geplaatst door: Robert
[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/iPad-2e-Generatie.jpg[/img]Alle cijfers die voorbij komen over verkopen van tablets lijken hetzelfde beeld te geven: er is (nog?) geen markt voor tablets, er is een markt voor de iPad. Waar andere makers met moeite een half miljoen tablets verkopen (en daar worden vaak ook nog de aantallen die nog bij dealers liggen opgeteld), kan Apple de vraag nauweljks bijhouden.

Maar hoe komt dit nu? Want veel van de review die te vinden zijn op het web zijn best wel positief over de concurrentie. Maar het heeft er alle schijn van dat veel van die reviewers niet echt gelukkig zijn met de grote voorsprong van Apple, en in hun reviews de nieuwkomers het voordeel geven. De voorsprong van Apple is dan ook groter dan in die reviews te lezen is.

Daarom vond ik deze review van de Samsung Galaxy Tab verfrissend.

Kort, krachtig en vooral duidelijk over het feit dat niet alleen de keuze om het voor een 16:10 scherm te kiezen nogal ongelukkig is, maar dat Honeycomb (de versie van Android voor tablets) nog steeds niet geschikt is voor het echte werk.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Is dit waarom de iPad nog steeds het meest verkoopt?
22 juni 2011 - 09:29    reactie #1
geplaatst door: PSYCHOMAC
Ik las gisteren een iets uitgebreider artikel over dertien redenen om iets anders te kopen dan een iPad, met de conclusie: er is geen echte concurrent voor de iPad.

Feit blijft dat Apple nieuwe producten lanceert en uitbouwt, o.a. op grond van gebruikersvriendelijkheid, en anderen wel proberen iets anders van de grond te krijgen, dat door het grote publiek weer niet geapprecieerd wordt o.g.v. te weinig gebruiksvriendelijkheid... en daarmee wordt je gedwongen iets te maken dat op de iPad lijkt ... waarmee je de strijd al verloren hebt (zie ook hier bijv. over het schermformaat..)

psychomac

iMac 2007 20", iMac 27", iMac 21", 10x iMac G3 , 2x iMac G4, 1x iMac G5 ,2xPM dual 1.8 en dual 2.0 G5; 2x MacPro ;15/17/23inch Display(alu en model ervoor), powerbook 12/15/27inch,  Apple TV, 2xApple Cube/17 "ADC Scherm, PM G4 QuickSilver, en verder nog veel te veel om op te noemen. Een verzamelaar dus!
Is dit waarom de iPad nog steeds het meest verkoopt?
22 juni 2011 - 10:10    reactie #2
geplaatst door: odo
Ik ben het niet eens met de gedachte dat reviewers de concurrentie het voordeel geven omdat ze niet gelukkig zouden zijn met de voorsprong van de iPad. Dat is gewoon niet waar imho.

In mijn ogen zijn de tabletten van de concurrentie over het algemeen zeer goed en kunnen ze zich best meten met de iPad en streven deze met sommige features ook duidelijk voorbij. Maar daar gaat het dus helemaal niet om. Net als bij de iPod heeft Apple een enorme voorsprong opgebouwd met een compleet ecosysteem en daarmee van de iPad als merknaam een icoon gemaakt. Daar kan de concurrentie, hoe goed ook, niet tegenop boksen. Bovendien is er niet één concurrent, maar zijn het er tientallen die allemaal tegelijk om de gunst van de consument strijden.

Ook bij de iPod zijn er vele kwalitatief gelijkwaardige of zelfs betere en goekopere alternatieven geweest die het allemaal hebben moeten afleggen tegen Apple. Voor de consument is er de iPad en daarnaast een hele onoverzichtelijke berg van andere tabletten. Makkelijke keuze dus.
Is dit waarom de iPad nog steeds het meest verkoopt?
22 juni 2011 - 10:31    reactie #3
geplaatst door: Jurriaan
Als Apple het kunstje kan, dan kan een andere fabrikant ook denk ik dan..?
Kennelijk is die gedachten te eenvoudig, immers er is nog geen andere tablet die massaal is omarmd door de consument.

