Apple US heeft nieuwe reclames
2 mei 2006 - 22:08    reactie #25
geplaatst door: Peter Villevoye
Het marketingbudget voor Europese landen is klein.
En ook al is Nederland relatief een vrij sterk Mac-land,
reclame-kosten blijven behoorlijk fors. Alleen als Apple
vanuit de US een kraan open draait, zie je reclames.
Dat was bijvoorbeeld bij de iMac het geval.

Daarentegen stopt Apple (zowel in US als in EU en NL)
graag veel geld in "product-placement". Heb je al eens
geteld hoeveel en hoe vaak je een Macs op de tv ziet ?
Wat dat betreft is Apple een grote 'stille' adverteerder !
Daarnaast krijgt Apple (en met name de iPod) massa's
free-publicity. In iedere Metro, Spits of ander blaadje
zie je zeker 2 à 3 iPod-items (prijsvraag, artikel, etc.)
Om nog maar te zwijgen over de dealer-advertenties...

Ik denk dat de marketing-mix van Apple NL prima is
en het meeste effect oplevert voor het beperkte budget
wat ze te besteden hebben. Meer exposure zou leuk zijn,
maar dan zullen vooral weer de 'Hollanders' gaan klagen
over de dure prijzen "en dat 't komt door die reclames".
Het is ook nooit goed... Maar deze nieuwe spotjes wèl !
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Apple US heeft nieuwe reclames
2 mei 2006 - 22:40    reactie #26
geplaatst door: odo
Die stille reclame is leuk maar vooral voor Apple fans. Die iPod is inderdaad in elk blaadje te zien en dat werkt dus uitstekend en gratis. De MP3-moord in België werd gelukkig geen iPod-moord genoemd want dan heb je dus wel mooi een anti-reclame.
Ik blijf er bij dat als Apple zijn markaandeel wil zien groeien (buiten de USA) dat er dan serieus geld voor reclame moet komen. Met deze marketingmix die al jaren onveranderd is zie ik weinig groei. Apple heeft veel geld in kas en bovendien is het een investering die zich heel makkelijk kan terugverdienen. En als het met zulke geweldige filmpjes gebeurt dan kan dat toch niet meer stuk! Nu ja, misschien dat er met Leopard en na de volledige Intel-transitie iets gaat gebeuren. Zo niet, dan vraag ik me werkelijk af of Apple wel wil groeien. ik heb toch sterk het gevoel dat dat uiteindelijk wel de bedoeling is.
Apple US heeft nieuwe reclames
2 mei 2006 - 23:15    reactie #27
geplaatst door: Peter Villevoye
Al 20 jaar hoor ik mensen 'voor Apple' denken
en vooral als het gaat om product-ontwikkeling
en al helemaal als het gaat om hun marketing !

Laat Apple Inc/NL nou maar doen wat ze doen.
We kunnen niet in de portemonnee van Apple's
regionale vestigingen laat staan dealers kijken.
Natuurlijk zou meer reclame en meer exposure
op bijv. beurzen, in alle bladen of op bill-boards
meer bekendheid (dus marktaandeel?) leveren,
maar je kan je geld maar één keer uitgeven.
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Apple US heeft nieuwe reclames
3 mei 2006 - 07:18    reactie #28
geplaatst door: Franky2002
Ik vraag me af of dit soort reclames in Europa zoden aan de dijk zouden zetten.
Man stelt zich voor als Mac, andere man als PC en de een overtroef de ander.
Bovendien is die ene een grijze kantoormuis, de ander een hippe coole gast.
Daar prik je toch meteen doorheen.

De mensen die nog nooit een Apple van dichtbij hebben gezien gaan er nu zeker eentje kopen?
Het probleem bij de Apple-commercials blijft dat ze associatief blijven en nnoit het werkelijke OS/programma's laten zien.
Apple US heeft nieuwe reclames
3 mei 2006 - 08:44    reactie #29
geplaatst door: Peter Villevoye
Dat is inderdaad een tactiek waarvoor men kiest.
Maar in alle reclame-polls blijkt altijd maar weer:
humor wordt gewaardeerd (en onthouden) en als
je dat goed weet te koppelen aan je merk/product,
dan zit je gebeiteld. Slechts een kleine (doel)groep
zal werkelijk willen weten wat er nou in de doos zit,
en als je dat ècht en duidelijk wil gaan uitleggen,
dan krijg je van die ellenlange specs te horen...

