Is Samsung nu echt de weg kwijt?
2 januari 2012 - 22:35   
geplaatst door: Robert
[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/Samsung_Logo.jpg[/img]De laatste tijd heeft Samsung de frontale tegenaanval ingezet wat betreft de commercials, waarbij ze onder andere mensen die voor een iPhone in de rij staan voor aap zetten, zoals in commercial. Misschien niet het toppunt van goede smaak, maar het kan in ieder geval wel door de beugel.

Maar inmiddels lijken ze de weg kwijt te zijn, en hopen we dat het hier om een stomme fout van hun reclamebureau gaat en niet om een beslissing van Samsung zelf. Want niet alleen is de commercial hieronder een goedkope imitatie van Apple's stijl, maar ze hebben ook nog eens hetzelfde meisje gebruikt dat eerder in een commercial van Apple figureerde.

En dat laatste is niet echt slim, want zoiets wordt natuurlijk door heel erg veel bloggers opgemerkt en dat is weer niet zo goed voor de reputatie van Samsung.





En mocht je niet één, twee, drie die commercial van Apple met hetzelfde meisje voor de geest kunnen halen, dan kan je die hieronder nog even bekijken.




Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Is Samsung nu echt de weg kwijt?
2 januari 2012 - 23:30    reactie #1
geplaatst door: Peter Villevoye
Nou, wat betreft dat braaf wachten weten ze wel een gevoelige snaar te raken, want ik stond de afgelopen weken al meerdere malen "voor aap", omdat ik graag een iPhone 4S wil kopen.

In de winkel (Vodafone) had ik 'm in november besteld/gereserveerd, en in december hebben ze me eindelijk één maal gebeld om te melden dat ik 'm kon afhalen. Maar omdat ik niet meteen opnam, ging de iPhone prompt aan mijn neus voorbij. Alsof het verdomme om een niertransplantatie gaat. Dus weer terug bij af...
Vervolgens zeggen ze in de winkel dat ik maar beter on-line kan bestellen. Maar daar is mijn voorkeur-model (zwart, 32 of 64 GB) al wekenlang "niet bestelbaar". Telefonisch blijkt-ie wèl bestelbaar, maar word je door een tele-verkopertje overdonderd door een stortvloed aan nu-of-nooit aanbiedingen en specs, waardoor ik de kluts weer kwijt raak. "Nou, u hoeft 'm niet te kopen, hoor", is de laconieke reactie. "Fijne dag verder !"

Ben ik de enige die gewoon pech heeft, of is de iPhone 4S (32/64 GB) echt een schier onverkrijgbaar unicum ? In dat geval heeft Samsung groot gelijk !
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Is Samsung nu echt de weg kwijt?
2 januari 2012 - 23:39    reactie #2
geplaatst door: appieparrie
Voor Koreanen lijken alle Europeanen op elkaar :smile:
Is Samsung nu echt de weg kwijt?
2 januari 2012 - 23:47    reactie #3
geplaatst door: JelleSE
Hier in Zweden waar ik woon gaat Samsung op een andere manier in de aanval tegen Apple. Grote posters en Billboards met een foto van de Galaxy SII met het woord 'Appelmoes' ernaast. Vind em stiekem wel heel leuk  :tounge:

Gezien het woordspelletje in het Nederlands ook zou werken kan ik me voorstellen dat jullie die reclames ook hebben hangen?

Is Samsung nu echt de weg kwijt?
3 januari 2012 - 00:04    reactie #4
geplaatst door: Pshot
.
Bewerkt: 31 maart 2021 - 20:34 door macqintosh
Is Samsung nu echt de weg kwijt?
3 januari 2012 - 00:05    reactie #5
geplaatst door: Peter Villevoye
Laat me duidelijk stellen: ik vind het een schaamteloze streek, dat al die Android-inblikkers doen alsof hun neus bloedt, als Apple stelt dat ze hun ideeën naäpen. Apple heeft in mijn ogen groot gelijk, ook al besluiten rechters soms anders. Ze hadden honderden andere concepten kunnen licenseren, bedenken, uitwerken, naäpen, maar nee, ze doen gewoon na wat Apple doet, balancerend op de rand van wat kan en mag.

Ik snap de redenatie wel: als een techniek een bepaald uniek ontwerp vereist, dan is het moeilijk te patenteren/beschermen. Moderne gasfornuizen lijken ook allemaal op elkaar, maar zoek op "SMEG" en je ziet toch een duidelijke stijl.

