeveel Steve jobs af en toe leek op de tennisser John McEnroe. Twee mannen die allebei bekend staan om het hoge niveau waarop ze presteerden, maar ook dat ze beiden erg snel heel erg kwaad kunnen worden.
Het is dan ook grappig om te lezen dat Steve Jobs de campagne eerst waardeloos vond (
crap) en dat hij het helemaal niet zag zitten. Hieronder wat hij zei toen hij de commercial voor het eerst zag.
It sucks! I hate it! Its advertising agency shit! I thought you were going to write something like Dead Poets Society! This is crap!
(Steve heeft het daar over de film 'Dead Poets Society', omdat die film eerder als inspiratie door het reclamebureau was gebruikt).
Maar uiteindelijk zag hij wel de kracht van dit concept, en sprak zelfs zelf nog een versie in.
Voor iedereen die de biografie van Steve Jobs inmiddels gelezen heeft is het trouwen verplicht leesvoer, want tussendoor meldt hij dat Walter Isaacsons relaas wat betreft deze campagne helemaal niet klopt.
Het verhaal van Rob Siltanen neemt zeven pagina's in beslag, dus je moet er wel even voor gaan zitten. Maar hij blijkt een prima schrijver en ik was dan ook al bij het einde voordat ik doorhad dat ik al zeven pagina's gelezen had.
Hieronder nog de versie die uiteindelijk op de buis in de V.S. te zien was, met de stem van acteur Richard Dreyfuss.
bron:
Forbes