Plagiaat in het kwadraat
26 juli 2004 - 13:49   
geplaatst door: Leon
Het is niet de eerste keer dat de een reclame campagne van Apple als basis dient voor andere reclame uitingen, maar ditmaal maakt men het toch wel erg bont. Een Amerikaanse muziek zender genaamd 'Fuse' heeft het gepresteerd om zelfs twee elementen uit eerdere reclame campagnes van Apple te 'lenen'. Het design van de iPod poster en een ietwat aangepaste slogan die refereert aan de Think Different campagne.

Met ingang van 19 juli is deze poster op verschillende plekken in New York te bewonderen, op de website van 'Fuse', én in diverse bladen, maar als het aan Apple ligt niet veel langer dan strikt noodzakelijk. Volgens de New York Post is een legertje van Apple's advocaten inmiddels al bezig met 'Fuse' te sommeren te staken met de campagne, en alle posters te verwijderen van het New Yorkse straatbeeld.
Plagiaat in het kwadraat
26 juli 2004 - 13:56    reactie #1
geplaatst door: barthelomeus
Die hebben vast als motto, beter goed gejat dan slecht zelf verzonnen. Vind het overigens niet echt een mooie poster. Beetje rommelig als je het mij vraagt. Dus eigenlijk slecht gejat :happy:
Bart
Plagiaat in het kwadraat
26 juli 2004 - 13:59    reactie #2
geplaatst door: fabio
Citaat
The Fuse campaign, "Watch Different," which was developed in-house in partnership with Amalgamated...


wat wil je met zo'n naam voor een bureau?  :thumbs-up:
Plagiaat in het kwadraat
26 juli 2004 - 15:47    reactie #3
geplaatst door: Axhill
Ligt het toch niet wat genuanceerder?

"As with the network's previous branding campaigns, which parodied pop culture icons and references like Sally Struthers, Tammy Faye and political campaigns, this effort is a parody on the current Apple campaign, "Wildpostings," via TBWA\Chiat\Day/Los Angeles, which shows silhouettes of people dancing while listening to their iPods."
Don't believe everything you think
Plagiaat in het kwadraat
26 juli 2004 - 18:10    reactie #4
geplaatst door: Peter Villevoye
Jaja een "parodie", maar wel mooi een hoop aandacht
met een uiterst commerciële doelstelling. Ammehoela.
Maar laat de (lokale) rechter daar maar over oordelen,
die kan afwegen hoe bekend hun rare campagnes zijn.
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Plagiaat in het kwadraat
26 juli 2004 - 19:02    reactie #5
geplaatst door: Franky2002
De rechter kan toch niet tot een ander oordeel komen als: "Totaal gebrek aan smaak, stijl en originaliteit!"
Dus is het iig niet van Apple gejat :music:
Daar gaat je aanklacht.
Plagiaat in het kwadraat
26 juli 2004 - 20:19    reactie #6
geplaatst door: Viva
hoe is het eigenlijk met die andere - al even gejatte - posters (iRaqi nog wat)?
of zou een rechter oordelen dat die wel van 'goede smaak, orginaliteit etc.' getuigen... hmmm

-/- Viva
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius – and a lot of courage – to move in the opposite direction. / Albert Einstein
Plagiaat in het kwadraat
26 juli 2004 - 22:47    reactie #7
geplaatst door: hitchhiker
Ik moet nog zien of Apple dat lukt, kennelijk is men er vaker mee weggekomen of is er zelf niet eens een aanklacht ingediend.
Plagiaat in het kwadraat
26 juli 2004 - 22:54    reactie #8
geplaatst door: Marijn
Volgens mij zat er achter de Irakposters geen
commercieel motief. Daarnaast is een anonieme
idealist lastig aan te klagen, daarvoor moet je 'm
eerst vinden.

:cool:
Safari sneller? plak in je terminal:
defaults write com.apple.Safari WebKitInitialTimedLayoutDelay 0.25