Dat je je afzet tegen je concurrent, is zelden een goede vorm van reclame. Maar met humor wordt het al wat beter verteerbaar, net zoals de "I'm a PC" campagne van Apple. Vooruit dan maar !
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Is Samsung nu echt de weg kwijt?
3 januari 2012 - 00:54    reactie #6
geplaatst door: Mekfriek
Robert, ik denk dat Samsung de weg helemaal niet kwijt is, en dat het reclamebureau dit zeer doelbewust heeft gedaan. Als de concurrent een iPad-kloon op de markt brengt, dan is het natuurlijk zeer voor de hand liggend om dan ook elementen uit commercials van Apple te gebruiken.
Ik vind 't eigenlijk wel geinig dat ze dat zo gedaan hebben, zo'n actie zou ook wat voor Apple geweest zijn. Zie de hier eerder gedane opmerking over de Apple commercial met de vergelijking tussen PC en Apple.
Is Samsung nu echt de weg kwijt?
3 januari 2012 - 03:18    reactie #7
geplaatst door: Jules
De Mac vs. PC reclames leken in helemaal niets op de advertenties van welke andere PC-fabrikant dan ook. De vergelijking met wat Samsung hier doet, gaat dan ook volledig langs me heen.
Is Samsung nu echt de weg kwijt?
3 januari 2012 - 04:36    reactie #8
geplaatst door: ARTHURHOFMAN COM

Citaat
Jules om 3:18, 3-01-2012
De Mac vs. PC reclames leken in helemaal niets op de advertenties van welke andere PC-fabrikant dan ook. De vergelijking met wat Samsung hier doet, gaat dan ook volledig langs me heen.


Precies. Ik begrijp de verwijzing naar de ‘I’m a PC’ reclame ook niet. Apple wilde destijds enkel aangeven dat ze óók een Personal Computer (een algemene term) maken. Als zij een Macbook Pro op een poster laten drukken met daarnaast ‘WINDHOOS’ zou dat pas hetzelfde zijn. Overigens zonder klasse en stijl, en laat ik dat nu júist Apple toedichten.

Ik begrijp Samsung niet. De lijn van leiding geven aan marketing ontgaat mij volledig (al denk ik dat er flink langs elkaar heen gewerkt wordt) en het afzetten tegen een gevestigde orde ook. Een beetje als ‘spitting image’: een beetje grappig, grillig maar bovenal vergankelijk.
Therapist working only with the latest Apple devices.
As one should.
Is Samsung nu echt de weg kwijt?
3 januari 2012 - 07:27    reactie #9
geplaatst door: Ziegler

Citaat
appieparrie om 23:39, 2-01-2012
Voor Koreanen lijken alle Europeanen op elkaar :smile:


:biggrin: Dat is het natuurlijk geweest!
Is Samsung nu echt de weg kwijt?
3 januari 2012 - 08:34    reactie #10
geplaatst door: MacFrankie
Je eigen merk promoten door een ander merk "te kakken zetten" levert zelden een goede reclame op. Je laat dan zien dat je het op eigen kracht niet lukt. En dat klopt natuurlijk ook, want zonder de iPhone 4S was er geen Samsung Galaxy S2 geweest, en zonder de iPad 2 was er geen Samsung Galaxy Tab 10.1 geweest.

En humor die het verteerbaar moet maken... Apple maakt mooie producten, Samsung gooit wat Apple ingrediënten bij elkaar, en maakt dus appelmoes. Precies wat er naast de Samsung telefoon op de poster staat! Da's pas echt humor!
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Is Samsung nu echt de weg kwijt?
3 januari 2012 - 09:05    reactie #11
geplaatst door: DJAN
@Peter Villevoye: je bent niet de enige, ook hier in Belgenland is het moeilijk een iPhone 4S te bemachtigen en dat zit nog steeds met die alleenverkoop van Mobistar en nu ook Telenet. Je kan er wel eentje vrij snel krijgen, maar dan mits abo erbij (Telenet verkoopt enkel maar met abo).

Tussen kerst en nieuw stond ik nog in een Switch-store, en daar is de iPhone nog steeds totaal niet verkijgbaar, en geloof mij, op die 15 minuten dat ik binnen was in de store was er vraag van 3 potentiele klanten naar de iPhone 4S. "Switch wenst enkel de iPhone op voorraad te nemen als er voldoende voorraad ter beschikking komt bij Mobistar, zolang dit er niet is, kan men geen beloftes van levering maken tov van de Switch-klanten". Heel spijtig.

