Is Apple nu zijn eigen grootste concurrent?
19 april 2013 - 08:21   
geplaatst door: Robert
http://www.macfreak.nl/modules/news/images/iPad-2e-Generatie.jpg
Is Apple nu zijn eigen grootste concurrent?
De toekomstvoorspellingen van de site DigiTimes behoren tot de meest onbetrouwbare op het internet, maar nieuws over voorraden op deze site klopt over het algemeen wel. Daarom lijkt het de moeite om te vermelden dat deze site bericht dat Apple sinds het begin van februari geen orders voor componenten van Macs meer zou hebben geplaatst.

Aan het eind van 2012 had Apple juist grote orders geplaatst, kennelijk gingen ze er van uit dat er erg veel Macs verkocht zouden worden. Het lijkt er nu op dat dat is tegengevallen en Apple zou nu meer dan genoeg onderdelen hebben.

Ironisch genoeg zou dat passen in de algemene daling in de verkopen van PC's, waar je een kleine week geleden al op MacFreak over kon lezen. En aangezien die daling voor een groot gedeelte door Apple's eigen iPad veroorzaakt lijkt te worden, is het maar de vraag of dit nu goed of juist slecht nieuws is voor Apple.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
"One experiment is worth a thousand expert opinions."
Is Apple nu zijn eigen grootste concurrent?
19 april 2013 - 08:44    reactie #2
geplaatst door: Ger Nijkamp
Als er een club is die wist dat de verkoop van desktop PC's zou gaan dalen, dan is het Apple wel. De vraag was alleen: op welk exact moment wordt die aangekondigde trend voelbaar..? Ook voor Apple.

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Is Apple nu zijn eigen grootste concurrent?
19 april 2013 - 08:59    reactie #3
geplaatst door: Robert
@ Pieterr: ik had even niet aan die quote gedacht, maar dat is inderdaad precies het punt wat ik probeerde te maken...  :wink:

@ Ger: het leek er lang op dat Apple zelf onkwetsbaar was voor deze ontwikkeling, misschien dus niet...
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Is Apple nu zijn eigen grootste concurrent?
19 april 2013 - 09:04    reactie #4
geplaatst door: Pieterr
Apple schijnt ondertussen ook wat meer moeite te krijgen om goede mensen binnen te houden ("retention").
"One experiment is worth a thousand expert opinions."
Is Apple nu zijn eigen grootste concurrent?
19 april 2013 - 09:24    reactie #5
geplaatst door: fredmatrack
Misschien moet Apple eens wat aan zijn prijzen van de iMacs en andere desktops/laptops gaan doen. Vooral die iMac is met de laatste update weer een pak duurder geworden voor een pak minder hardware. Dat dunne design, daar zit niemand op een bureau of een school op te wachten!
Is Apple nu zijn eigen grootste concurrent?
19 april 2013 - 09:39    reactie #6
geplaatst door: MacFrankie
@fredmatrack:
De trend van desktop naar laptop zet zich door naar tablet, die is niet te stoppen. Maar je slaat de spijker op z'n kop! Ik ben toe aan een nieuwe iMac, maar ik ga het model 2012 echt niet kopen, niet voor dat geld!
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Is Apple nu zijn eigen grootste concurrent?
19 april 2013 - 09:45    reactie #7
geplaatst door: Pieterr
Voordat we het hier weer vooral gaan hebben over iMacs die duur(!!!) zijn, daar is al een uitgebreid draadje over.  :wink:
"One experiment is worth a thousand expert opinions."
Is Apple nu zijn eigen grootste concurrent?
19 april 2013 - 10:15    reactie #8
geplaatst door: kaasprikker
Ik typ dit op zo'n dun plat model 2012 iMac. Heerlijke machine, aanradertje, geld meer dan waard :smile:
Is Apple nu zijn eigen grootste concurrent?
19 april 2013 - 11:26    reactie #9
geplaatst door: MacOn
Toch denk ik dat de desktop nog niet zo snel zal verdwijnen. Er zijn tal van zaken die handiger op een laptop/desktop gaan dan op een tablet. Er moet nog een hoop gebeuren voordat dat gat gedicht is...
Viewed From The Moon All Men Are Equal (Multatuli)
Is Apple nu zijn eigen grootste concurrent?
19 april 2013 - 11:40    reactie #10
geplaatst door: MacFrankie
@MacOn
Alle apparaten hebben zo hun voor- en nadelen.

