geplaatst door: Robert
http://www.macfreak.nl/modules/news/images/MacBookProRetinaDisplay2012-icoon.jpg
Orbitz laat Mac-gebruikers standaard duurdere opties zien
Studie na studie laat hetzelfde patroon zien: gebruikers van Apple-producten, of dat nu iOS is of OS X, besteden over het algemeen meer dan gebruikers van Windows of Android.

Orbitz Travel heeft daarom nu een opvallende stap genomen, ze laten Mac-gebruikers die hun website bezoeken standaard duurdere opties zien dan wat mensen met een Windows-computer voorgeschoteld krijgen als die diezelfde website bezoeken.

Om meteen alle misverstanden uit de weg te ruimen: het is niet zo dat Mac-gebruikers dezelfde kamer voor een hogere prijs aangeboden krijgt, ze krijgen standaard alleen een andere selectie te zien. Verder is het voor Mac-gebruikers ook nog steeds mogelijk om bijvoorbeeld op prijs te selecteren en dan van laag naar hoog te bekijken.

Op zich lijkt hier weinig tegen, het gaat tenslotte niet om het ontvreemden van persoonlijke gegevens of iets in die geest. Maar het laat wel zien dat bedrijven keuzes kunnen maken voor consumenten op basis van data waarvan de meeste consumenten waarschijnlijk helemaal niet weten dat het bedrijf die in handen heeft, en ze dus ook niet weten dat deze keuze vooraf voor hen al gemaakt is.

Er woedt op het internet dan ook al een discussie of een bedrijf zich zo'n keuze wel toe mag eigenen, en het lijkt er dan ook op dat het laatste woord hierover nog niet gesproken (en geschreven) is...
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Orbitz laat Mac-gebruikers standaard duurdere opties zien
26 juni 2012 - 16:16    reactie #1
geplaatst door: Ruben
Ach sommige sites vinden ook dat ze op een iMac 27" nog steeds fullscreen zouden moeten werken  :biggrin:

De keuze zou overgens niet alleen op type PC gemaakt kunnen worden maar ook nog eens uit welk land je komt, maakt het nog leuker!

Goede PR stunt in ieder geval.
MacBook Air, Powerbook G4, iBook, iMac
Orbitz laat Mac-gebruikers standaard duurdere opties zien
26 juni 2012 - 16:22    reactie #2
geplaatst door: DJAN
Klopt, velen weten dit eigenlijk niet... maar je kan het wel zien als je dagbladen gaat bezoeken. Deze geven je ook dan op hun beginpagina bij het streeknieuws het nieuws uit je gemeente. Op zicht niet verkeerd, maar beste is wel dat je af en toe eens de coockies opruimt en van 0 start. En dit zie je direct als je uw landcode of taalselectie opnieuw moet ingeven.
Wat met die prijsverschillen... ik denk niet dat Orbitz de enige is, denk dat dit reeds bij andere grote on-line verkopers van toepassing is...
Mac Pro 8 core / iMac 21" / MacBook Pro 15" / iPod nano / iPhone 3GS / iPad2
Orbitz laat Mac-gebruikers standaard duurdere opties zien
28 juni 2012 - 12:38    reactie #3
geplaatst door: iKooon
Wie verbaast zich hierover? Dit heet marketing, en is al zo oud als de weg naar Rome. Dat houdt in dat je je product-aanbod en -prijs afstemt op je doelgroep. Als je verwacht dat je potentiële koper veel centjes heeft, laat je 'm duurdere producten zien, of vraag je meer voor je product. Ga maar eens in een niet-Westers land naar de markt. Jij ziet er rijk uit, dus vragen ze meer voor een kilo bananen.
Dichter bij huis: in Nederland krijg je andere folders in de brievenbus als je in een wijk woont met duurdere of goedkopere huizen. Tenzij je een Nee/Nee, of Ja/Nee sticker op je brievenbus hebt zitten, natuurlijk.