In het begin kon ik die verkooppolitiek van Apple wel begrijpen, maar ofwel is er heden nog steeds heeeeeel veel vraag naar de iPhone 4S en -in tegentelling tot de persberichten- heel weinig verkoop van de Samsung Galaxy IIS want hoe verklaar je anders dat de ene wel steeds op voorraad is en de andere niet.
Mac Pro 8 core / iMac 21" / MacBook Pro 15" / iPod nano / iPhone 3GS / iPad2
Is Samsung nu echt de weg kwijt?
3 januari 2012 - 09:58    reactie #12
geplaatst door: Ziegler
Ik vind het een vervelend, maar effectief beleid van Apple. Overigens denk ik dat achter de beperkte beschikbaarheid ook een logistiek probleem schuilt. Maar Apple zit er niet mee en doet er weinig aan is mijn indruk. Schaars is goed, want je bent gespreksonderwerp, duur, geliefd.
Overigens is het wel vreemd (de weg kwijt vind ik wat sterk) dat ze dat meisje hebben genomen voor dit spotje. Het zal ze bekend zijn geweest dat ze ook voor Apple heeft gewerkt en dus is het opzettelijk. Het waarom ontgaat me enigszins. Misschien om de pers te halen? Het creëren van Buzz?
Is Samsung nu echt de weg kwijt?
3 januari 2012 - 10:01    reactie #13
geplaatst door: Digitallife
bij bel company(shopping center) hebben ze er ruim op voorraad!
Heb mijne daar gehaald, bel ze maar even!

groeten
MacPro 8-Core • 8 GB RAM • 2,8 TB Hard Disk ruimte • PowerBook 12 inch 640 MB RAM • MacBook PRO 15,4 inch 2GB RAM • Mac Mini 2.0 (MediaCenter) • IPOD TOUCH 16GB • iPad 32GB • iPhone 4S • APERTURE USER • Canon "L" Lenzen • http://www.macobsession.be
Is Samsung nu echt de weg kwijt?
3 januari 2012 - 10:04    reactie #14
geplaatst door: Shmoo

geblokkeerd

Blijft toch een zwakte als je alles moet kopiëren.

Maar wat ik nog het meest haat is mensen die hier blind voor zijn, zoals 90% van alle Android gebruikers die gewoon alles waar i voor staat haten en daarom is het nooit kopiëren.

Mijn zus had een Asus EEE Pad (Transformer) voor te testen van het werk en toen viel mij eigenlijk ook al op hoe graag bedrijven iets namaken. Bij die Asus ging het niet zo zeer om de Tablet zelf maar meer om alles er om heen. De doos, als je de doos open maakt dan is de binnenkant precies Apple, met het zwarte mapje waar wat documenten in zitten en de bekende witte Apple stickers. Het kabeltje om op te laden de transformator die met een plug n het stopcontact moet en allemaal dat soort dingen worden tot in detail nagemaakt.
:thumbs-down:

Triest gewoon.
Is Samsung nu echt de weg kwijt?
3 januari 2012 - 10:05    reactie #15
geplaatst door: mikajanssens
Ben ik de enige die de reclame van de wachtende rijen wel goed vind?
I have a magnet, so everyone backup!!
Is Samsung nu echt de weg kwijt?
3 januari 2012 - 10:11    reactie #16
geplaatst door: Ger Nijkamp
Ik snap Samsung wel. Ze maken (blijkbaar op alle fronten) de verschillen zo klein dat 't de gemiddelde consument geen drol uitmaakt of er 'Apple' of 'Samsung' op staat. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat dit een heel bewust gekozen strategie is.

Ik keur het niet goed, maar puur zakelijk gezien is het wel een hele slimme en prima werkende strategie ls als je zuiver voor omzet en marktaandeel gaat.

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Is Samsung nu echt de weg kwijt?
3 januari 2012 - 11:12    reactie #17
geplaatst door: Peter Villevoye
@Jules & ArthurHofman: ik doelde op de (gelinkte) commercial in het openingsbericht waarin Samsung de wachtrij bij Apple op de hak neemt en de foto verderop in het draadje, waarbij Samsung (met humor) zich tegen Apple(moes) probeert af te zetten. De commercial met het meisje is wat minder herkenbaar als Apple-plagiaat/plagerij, totdat je ontdekt waar het meisje vandaan komt...

Samsung gedraagt zich als de Microsoft, uit het tijdperk dat ze Apple op vrijwel alle fronten naäapten. Ach, dat heeft Microsoft ook 1 à 2 decennia lang geen windeieren gelegd, dus best een verleidelijk beleid voor een 'luie' directie.
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Is Samsung nu echt de weg kwijt?
3 januari 2012 - 11:32    reactie #18
geplaatst door: Robert
Ik kan me herinneren dat Apple een serie commercials had met ware verhalen van gebruikers (dit is voor de Mac vs. PC), werd er nog even beroemd door.

