[img=right]http://www.xs4all.nl/~wester81/geforce6.jpg[/img]nVidia, producent van grafische chips, heeft deze week de
nieuwe GeForce 6 serie geïntroduceerd. Dit is de opvolger van de GeForce FX, die je in bijvoorbeeld twee van de drie PowerMac G5-modellen kunt vinden.
Volgens nVidia zijn er heel wat zaken nieuw, maar helaas gebruiken ze hiervoor zoveel vage termen dat je wel een 3D-graphics expert moet zijn om er iets van te begrijpen. OK, voor de liefhebbers dan: de GeForce 6 heeft
32-bit shader precision, volledige
floating point support door de gehele
pipeline,
rotated-grid antialiasing en
16x anisotropic filtering, en ondersteunt hij nu ook
displacement mapping en
geometry instancing.
Voor de gewone gebruiker betekent dit dat de GeForce 6 nog snellere, nog realistischere 3D-beelden op het scherm kan toveren: volgens nVidia is de GeForce 6 ruim twee keer zo snel als de GeForce FX.
De chip heeft verder een ingebouwde MPEG-encoder/decoder, 256 bit GDDR3 geheugen en hij is volledig compatible met OpenGL 1.5. Aangezien de chip ook Mac-compatible is, is de kans groot dat een variant van de GeForce 6 binnenkort in een nieuwe Mac verschijnt. Uiteraard heeft Apple hierover nog niks losgelaten.
Meer informatie over de GeForce 6 kun je
hier vinden.