Marketing heeft Steve en de zijne perfect voor elkaar.
MBA '20 M1| SE1 & 2 iOS 15/18 | Mini6 iPadOS 18 | ATV 4K MKI  TVOS18|
Is dit waarom de iPad nog steeds het meest verkoopt?
22 juni 2011 - 11:03    reactie #4
geplaatst door: Robertisimo
Steve is iemand die de touwtjes strak in handen heeft en die over toekomstvisie beschikt en deze toepast. Alle concurrenten worden geleid door managers, die alleen geïnteresseerd zijn in korte termijn rendementen.
Is dit waarom de iPad nog steeds het meest verkoopt?
22 juni 2011 - 11:58    reactie #5
geplaatst door: Ruud Ravenhorst
Mooi op tijd, dank! Ik had net een twijfelende collega (notabene iemand met een -op mijn aanraden- aangeschafte iMac) aan m'n bureau. Heb de link meteen doorgestuurd javascript:emoticon(':thumbs-up:')
Never gone back since I went to the Mac (which was in March 1984).
Is dit waarom de iPad nog steeds het meest verkoopt?
22 juni 2011 - 13:09    reactie #6
geplaatst door: Kasuja
Marketing is niet de enige verklaring voor apples succes.

Er komt vaak meer bij kijken. Wat apple producten aan gaat is het tot nu toe altdijd gebaseerd op een goed onderbouwd en grondig uitgewerkt concept dat in iteraties uitgerold en geupdate kan worden. Marketing zorgt voor het goede gevoel dat je bij het product krijgt. Maar als het product zelf niet waar maakt wat de marketing je doet geloven dan zijn de klanten zo weer weg.

Elk apple product heeft bestaansrecht omdat het iets goed doet waar de competitie voorheen faalde. Daarom is apple ook vaak niet de eerste met een product categorie. Ze bekijken de pijnpunten van een product. Halen die weg en vereenvoudigen het gebruik van product dusdanig dat het ineens een stuk vriendelijker en gemakkelijk word in gebruik.

De marketing die apple bedrijft brengt dat totaal pakketje alleen maar onder de aandacht.

(Bewerkt door Kasuja om 21:03, 22-06-2011)

(Bewerkt door Kasuja om 21:13, 22-06-2011)
Ja mooi....
Is dit waarom de iPad nog steeds het meest verkoopt?
22 juni 2011 - 14:40    reactie #7
geplaatst door: Robert

Citaat
odo om 10:10, 22-06-2011
Ik ben het niet eens met de gedachte dat reviewers de concurrentie het voordeel geven omdat ze niet gelukkig zouden zijn met de voorsprong van de iPad. Dat is gewoon niet waar imho.


Het is opvallend hoe vaak reviews tekortkomingen van concurrenten goedpraten. Volgens mij is dat omdat ze onderbewust bang zijn dat Apple de hegemonie krijgt in dit veld, maar het kan natuurlijk ook wat anders zijn.

Een paar voorbeelden: bij de Motorola Xoom werd in veel reviews gemeld dat die Flash afspeelt, terwijl die dat in eerste instantie helemaal niet deed en het feit dat een RIM's PlayBook een BlackBerry er naast nodig heeft om een basishandeling als e-mail ophalen te kunnen werd in meerdere reviews nauwelijks aandacht aan besteed.

Ik ben helemaal voor concurrentie, maar houd ook van reviews die zoveel mogelijk de volle waarheid vertellen. Dus waarom lees ik de kritiek van Clayton Morris - de link uit het nieuwsbericht - (die volgens mij terecht is) niet in meer reviews..?
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Is dit waarom de iPad nog steeds het meest verkoopt?
22 juni 2011 - 15:54    reactie #8
geplaatst door: odo
Welke review is er nou echt objectief te noemen? Voor de ene reviewer is een 7" de ideale maat en de iPad te groot, voor de ander is de grotere keuzevrijheid dankzij USB-aansluiting of de mogelijkheid tot het spelen van Flashcontent een belangrijk pluspunt (zelfs als het nog gebrekkig functioneert).

Bij de voorbeelden die je geeft ging het er natuurlijk om dat deze ontbrekende functionaliteit er in een latere versie gegarandeerd in zou komen. De reviewer heeft daar al rekening mee gehouden. Niet helemaal terecht ben ik met je eens. Overigens heb ik vele reviews gezien waar dit allemaal wel degelijk keurig werd gemeld.

En ook het feit dat Honeycomb nog verre van ideaal is en de tabletapps voor Android nog zeer spaarzaam te krijgen zijn ben ik in de belangrijkste reviews wel tegengekomen.