Ik heb een iMac, MacBook Air en iPad, en gebruik ze alle 3. De iMac als ik veel ga typen of om iets te downloaden, de iPad om snel iets te controleren (mail, website) en voor spelletjes, en de MBA voor van alles en nogwat thuis en onderweg.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Is Apple nu zijn eigen grootste concurrent?
19 april 2013 - 11:46    reactie #11
geplaatst door: MacFrankie
@Pieterr
Dat draadje ken ik. Ik ben dan ook niet van plan om die discussie hier over te gaan doen.

Maar de opmerking van fredmatrack is valide, de instapprijs van de iMac 2012 is zeer fors, waardoor de iMac verkopen harder dalen dan wanneer deze lager zou zijn geweest. Basisregel in de economie, prijselasticiteit waar de rek een beetje uit is...
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Is Apple nu zijn eigen grootste concurrent?
19 april 2013 - 12:38    reactie #12
geplaatst door: Spooter
Citaat
fredmatrack om 09:24, 19-04-2013
Misschien moet Apple eens wat aan zijn prijzen van de iMacs en andere desktops/laptops gaan doen. Vooral die iMac is met de laatste update weer een pak duurder geworden voor een pak minder hardware. Dat dunne design, daar zit niemand op een bureau of een school op te wachten!


helemaal mee eens... misschien dat Apple eens wat aan hun prijsstelling kan doen (en dan heb ik het echt niet over het verlagen naar het niveau van een Acer of zo...)
Is Apple nu zijn eigen grootste concurrent?
19 april 2013 - 13:58    reactie #13
geplaatst door: MacFrankie
Bij consumentenelektronica krijg je elk jaar meer (capaciteit, features, ...) voor minder geld. Dat dat bij Apple niet zo werkt, daar heeft iedereen begrip voor: kwaliteit mag wat kosten. Een Miele of een Rolls Royce zal nooit goedkoop worden.

Maar dat een iMac steeds duurder wordt, dat is niet normaal. Van 1000 naar 1200 via 1150 naar 1380 euro: de prijs van een instap iMac laat doorgaans een fors stijgende lijn zien!

De basis MBA 11" 2011 had 2GB RAM en was 950 euro. De basis MBA 11" 2012 heeft 4GB RAM en is 1050 euro. Ja, je krijgt meer geheugen, maar tegen de hoofdprijs!

De iPod touch was eerst verkrijgbaar vanaf 199 euro, nu is de vanaf-prijs 327 euro! Net zo duur als een iPad mini!

Apple maakt de drempel voor al zijn producten hoog, veel te hoog. Kwaliteit mag geld kosten, maar bij Apple is de balans aan het verliezen.
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Is Apple nu zijn eigen grootste concurrent?
19 april 2013 - 14:07    reactie #14
geplaatst door: Pieterr
Citaat
MacFrankie om 11:46, 19-04-2013Dat draadje ken ik. Ik ben dan ook niet van plan om die discussie hier over te gaan doen.
:cool:
"One experiment is worth a thousand expert opinions."
Is Apple nu zijn eigen grootste concurrent?
19 april 2013 - 16:23    reactie #15
geplaatst door: MacFrankie
Zie het als een aanvulling... :thumbs-up:
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Is Apple nu zijn eigen grootste concurrent?
19 april 2013 - 18:07    reactie #16
geplaatst door: jasperr
Apple is al een tijdje de weg kwijt. Onjuiste prijspunten, een gebrek aan innovatie en een distributiekanaal dat lui is geworden omdat de handel toch altijd wel vanzelf binnen kwam. Ik waardeer de producten van Apple al sinds de Apple ][+, maar er moet nu echt wat gebeuren. Daar is iemand met een visie voor nodig, en dat is Tim Cook niet.
Is Apple nu zijn eigen grootste concurrent?
19 april 2013 - 18:54    reactie #17
geplaatst door: Ger Nijkamp
@Robert: Uiteraard is Apple niet onkwetsbaar op dat punt. Het is ook een logische ontwikkeling: Apple heeft de markt 'ontgonnen' met de iPad en iPhone en had in de twee jaar na de eerste introducties zo'n beetje het rijk alleen. Ze wisten bij Apple donders goed dat dit niet zo bleef, want doorgaans kan de concurrentie na ongeveer twee jaar aan te haken. Zo lang duurt het ontwikkelen van een kopie namelijk ongeveer.