Toen Microsoft als antwoord zoiets dergelijks lanceerde het bleek daarbij helemaal niet om ware verhalen te gaan hebben ze die commercials weer snel terug getrokken.

Ik ben benieuwd of Samsung dit ook gaat doen, er zijn al een aantal kopieën met dit meisje op YouTube verdwenen, dus wie weet...
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Is Samsung nu echt de weg kwijt?
3 januari 2012 - 12:03    reactie #19
geplaatst door: Mekfriek

Citaat
mikajanssens om 10:05, 3-01-2012
Ben ik de enige die de reclame van de wachtende rijen wel goed vind?


Nee hoor, er waren er (een paar) meer met gevoel voor humor, (en ook een paar die zich aangesproken voelden)
:happy:
http://www.macfreak.nl/forums/topic/18/5280/nieuwe-commercial-samsung/0/
Is Samsung nu echt de weg kwijt?
3 januari 2012 - 12:05    reactie #20
geplaatst door: Peter Villevoye
@Robert: Je bedoelt wellicht dat ze die commercials terugtrekken vanwege de "bad rep" omtrent het gebruik van hetzelfde meisje, en niet omdat het getoonde verhaal niet op waarheid zou berusten ? Want dat deze commercials "scripted" en "acted" zijn, is overduidelijk en ook geen punt.

(Bewerkt door Peter Villevoye om 12:07, 3-01-2012)
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Is Samsung nu echt de weg kwijt?
3 januari 2012 - 14:18    reactie #21
geplaatst door: Robert
Dat is inderdaad geen punt.

Maar het zo klakkeloos een stijl kopiëren dat je zelfs dezelfde acteurs gaat gebruiken dat kan volgens mij niet (en ik dacht dat dat voor elk weldenkend mens zou gelden).

Of je moet er echt iets mee doen, bijvoorbeeld een parodie, maar daar is hier (jammer genoeg) geen sprake.

Ik vind de spotjes met de wachtrijen van Apple niet sterk (hoogstens aardig), maar dit is echt beneden alle pijl wat mij betreft.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Is Samsung nu echt de weg kwijt?
3 januari 2012 - 14:33    reactie #22
geplaatst door: Ziegler
Wat is er nu precies beneden alle peil? Dat ze dat meisje gebruiken? De commercial is verder toch geen kopie?
En dan begrijp ik niet zo goed wat daar 'beneden alle peil' aan is.
Is Samsung nu echt de weg kwijt?
3 januari 2012 - 16:13    reactie #23
geplaatst door: Sypie

Citaat
Robert om 11:32, 3-01-2012
Ik kan me herinneren dat Apple een serie commercials had met ware verhalen van gebruikers (dit is voor de Mac vs. PC), Ellen Feiss werd er nog even beroemd door.

Ja, en ook dat was natuurlijk gescript en gespeeld:
Citaat
Ellen Feiss (born circa 1987) is an American who became an Internet phenomenon after her 2002 Errol Morris-directed television commercial for Apple Computer's Switch campaign grew into a cult hit. In the commercial, the then-14-year-old high school student complained that her father's Windows PC had crashed.
Is Samsung nu echt de weg kwijt?
3 januari 2012 - 16:13    reactie #24
geplaatst door: Peersie
Het gaat hier om een tweeling van gescheiden ouders. Mama heeft een iPhone en papa heeft een Galaxy. Papa en mama kunnen niet meer samen door één deur en spelen nu de kinderen tegen elkaar uit. Mama had via het modellenbureau een mooi contract voor het iPhone meisje geregeld. Papa heeft vervolgens contact met Samsung opgenomen met de mededeling dat hij wel een Galaxy meisje in de aanbieding heeft. De Koreanen zijn altijd wel in voor een grap en hebben papa een lucratief contract aangeboden.

Na de onverwachte ophef bezweert Samsung niets met de kopie te maken te hebben. Het electronica concern ziet de ouders van de tweeling als de voornaamste schuldigen. De meisjes zelf beweren verschillende personen te zijn. Een rechtbank doet daar binnenkort uitspraak over. Analisten verwachten dat patentschending van menselijke programmacode zal worden aangetoond waardoor één van beide meisjes gewist zal moeten worden. Interessant zal zijn of dat het Galaxy meisje of het iPhone meisje zal zijn.