[img=right]http://images.usatoday.com/money/_photos/2004/01/23/pepsi-sb-ad.jpg[/img]Het is nog steeds onduidelijk of Apple een reclame uit gaat zenden tijdens de roemruchte
'Super Bowl'. In 1984 werd tijdens hetzelfde evenement
(17,6 Mb)
uitgezonden van de hardloopster die duidelijk kwam maken dat George Orwell het mis
had in zijn boek '1984'. Wat al wél bekend is, is dat Pepsi de
iTunes Store-aktie daar stevig
onder de aandacht zal gaan brengen.
Het concept van deze televisiespot is bijzonder leuk: er zijn 20 jongeren in te zien die eerder
door de RIAA (de Amerikaanse muziekrechten-organistatie) aangeklaagd zijn wegens het
illegaal downloaden van muziek. De 14-jarige Annie Leith, rechts te zien op de foto, is er
één van. En natúúrlijk gaat zij de miljoenen kijkers vertellen dat ze gewoon doorgaat met
het gratis downloaden van muziek...
De muziek bij het filmpje is al even toepasselijk: 'I Fought The Law' van Bobby Fuller
uit 1966, maar de versie in deze televisie commercial zal gespeeld worden door de band
Green Day.
Een woordvoerder van Apple US gaf eerder al aan dat Apple geen plannen had om deze
Super Bowl aan te grijpen om het twintigjarig bestaan te vieren van de Macintosh. Maar
hij merkte daarbij wél fijntjes op dat er nog heel veel reclamezendtijd rond de wedstrijden
niet verkocht was...
[ Update 1: ] De eerste flessen Pepsi met een gratis iTunes-liedje zijn inmiddels
in omloop gebracht. Zie
hier de dop van de fles die recht geeft op één gratis download.
[ Update 2: ] De spot is inmiddels ook als
QuickTime-film[/b] (6,5 Mb) op het internet te vinden.