Op 15 januari 2004 starten Apple Computer B.V. en het Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid met de interactieve test 'Man van deze Tijd'. Middels deze test
maken de deelnemers keuzes voor de inrichting van hun persoonlijke en professionele
leven en de taakverdeling die daarbij hoort. De actie wordt ondersteund door de database
van weekblad Intermediair.
Met de interactieve test word geprobeerd de doelgroep mentaal in beweging te laten
komen en bewust stil te laten staan bij vragen als: 'Welke keuzes op het gebied van
werk en privé maak jij eigenlijk?', 'Hoe zie je de rolverdeling tussen man en vrouw?'
en 'Welke afspraken komen hier uit voort met je omgeving en hoe hou je je daaraan?'
Na afronding van de test is het mogelijk om je eigen antwoorden te spiegelen met die
van bekende Nederlanders als Humberto Tan, Ruud Gullit, Bert Kuizenga en René Mioch.
Ook je eigen omgeving kan de vragen voor jou invullen en van commentaar voorzien
zodat je het verschil ziet tussen je zelfbeeld en het door anderen gepercipieerde imago
van jou als 'Man van deze tijd'. Dit spiegeleffect is wellicht confronterend, maar kan zeker
ook leiden tot een openbaring over hoe jij het nu geregeld hebt en hoe het ook anders zou
kunnen.
En vooral deze leermomenten zijn belangrijk. De deelnemers worden dan ook uitgedaagd
om hun eigen verhaal of praktische tips in te zenden. De meest inspirerende inzending
maakt kans op een Apple i-Pod.
Apple is met deze samenwerking een intermediaire partner van het Ministerie binnen de
projecten 'Mannen in de Hoofdrol'. Deze projecten beogen een bijdrage te leveren aan een
grotere arbeidsparticipatie van vrouwen op de arbeidsmarkt en een grotere bijdrage van
mannen aan de taken thuis, dit alles door middel van discussie en bewustwording.
De filosofie van Apple sluit hierop aan, in die zin dat Apple in zijn visie een sterke mens-
gerichtheid uitdraagt: techniek dienst het leven van de mens te vergemakkelijken en zich
aanpassen aan de mens. Hierbij hoort een grote mate van keuzevrijheid. De 'man van deze
tijd' kiest voor deze eigen vrijheid en maakt daartoe afspraken met zijn partner/werkgever/
collega's of vrienden om zijn leven zo in te richten dat hij ruimte creëert om zorgverant-
woordelijkheid binnen het gezin te nemen.
Op 15 januari 2004 zullen circa 300.000 Apple gebruikers en circa 70.000 lezers van het
weekblad Intermediair per e-mail worden benaderd om deel te nemen aan de test. Tevens
is het mogelijk de interactieve test direct te maken op de website
www.manvandezetijd.nl.
De test blijft online tot 1 maart 2004.