En zo blijft de consument zich afvragen of hij/zij nu iets van Samsung of Apple moet kopen.
Deze commercials zijn onderdeel van extreem intelligente weloverwogen strategieën om de consument te laten blijven denken dat grote bedrijven elkaar vooral het leven zuur maken. Wat een humbug. Rechtszaken over patenten, eigendomsrechten etc. het is allemaal onderdeel van een kafkaiaanse mondiale cabaretvoorstelling die met heel veel zorg en heel veel confidentialiteit voor multinationals de tweede agenda vormen.
En voor dat ik op MacFreak opnieuw ervan wordt verdacht (zou het overigens wat?) linkse ideeën te poneren, laat ik dan tot voorbeeld van de belangenverstrengeling die beursnotities met zich teweeg brengen de aandacht vestigen op een wel heel berucht stukje historie:
Een poos na beëindiging van de eerste wereldoorlog bleek naar hoogstwaarschijnlijkheid dat geallieerde soldaten in het laatste jaar van WO I aan flarden waren geschoten door
Duitse granaten voorzien van schokbuizen met picrinezuur afkomstig van
Engelse productielijnen. Het indirecte bewijs hiervoor werd gevonden in achterhaalde archieven van Engelse bedrijven en maakte zo spoedig mogelijk onderdeel uit van een paniekerig opgezette cover up.
Zo ver kan belangenverstrengeling gaan. Dat was 100 jaar geleden zo en anno 2014 niet anders en naar waarschijnlijkheid veel geraffineerder omdat bedrijfsvoering sinds 100 jaar enorm veel slimmer is geworden.
Terug naar Apple/Samsung: Door deze commercials blijven in dit geval beide bedrijven de positieve aandacht op zich vestigen in vele segmenten van hùn markt, en blijven zij daardoor ons voorhouden dat er 'moordende' concurrentie heerst.
Niets is dus minder waar. De enige reden waardoor zeer grote bedrijven anno 2014 kunnen existeren/winst maken/investeren is er een onderlinge min of meer symbiotische relatie op nahouden. Hun macht exploiteren op een wijze die zij de consument wijsmaken (concurrentie tot op het bot) zou de veerkracht van hun beursnoteringen schaden, met desastreuze gevolgen van dien.
Moraal: over deze advertenties moet je gewoon glimlachen en niet denken: "och, och och, wat kiften zij toch weer op elkaar".
Nonsens.