geplaatst door: marcone
[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/apple.jpg[/img]
Citaat
Dear Apple:

We miss you.

Once upon a time, back before you got real popular, you used to take part in the public square. You may have been less forthcoming than most, but at least your employees would speak at industry events, have unscripted conversations with journalists, and engage in the world a bit here and there.

But over the past few years, things seem to have changed. You pulled out of MacWorld and began hosting your own strictly scripted events. You forbid any of your executives from speaking at any public conferences (save one victory lap with Bill Gates a few years ago). Employees blogging, posting to social networks, or offering academic papers for public comment is actively discouraged. In the words of an employee of your one of your former partners : Apple essentially bans “things that we at companies with an open culture take for granted.”

Your relationship to the press is famously combative, those who do get access start their articles with phrases like “we fanboys are pathetic, I readily confess.” Not exactly the kind of press that pushes boundaries or keeps a company honest. And that makes us honestly nervous – we’ve seen what happens when large American corporations create cultures that worship secrecy and refuse to answer to the press. It’s not pretty. (Possibly to your credit, your CEO does seem to randomly respond to emails , but so far no one at Apple will actually verify his responses. Very clever, that!)

Despite the gorgeous products and services you’ve created, we worry that you’re headed down a road that may lead to your own demise. Apple is no longer the underdog living in the shadow of a Microsoft monopoly. Increasingly, Apple is a dominant player in any number of critical network services and points of control – from mobile devices to media access, payment systems to Internet browsing and advertising platforms. In short, we believe Apple is far too important to continue its role as the Howard Hughes of our industry.

So we’d like to publicly invite you to step into the light, and join us on stage at this year’s Web 2.0 Summit. The theme –“Points of Control”- is quite topical, we believe.

Yes, this invitation is certainly self-serving, but let’s just say we’re in good company when it comes to that particular instinct, and our primary goal is to serve our industry and our conference attendees.

Over the past seven years, Web 2 has become an important platform where the Internet industry has had critical, open exchanges of conversation that move the economy forward. It’s where AT&T CEO Randall Stephenson and Comcast CEO Brian Roberts have faced their critics and countered charges of network discrimination. It’s where senior leaders at Google, Microsoft, Facebook and Twitter debated their battle plans around real time and social search. It’s where Newscorp CEO Rupert Murdoch defended his acquisition of the Wall Street Journal, and Facebook CEO Mark Zuckerberg explained his approach to user privacy.

In short, Web 2 is a place where the leaders of the most vibrant industry in the world interact with 1,200 or so of their most important partners, critics, and supporters, in a forum that is open to blogging, tweeting, conversation, and debate. This debate informs and enlightens our industry, moving it forward and keeping all parties honest in the process.

Won’t you join us?

We eagerly await your response.

Sincerely,

John Battelle and Tim O’Reilly, Program Chairs and founders, Web 2.0 Summit





Beste Apple:

Wij missen je.

Er was eens, voordat je heel erg populair werd, een tijd dat je deelnam aan de publieke discussie. Je was misschien minder uitgesproken dan anderen, maar je werknemers spraken tenminste op events, hadden gesprekken met journalisten die niet vooraf uitgeschreven waren en namen hier en daar deel uit van de gemeenschap.

Maar de laatste paar jaar zijn de dingen veranderd. Je bent uit MacWorld gestapt en bent begonnen je eigen uitgeschreven events te organiseren. Je verbood je managers om nog op publieke bijeenkomsten te spreken (behalve één winnaars-rondje met Bill Gates een paar jaar terug). Het bloggen van werknemers, het plaatsen van berichten op sociale netwerken en het aanbieden van wetenschappelijke publicaties wordt allemaal actief afgeraden. In de woorden van een werknemer van een van onze vroegere partners: "Apple verbiedt in essentie "dingen die we bij een bedrijf met een open cultuur normaal vinden".

Je relatie met de pers staat bekend als op gespannen voet, diegenen die wel toegang krijgen beginnen hun artikelen met "wij fanboys zijn pathetisch, dat geef ik onmiddellijk toe". Niet echt het soort journalistiek dat de grenzen verlegt of een bedrijf eerlijk houdt. En dat maakt ons eerlijk gezegd nerveus - we hebben gezien wat er gebeurd als grote Amerikaanse bedrijven een bedrijfscultuur creëren waar geheimzinnigheid regeert en die niet meer aan de journalistiek verantwoording afleggen. Het is niet erg verheffend (wat jullie wel siert is dat de CEO van tijd tot tijd e-mails beantwoord, maar niemand bij Apple zal zijn antwoorden bevestigen. Heel slim!).

Ondanks de fantastische producten en diensten die je gemaakt hebt, zijn wij bezorgd dat je op een weg bent die je eigen ondergang zou kunnen betekenen. Apple is niet langer de underdog die in de schaduw van het monopolie van Microsoft leeft. Steeds meer zien we dat Apple de dominante speler is bij belangrijke netwerk-diensten en plaatsen waar controle is - van mobiele apparaten tot de toegang tot de media, betalingssystemen tot het browsen van het internet en reclame-platformen. In het kort, we geloven dat Apple veel te belangrijk is om zijn rol van Howard Hughes van onze industrie te spelen.

Daarom willen we je publiekelijk uitnodigen om weer in het licht te stappen en bij ons op het toneel van de Web 2.0 summit aan te schuiven. Het thema "Point of Control" is volgens ons zeer toepasselijk.

Ja, deze uitnodiging is natuurlijk ook voor onszelf interessant, maar laten we zeggen dat we in goed gezelschap zijn als we kijken naar die eigenschap. En ons eerste doel is om onze industrie en de bezoekers van de conferentie te bedienen.

