Napster CEO Chris Gorog laat zich in een gesprek met
The Guardian[/b] uit over Apple's AAC muziekformaat.
"De iPod is geweldig als je tevreden bent met het kopen bij één muziekwinkel. Het is net alsof je een auto hebt gekocht en je er achter komt dat je er maar op één weg mee mag rijden. Ik denk dat klanten -als ze daar achter komen- zich flink belazerd voelen", aldus Chris Gorog waarvan vanwege zijn rol als Napster baas natuurlijk geen objectiviteit verwacht hoeft te worden.
Napster gebruikt WMA van Microsoft, het alternatief naast AAC wat op dit moment DRM (Digital Rights Management) ondersteund. Het door Napster gebruikte WMA werkt echter niet op de Apple iPod.
Volgens Gorog ziet 92% van de Amerikanen het Napster-merk in een direct verband met het on-line kopen van muziek, terwijl dat bij het iTunes-merk maar 27% zou zijn. Dat ze niet naar het Apple-merk of het iPod-merk hebben gevraagd is daarmee ook duidelijk. En 'merkbekendheid' is natuurlijk een leuk onderwerp, maar vooralsnog verkoopt Apple online héél wat meer muziek dan Napster.
De strijd rond de online muziekwinkels en het bepalende muziekformaat lijkt nu pas echt los te breken. Inmiddels hebben ongeveer een dozijn bedrijven plannen bekend gemaakt om online muziek te gaan verkopen; deze week kwam daar ook
Virgin nog eens bij. Die willen in augustus hun
digitale winkel opengooien.
Ik ga er van uit dat Apple met de iTunes Store de gemaakte belofte nakomt en snel met een (nagenoeg) wereldwijde dekking gaat opereren; in ieder geval in Europa. Want we willen natuurlijk wél dat al deze heren vreselijk ongelijk blijven
houden in de toekomst. Want op dit moment
hebben ze al ongelijk, getuige de (financiële) successen van de Apple iTunes Store en de iPod...