Wat mij verbaast is dat iedereen reageert alsof het nieuws is dat bijvoorbeeld Samsung of Android delen van de (oorspronkelijke) Apple markt overneemt. Dat was gewoon voorspelbaar. Uit dat soort factoren concluderen dat Apple 'de weg kwijt is', is onzin. Wat mij nog meer verbaast is de naïviteit die in het hele gebeuren schuilt. Zowel de (mogelijke) onder- c.q. overwaardering van het aandeel, als in de publieke reacties (al dan niet gevoed door de zichzelf herhalende media).

Steve Jobs is dood. Maar het idee dat dit vrijwel een direct merkbaar effect op het reilen en zeilen van Apple heeft kán gewoon niet. De producten die dit jaar en grotendeels volgend jaar worden geïntroduceerd zijn nog gewoon onder zijn regie bedacht. Doorgaans kost het ontwikkelen van nieuw een Apple product namelijk drie jaar.

Je kunt je beter 'ns afvragen wat al die mensen die aan de ontwikkeling van de iPhone en iPad hebben gewerkt in het verleden (en dat zijn er honderden) op dit moment aan het doen zijn. Want die zitten echt geen duimen te draaien of te rouwen om een dode Steve.

Ik geloof daarom dat Apple bezig is de volgende grote stap in stelling te brengen. En dat dit niet op het moment komt of met de snelheid gaat die het publiek eist... Ach, Apple heeft zich op dat punt nog nooit iets van dat soort factoren aangetrokken. Dus waarom zouden ze dat nu wel doen..? Dát zou pas een verandering zijn...

:wink:

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Is Apple nu zijn eigen grootste concurrent?
19 april 2013 - 18:59    reactie #18
geplaatst door: Pieterr
Helemaal eens met Ger. Iedereen die beweert dat Apple de weg kwijt is raad ik aan eens een blik op de omzetgroei ("revenue growth") van de laatste jaren te werpen.

"One experiment is worth a thousand expert opinions."
Is Apple nu zijn eigen grootste concurrent?
19 april 2013 - 19:14    reactie #19
geplaatst door: Ger Nijkamp
Mooi tabelletje, Pieterr. Ik wist niet dat het bestond. Ontdaan van alle sentiment en hysterie toont het inderdaad de nuchtere situatie. Waar ieder willekeurige onderneming (waar ook te wereld) een moord voor zou doen.

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Is Apple nu zijn eigen grootste concurrent?
19 april 2013 - 19:36    reactie #20
geplaatst door: jasperr
Toen Apple de iPad introduceerde was dit innovatiever dan iedere concurrent, en tegen een prijspunt waar de concurrent niet aan kon tippen. De eerste tablets van andere leveranciers (Samsung) konden minder, en kostten meer. Daarmee heeft Apple misschien in de eerste fase minder verdiend (en niet dezelfde fout gemaakt als bij introductie van de Mac) maar wel direct een bepalend marktaandeel gepakt.

Bij introductie van de iPad mini heeft men een heel andere strategie gevolgd. En was er een andere baas bij Apple. Die heeft o.a. met dit product een grote blunder gemaakt. Productontwikkeling zat misschien al in de pijplijn (3 jaar lijkt mij overigens niet reëel) maar prijsbeleid is echt een last minute decision. Altijd al geweest ook. Kijk maar hoe een Twentieth Anniversary Mac overnight van ƒ 14.999 naar ƒ 4.999 kon gaan, een een Quadra 840AV van ƒ 8.999 naar ƒ 6.999 nog voordat het ding leverbaar was. De iPad mini is te duur geïntroduceerd, waardoor je nu op iedere straathoek 15% korting kan krijgen. Korting? Deugt het product dan niet? Falen, dat is.