De gedachte dat de concurrerende partij een voorkeursbehandeling zou krijgen is bij mij nooit naar boven gekomen. Maar uiteindelijk komt het gewoon op de consument aan en die is volgens mij helemaal niet geinteresseerd in dit soort reviews maar koopt gewoon een ipad zoals wel blijkt  :wink:
Is dit waarom de iPad nog steeds het meest verkoopt?
22 juni 2011 - 16:17    reactie #9
geplaatst door: Robert
Als ik tijd over heb zal eens proberen om een lijst samen te stellen van alle reviews die ik ben tegengekomen waarbij ik mijn wenkbrauwen optrok omdat er een opvallende anti-iPad of pro-Android tendens in te bespeuren viel. Maar ik ben er heel wat tegengekomen (en dan tel ik voorkeur voor een ander formaat scherm etc. niet mee, dat is een persoonlijke voorkeur en dat vermeldt een goede reviewer altijd en daar val ik ook helemaal niet over).
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Is dit waarom de iPad nog steeds het meest verkoopt?
22 juni 2011 - 21:08    reactie #10
geplaatst door: MacFundamentalist
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe lang het nog gaat duren eer iemand de iPad echt voorbijstreeft.

Odo heeft een punt dat er vele tablets zijn die in bepaalde dingen beter zijn dan de iPad maar toch blijft de iPad het aantrekkelijkst als totaalpakket. Iets wat veel reviewers zelfs tegen hun zin moeten toegeven... Android is goed bezig, maar het gebrek aan eenvoud en consistentie doet Google wel de das om, zeker in hetzelfde prijssegment.
Er zijn 10 soorten mensen: zij die binair kunnen lezen, en de rest :-)
----
Apple & Windows systeembeheer, IT Security, Webfiltering, Hyper-V & VMWare
Is dit waarom de iPad nog steeds het meest verkoopt?
22 juni 2011 - 21:26    reactie #11
geplaatst door: Kasuja
Ik hoop dat er iemand komt die in ieder geval concurrentie kan bieden waar apple het benauwd van krijgt. Wie weet gaat de HP touchpad dat voor mekaar krijgen.

Ik zeg dit niet omdat ik apple het succes niet gun. Ik zeg dit omdat dat ik hoop dat stevige concurrentie de ontwikkeling van tablet computing te goede komt.

Voorlopig heeft apple niks te vrezen.

(Bewerkt door Kasuja om 21:27, 22-06-2011)
Ja mooi....
Is dit waarom de iPad nog steeds het meest verkoopt?
22 juni 2011 - 22:33    reactie #12
geplaatst door: Blender
Honeycomb lacks elegance. Eindelijk een reviewer die het ziet.
Is dit waarom de iPad nog steeds het meest verkoopt?
23 juni 2011 - 17:14    reactie #13
geplaatst door: nebilem
Het is niet dat Apple niets te vrezen moet, omdat ze zo goed zijn! NEE Apple hoeft inderdaad niets te vrezen omdat Apple fanaten toch niet anders dan een Apple nemen hoe slecht het ook zal zijn.

(Bewerkt door nebilem om 17:15, 23-06-2011)
Is dit waarom de iPad nog steeds het meest verkoopt?
23 juni 2011 - 19:07    reactie #14
geplaatst door: Blender

Citaat
nebilem om 17:14, 23-06-2011
Het is niet dat Apple niets te vrezen moet, omdat ze zo goed zijn! NEE Apple hoeft inderdaad niets te vrezen omdat Apple fanaten toch niet anders dan een Apple nemen hoe slecht het ook zal zijn.

(Bewerkt door nebilem om 17:15, 23-06-2011)


Grapjas.
Is dit waarom de iPad nog steeds het meest verkoopt?
24 juni 2011 - 17:17    reactie #15
geplaatst door: JPZ

Citaat
nebilem om 17:14, 23-06-2011
Het is niet dat Apple niets te vrezen moet, omdat ze zo goed zijn! NEE Apple hoeft inderdaad niets te vrezen omdat Apple fanaten toch niet anders dan een Apple nemen hoe slecht het ook zal zijn.

(Bewerkt door nebilem om 17:15, 23-06-2011)


Gelul, ik heb vandaag wat gespeeld met zo'n Samsung tap, en het ding is gewoon gehandicapt vergeleken met een iPad. Als hij niet duurder zou zijn dan 250 euro was het een geinig ding, nu is een iPad veel en veel beter.
300+ New Features! 50 or so might not be intended but they're still new!