Deze week verschenen bij Wired 2 artikelen die de oorzaak van Apple's populariteit proberen te duiden: is Apple een wereldmerk door slimme
marketing of een cult-achtige
religie, of beide ?
Het marketing verhaal wordt beargumenteerd met de visies van een reclame-type. Apple zou haar populariteit te danken hebben aan slimme campagnes en goeie reclame-creatieven, die de Apple 'volgelingen' alles laten slikken wat ze maar bedenken. De Apple-producten doen er niet toe.
Ik vind die gedachte wat raar: een goed product is een 1e voorwaarde ! Dat marketing daarbij kan zorgen voor het goed promoten ervan, is een ander aspect. Maar zonder een goed product zou geen enkel merk het lang volhouden. Daar kan Apple zeer zeker over meepraten...
In het religie-verhaal wordt Umberto Eco's vergelijking weer eens opgedist (Mac = katholiek, Windows = protestant). En om helemaal in de kerstsfeer te komen, worden de twee Steves die in hun garage aan de eerste Apple werkten, en-passant vergeleken met Jozef en Maria in de stal.
Enfin, lees de artikelen zelf maar en bepaal je eigen mate van religiositeit.