Misschien interessant voor techneuten, maar welke
doelgroep(en) zou jij willen aanspreken als je maar
één keer geld aan zo'n campagne kan/wil uitgeven ?
Er zijn media genoeg (web en folders) waar je beter
een combinatie mee kan maken (als men 't zoekt).
De aandacht trekken, vasthouden en inlossen door
een goede opvolging zijn 3 aparte fasen/tactieken.
En per doelgroep kan je dat verschillend invullen.
Geen een commercial zal "iedereen" lokken.
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Apple US heeft nieuwe reclames
3 mei 2006 - 09:41    reactie #30
geplaatst door: odo
Ik voel me niet aangesproken als iemand die "voor Apple denkt" Ik vraag me alleen af hoe het kan dat Apple zo verdomd weinig reclame maakt hier. En terwijl ze juist hele sterke campagnes hebben zien we daar zo weinig van terug hier. En nu zwijg ik weer.
Apple US heeft nieuwe reclames
3 mei 2006 - 11:23    reactie #31
geplaatst door: Powerbooky

Citaat
Peter Villevoye om 22:08, 2-05-2006

Daarentegen stopt Apple (zowel in US als in EU en NL)
graag veel geld in "product-placement". Heb je al eens
geteld hoeveel en hoe vaak je een Macs op de tv ziet ?


Behoorlijk veel... en ook indirect zoals hier:
http://www.xs4all.nl/~zimmer/MF/Net5_Friends.jpg
Apple US heeft nieuwe reclames
Smart people usually do their things on a Mac!  | Mac mini 2009 | Mac mini 2014 ProxMox | Mac Pro 2008 | MacBook Pro 2019 | Mac mini M4 pro
Apple US heeft nieuwe reclames
4 mei 2006 - 11:28    reactie #32
geplaatst door: Hildo
Zelfs deze reclames zijn volgens sommigen nog niet cool genoeg:

http://www.joyoftech.com/joyoftech/index.html

:thumbs-up:

(Bewerkt door Hildo om 11:29, 4-05-2006)
Show me a man who loves football and nine times out of ten you'll be pointing at a really bad shag. (Julie Burchill)
Apple US heeft nieuwe reclames
4 mei 2006 - 18:03    reactie #33
geplaatst door: Peter Villevoye
Jaaaa, waarom moet er nou weer een blonde dame
met Lara Croft-ambities ten tonele worden gevoerd ?
Voor mij mag dat aardige joch best blijven... :-)
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Apple US heeft nieuwe reclames
4 mei 2006 - 18:37    reactie #34
geplaatst door: lector
Natuurlijk is een reclamecampagne belangrijk. Maar zo'n campagne is
meestal van relatief korte duur. Wat Apple vergeet, is het lange termijn
effect van een recllamecampagne. En die is kort. Feitelijk net zo kort als het
geheugen van mensen.    :smile:
Apple US heeft nieuwe reclames
5 mei 2006 - 01:48    reactie #35
geplaatst door: Peter Villevoye
Dus volgens jou zou je een campagne langer moeten aanhouden,
dus nog meer geld steken in reclame-zendtijd (en andere media)
en hopen dat het dan in het hoofd van de mensen blijft hangen ?
Tuurlijk heeft een lange(re) adem meer effect, maar dan moet je
ook nòg dieper in de buidel tasten.

Vergis je niet: in de US bereik je met een reclamespotje meteen
vele tientallen miljoenen mensen. In de EU moet je per land weer
zendtijd inkopen, afspraken maken, dat kost méér (per potentiële
klant/kijker) dan in de US. Kennelijk is 't rendement niet genoeg,
anders zouden ze het heus wel doen.

Ik vind ik je stelling "Wat Apple vergeet..." dus nogal simpel.
Alsof bij Apple Inc. en EU werkelijk niemand is die dergelijke
'van de koude grond' marketing-wijsheden kent en aanhoudt ?
Dat we van Apple geen reclamespotjes in de EU of in NL zien,
zal aan andere redenen liggen dan dat Apple zoiets vergeet.
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Apple US heeft nieuwe reclames
8 mei 2006 - 10:43    reactie #36
geplaatst door: MacSnack

Citaat
Leon om 10:31, 2-05-2006
Hahaha! In één woord BRILJANT! De "coole" Mac
en de saai uitziende PC. Echt super gedaan dit.
Eindelijk weer eens een leuke campagne!


