
Orbitz laat Mac-gebruikers standaard duurdere opties zien
Studie na studie laat hetzelfde patroon zien: gebruikers van Apple-producten, of dat nu iOS is of OS X, besteden over het algemeen meer dan gebruikers van Windows of Android.
Orbitz Travel heeft daarom nu een opvallende stap genomen, ze laten Mac-gebruikers die hun website bezoeken standaard
duurdere opties zien dan wat mensen met een Windows-computer voorgeschoteld krijgen als die diezelfde website bezoeken.
Om meteen alle misverstanden uit de weg te ruimen: het is niet zo dat Mac-gebruikers dezelfde kamer voor een hogere prijs aangeboden krijgt, ze krijgen standaard alleen een andere selectie te zien. Verder is het voor Mac-gebruikers ook nog steeds mogelijk om bijvoorbeeld op prijs te selecteren en dan van laag naar hoog te bekijken.
Op zich lijkt hier weinig tegen, het gaat tenslotte niet om het ontvreemden van persoonlijke gegevens of iets in die geest. Maar het laat wel zien dat bedrijven keuzes kunnen maken voor consumenten op basis van data waarvan de meeste consumenten waarschijnlijk helemaal niet weten dat het bedrijf die in handen heeft, en ze dus ook niet weten dat deze keuze vooraf voor hen al gemaakt is.
Er woedt op het internet dan ook al een discussie of een bedrijf zich zo'n keuze wel toe mag eigenen, en het lijkt er dan ook op dat het laatste woord hierover nog niet gesproken (en geschreven) is...