Ter aanvulling: het was in het verleden echt ondenkbaar dat er een aantal maanden een productlijn niet leverbaar was, zoals recentelijk met de "nieuwe" iMac is gebeurd. Een kwestie van slecht dichtgetimmerde contracten voor de productie afsluiten, en daar gaat uiteindelijk eindbaas Tim Cook over.

In de markt is nog altijd bepalend wanneer je wát kunt krijgen, voor welke prijs. Tim Cook kon heel lang goed op de winkel passen, maar niet de winkel aansturen. Quod erat demonstrandum.
Is Apple nu zijn eigen grootste concurrent?
19 april 2013 - 20:02    reactie #21
geplaatst door: Flix
Goh, naast dat iedereen in NL bij tijd en wijle voetbal/bondcoach lijkt te zijn, zijn 'we' nu ook CEO van Apple?!
Is Apple nu zijn eigen grootste concurrent?
19 april 2013 - 20:52    reactie #22
geplaatst door: Ger Nijkamp
Citaat
jasperr om 19:36, 19-04-2013
Productontwikkeling zat misschien al in de pijplijn (3 jaar lijkt mij overigens niet reëel) maar prijsbeleid is echt een last minute decision.


Ik ga even lelijk klinken, Jasperr. Op basis van wat je schrijft is duidelijk dat je niet begrijpt hoe dit soort processen (niet alleen bij Apple) in werkelijkheid werken. Ik heb dit ene zinnetje eruit geplukt, omdat het ontwikkelen van een nieuw product wel degelijk drie jaar kost. In feite zelfs nog meer als je de periode mee zou tellen waarop men op het basisidee moet komen. Ter vergelijk: het ontwikkelen van een nieuw type wasmiddel kost al zeker een jaar voordat het op de markt is. Bij een nieuw geneesmiddel is dat zo'n tien (!) jaar.

Daarnaast zit er een verschil tussen een nieuw product (b.v. iPad 1), een doorontwikkeling (iPad 2) en een derivaat (iPad mini). De drie jaar die ik noemde betrof de ontwikkeling van de iPad 1. Hiervoor moet de totale research plaatsvinden en alle productiemethodes en lijnen voor de eerste keer worden ingericht. Dat is (in het geval van Apple) een niet te onderschatten complexe, tijdrovende en vooral dure klus. Apple innoveert namelijk vrijwel altijd in productiemethodieken, materiaalgebruik en samenstelling van componenten zonder die kennis elders vooraf te kunnen kopen. Da's een fundamenteel ander proces dan bijvoorbeeld bij Samsung of Dell.

Een doorontwikkeling op basis van dezelfde form factor duurt doorgaans ongeveer één jaar (iPad 2). Daarvoor hoeven de bestaande productielijnen nauwelijks te worden aangepast. Meestal worden er alleen verbeterde componenten gebruikt (snellere processoren, meer geheugen, hogere resolutie) die simpelweg de plaats van de oude innemen.

Een derivaat (b.v. iPad mini) leunt op productiemethodes en techniek van het origineel en dat scheelt research tijd, maar daarvoor moeten weer wél aparte productielijnen worden ingericht, want het is een andere form factor. De ontwikkeling hiervan zit ongeveer op anderhalf tot twee jaar.

Het vaststellen van prijzen staat hier volkomen los van, afgezien dat iedereen een kosten/baten balans gezond te houden heeft. De marktsituatie op moment van introductie speelt daar inderdaad een rol bij en daar kan waarschijnlijk tot een uiterlijk maand voor introductie nog op worden gestuurd. Daarna moeten prijzen in systemen worden ingevoerd, advertenties worden gemaakt etc. etc. en sluit ook die gate.

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Is Apple nu zijn eigen grootste concurrent?
19 april 2013 - 21:17    reactie #23
geplaatst door: Robert
Citaat
jasperr om 19:36, 19-04-2013
Bij introductie van de iPad mini heeft men een heel andere strategie gevolgd. En was er een andere baas bij Apple. Die heeft o.a. met dit product een grote blunder gemaakt.


Welke blunder? De blunder die er voor heeft gezorgd dat het aandeel van de iPad nog steeds stijgt dat de iPad mini ontzettend succesvol is..?
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Is Apple nu zijn eigen grootste concurrent?
20 april 2013 - 16:42    reactie #24
geplaatst door: jasperr
23 april zullen we het weten