Hahaha, doe mij die Japanse dame maar in plaats van die 'coole Mac'  :happy:
Apple US heeft nieuwe reclames
8 mei 2006 - 13:09    reactie #37
geplaatst door: aaaarco

Citaat
mvdg om 14:35, 2-05-2006
Aaaarco, als je dit in een onderwerp als dit plaatst, is het natuurlijk wel vragen om reacties he.
Je hebt helemaal gelijk; er zijn echt wel dingen waar een pc sneller voor is. Al zet ik mijn vraagtekens bij 'muziek' want voor de Mac is daar erg goede software voor. blabla etcetera...


ik werk de hele dag door met mac en zal daar ook niet in wijzigen... voor grafisch werk ( alhoewel ik voor videobewerking twijfel of mac de pc bij kan houden... lees: zie dat een pc sneller is)

voor muziek kan je tegenwoordig gewoon beter een pc hebben punt

wat mij meer tegen t hoofd stootte was de hypocriete houding en t afzeikerige van mac vs pc... door iets anders de grond in te drukken wordt je zelf niet groter

iedereen die hier gelijk  :yucky:  doet als t woord windows of pc verschijnt wens ik veel succes met hun oogkleppen

Apple US heeft nieuwe reclames
8 mei 2006 - 13:18    reactie #38
geplaatst door: TLM
rustig jongen ... blijven ademhalen ... en in en uit ... en in en uit

tja


TLM
Apple US heeft nieuwe reclames
8 mei 2006 - 13:36    reactie #39
geplaatst door: Peter Villevoye
@Arco: het heet hier "MacFreak". Als je dat niet zint,
dan moet je hier niet komen maar andere websites
bezoeken die beter aansluiten op wat jij vindt/denkt.
Anders zul je hier iedere dag gefrustreerder worden.

Als je op een ABBA-forum gaat roepen dat de dames
slecht zongen en de heren slappe compisities maakten,
kan je vergelijkbare reacties verwachten, ook al is dat
een heel oprechte en zeer persoonlijke mening van je.
Wil je MacFreaks 'bekeren' ? Wil je PC's promoten ?
Doe dat ergens anders en liever niet hier.

Overigens zie ik 9 van de 10 keer een PowerBook of
iBook bij een band op een podium staan, en staan er
vrijwel altijd G5's op foto's van audio/muziek-studio's.
Of zou dat een slimme marketing-truc van Apple zijn ?
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Apple US heeft nieuwe reclames
1 juni 2006 - 09:35    reactie #40
geplaatst door: Rienk
"Appleknockers Flophouse, such a good place for you and for me"; C+B 1969
http://www.studiostaalkaart.nl
Apple US heeft nieuwe reclames
1 juni 2006 - 11:37    reactie #41
geplaatst door: Tomorrowstand
Mooie video … op een Mac gemaakt ook nog. En ja, sommige van zijn frustraties herken ik nog wel, zeker vanuit het OS 9-tijdperk.

Volgens mij is dit vooral een hele slimme parodie op Windows-gebruikers die een Mac zien, ermee gaan werken maar eigenlijk niet weten wat ze doen.  En dan valt het weleens tegen …

Even over audio: aaarco, je hebt nu al een paar keer zonder argumenten geroepen dat je 'voor audio tegenwoordig beter een pc kan hebben'. Je lijkt hierin vrijwel alleen te staan, want ook onder professionals is de Mac nog steeds het gewilde platform (en ja, dat weet ik ook uit eigen ervaringen met beide platforms in studio's). Het gaat natuurlijk niet alleen om snelheid van je PC. Juist voor muzikanten is betrouwbaarheid een belangrijke … en gebruiksgemak: je wilt heel precies goed kunnen ingrijpen en de boel bedienen. Ik zie niet in waarom een PC hierin beter zou kunnen zijn … en met mij de meeste mensen niet. De keren dat ik PC's zag werd dit meestal door de eigenaars afgedaan met excuses: 'ik wilde natuurlijk een Mac, maar heb voor een low-budget-oplossing gekozen'. Met de nodige ellende op de koop toe, waarmee ik me afvraag hoe low-budget het uiteindelijk allemaal is.
voor alles is een tijd - en hier besteed ik de rest