De laatste jaren is Web 2 een belangrijk platform geworden waar de internet-industrie een kritische en open uitwisseling heeft gehad die de economie voorwaarts heeft gebracht. Het is waar AT&T CEO Randall Stephenson en Comcast CEO Brian Roberts hun critici hebben ontmoet en de beschuldigingen van netwerk discriminatie hebben weerlegd. Het is waar de top van Google, Microsoft, Facebook en Twitter gedebatteerd hebben over hun plannen rond real-time en sociaal search. Het is waar Newscorp CEO Rupert Murdoch zijn aankoop van The Wall Street Journal verdedigde en Facebook CEO Mark Zuckerberg zijn aanpak betreffende privacy uitlegde.

Web 2 is kortom de plaats waar leiders van de meeste levendige industrie ter wereld samenkomen en contact maken met ongeveer 1200 van hun belangrijkste partners, critici en supporters in een forum dat open staat voor blogging, tweeting, conversatie en debat. Dit debat informeert en verlicht onze industrie, beweegt het voorwaarts en houdt alle partijen eerlijk in dit proces.

Kom je er niet bij?

We zien uit naar je antwoord.

Hoogachtend,

John Battelle and Tim O’Reilly, Program Chairs and founders, Web 2.0 Summit




Bron
Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. - Mark Twain
John Battelle, oprichter Wired: open brief aan Apple
19 april 2010 - 00:59    reactie #1
geplaatst door: mikus
 :thumbs-up:  

Duidelijke brief al moet ik toegeven dat al die geheimzinnigheid bij Apple stiekem wel leuk is  :blush:
Ben ook benieuwd naar de reactie op deze brief, zal zoiets ook worden afgedaan met een  " I'm sorry no"  :biggrin:
*iMac 2,4Ghz 24 inch, PowerMac G5 2,5 Ghz dual op 94 cm Philips Ambilight, 2 X iPhone 3GS, iPad Wifi 16 gb Plus een hele hoop aan knutsel Macs.*
John Battelle, oprichter Wired: open brief aan Apple
19 april 2010 - 11:00    reactie #2
geplaatst door: het ModeratorTeam
Leek ons de moeite om even naar de nieuwsflitsen te verplaatsten.
met vriendelijke groet, het ModeratorTeam
John Battelle, oprichter Wired: open brief aan Apple
19 april 2010 - 11:35    reactie #3
geplaatst door: Appletosh
Ik vind de brief maar raar.
eerst veel kritiek op Apple hebben en daarna uitnodigen?

Denk niet dat Apple zich daarvoor leent.

:hypocrite:
eMac 1420MHz G4 1000MB 10.4.11 - iMac Alu 24" 2.66 GHz intel duo 4GB OSX 10.6.6 - powerbook 3400c
John Battelle, oprichter Wired: open brief aan Apple
19 april 2010 - 11:53    reactie #4
geplaatst door: michelvdb
Wired is een nieuwssite. Door het stilzwijgen bij Apple staat
een van hun bronnen droog. En dat vinden ze niet leuk. Meer
dan genoeg eigenbelang zit er naar mijn mening niet achter.
John Battelle, oprichter Wired: open brief aan Apple
19 april 2010 - 12:00    reactie #5
geplaatst door: hsmeets
Zou het niet gewoon een soort marketing zijn zoals apple zich naar buiten presenteert? Een beetje de cult rondom steve jobs opjagen en daarmee rond het merk, een beetje anders dan dan de rest van de meute.

Hoewel wellicht zwijgzaam/geheimzinnig naar buiten toe zal er intern wel het nodige robbertje gevochten worden, als steve jobs ook maar 1 knip voor zijn neus waard is zal hij de nodige werknemers uitdagen elkaar en hem te challengen. Geloof niet dat er een stel ja-knikkers om hem heen lopen.

Bij apple speelt ook wel een beetje een kip-ei achtige situatie: in dit geval de merk-product paradox: maakt het merk het product succesvol of maakt het product het merk succesvol.
John Battelle, oprichter Wired: open brief aan Apple
19 april 2010 - 15:22    reactie #6
geplaatst door: Ger Nijkamp
De grap is dat Apple al zo lang als ik mij kan herinneren op deze wijze opereert. D'r is helemaal niks veranderd. Apple doet geen uitspraken over toekomstige producten of ontwikkelingen, punt. Weinig of wat meer marktaandeel heeft daar geen verandering in gebracht, en ik verwacht ook niet dat daar iets aan zal veranderen. Apple hanteert z'n eigen filosofie en die is inderdaad anders dan anders. Maar waarom zouden ze daar iets aan moeten veranderen..?

:dontgetit:

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
John Battelle, oprichter Wired: open brief aan Apple
19 april 2010 - 15:39    reactie #7
geplaatst door: Robert

Citaat
Ger Nijkamp om 15:22, 19-04-2010
De grap is dat Apple al zo lang als ik mij kan herinneren op deze wijze opereert. D'r is helemaal niks veranderd.


Volgens mij is dat niet helemaal waar. Hoewel Apple nooit mededelingen deed over toekomstige producten waren er vroeger bijvoorbeeld wel meer blogs van Apple-medewerkers. Die categorie lijkt inmiddels helemaal verdwenen en nu moeten we het doen met gecontroleerde 'lekken' zoals in de Wall Street Journal.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
John Battelle, oprichter Wired: open brief aan Apple
19 april 2010 - 17:38    reactie #8
geplaatst door: rvanoostrum
En wired denkt daar met een dergelijke open brief verandering in aan te kunnen brengen? Hoe naïef. De kans daarop is nu natuurlijk helemaal verkeken. Ik denk dat dit i.d.d. toch voornamelijk is geïnspireerd door eigenbelang. Apple: reageer a.u.b. niet op dergelijke marketing probeersels.
en de groeten van ronald