geplaatst door: Robert
http://www.macfreak.nl/modules/news/images/column.gif
Waarom de iPhone zo weinig echte concurrenten heeft
Bij het uitkomen van de eerste iPhone was het duidelijk dat Apple mijlenver voor lag op de concurrentie, en dat het even zou duren voordat die concurrentie iets van betekenis tegen Apple zou kunnen doen. Maar tegelijkertijd werd er verwacht dat dat moment wel zou komen, al is het alleen maar omdat de kanalen buiten Apple om, onder andere de telecom providers, geen belang hebben om één fabrikant te veel macht te geven.

Een goed voorbeeld daarvan is dat het Amerikaanse AT&T in 2010, op dat moment de enige telecom provider in de V.S. die de iPhone aanbood en er dus heel erg veel geld aan verdiende, aan RIM (de maker van BlackBerry) vroeg om een concurrerend model met een touchscreen te maken.

De beste manier om echt met Apple te concurreren zou waarschijnlijk zijn om een bedrijf zo op te bouwen als Steve Jobs zijn geesteskind achterliet: een bedrijf met focus dat als doel heeft alleen het beste product wat ze kunnen maken op de markt te zetten (waarbij ik niet claim dat Apple dat altijd lukt, maar is duidelijk wel altijd het doel).

Maar dat zou jaren duren, veel te veel geld kosten en daarbij is het nog maar de vraag welk bedrijf het dan zou lukken om dit voor elkaar te krijgen. Dus koos Samsung ervoor om niet origineel te zijn, maar juist Apple zoveel mogelijk te kopiëren. Het resultaat kennen we inmiddels, en het heeft er voor gezorgd dat Samsung op het web de bijnaam Samesung heeft gekregen.

Maar in plaats van Apple slaafs te kopiëren zou het toch ook mogelijk moeten zijn om een goede telefoon te maken, die goed in de markt te zetten en zo langzaam maar zeker weer wat marktaandeel terug te halen? Dat zou in een ideale wereld waarschijnlijk inderdaad werken, maar aan de hand van de nieuwe Nokia Lumia's laat ik hier zien waarom dat niet werkt. En het vervelende voor Nokia (en de rest) is dat het uiteindelijk kennelijk toch om focus gaat.

Timing

Als je weet dat Apple op 12 september een nieuwe iPhone wereldkundig gaat maken en je weet dat er erg veel interesse is in de markt voor die iPhone, wanneer kondig je jouw telefoon dan aan? Toch niet een week voor die iPhone, terwijl je telefoon op software draait dit nog niet eens uit is en je er dan ook niet bij kan vertellen wanneer deze telefoons uit zullen komen? En dat is jammer, want die telefoons zelf lijken helemaal niet zo slecht.

Focus

Als je telefoons zo belangrijk zijn, dan zorg je dat ze goed in de markt gezet worden. En dat doe je liefst door een goede commercial waarvan je hoopt dat die het op YouTube ook goed zal doen.





Wat je alleen niet moet doen: consumenten proberen te belazeren. Als alles in je commercial suggereert alsof die ook met jouw telefoon gemaakt is, dan moet je die ook echt met je telefoon schieten. Maar als je de commercial rond de 26 seconden goed bekijkt, dan zie je al snel dat het allemaal nep is.





En wat is het antwoord op deze enorme fout?
Citaat


it was "never the company's intention to deceive anyone," but only to demonstrate the benefits of optical image stabilization. Nokia says it's now looking into updating the original video with a footnote so that it's clear that the images are simulated, and the original Nokia Conversations blog post that announced the video has been updated with the following text: "the OIS video, above, was not shot using the Lumia 920.

Leuk geprobeerd, maar helpt dit als je eerst duidelijk probeert om je klanten te bedonderen? Is dit een bedrijf met genoeg focus om een nieuwe telefoon goed in de markt te zetten?

Het probleem lijkt vooral dat consumenten voelen of een bedrijf zo'n focus heeft, en dat is ook meteen het probleem van mensen die Apple geen warm hart toedragen. Want je kan MacFreaks natuurlijk Fanboys noemen en wegzetten als idioten die alles maar blind kopen wat Apple uitbrengt, maar je kan je misschien ook afvragen waarom veel van de klanten van Apple keer op keer weer voor de producten van Apple kiezen. Autofabrikanten zijn bijvoorbeeld al heel erg lang bezig met het opbouwen van dergelijke klantentrouw, maar die kunnen je allemaal vertellen dat dat beslist niet makkelijk is.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Waarom de iPhone zo weinig echte concurrenten heeft
6 september 2012 - 09:17    reactie #1
geplaatst door: Ruud Ravenhorst
Gevalletje paniekvoetbal van Nokia/Microsoft. Wel begrijpelijk overigens  :shocked:
Never gone back since I went to the Mac (which was in March 1984).
Waarom de iPhone zo weinig echte concurrenten heeft
6 september 2012 - 09:26    reactie #2
geplaatst door: wimmie86
Apple denkt zelf over de titel van deze column ' Waarom de iPhone zo weinig concurrentie heeft' iets anders. Kijk maar naar de miljardenclaim aan Samsung :smile:
Waarom de iPhone zo weinig echte concurrenten heeft
6 september 2012 - 09:36    reactie #3
geplaatst door: Robert
Ik heb de titel aangepast, zodat die de lading nog beter dekt.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Waarom de iPhone zo weinig echte concurrenten heeft
10 september 2012 - 15:58    reactie #4
geplaatst door: Peter Villevoye
Inmiddels heeft Nokia haar excuses gemaakt voor de "verwarring" die ontstaan is door deze commercial, en hebben ze een clipje online gezet met de van de stabilisatie-functie van de Lumia 920.(En die is beduidend minder geweldig...)

(Bewerkt door Peter Villevoye om 15:59, 10-09-2012)
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Waarom de iPhone zo weinig echte concurrenten heeft
11 september 2012 - 11:33    reactie #5
geplaatst door: kebdarge
was er ook niet ooit een filmpje van Apple waarin een paar meisjes door een maisveld (ofzo) liepen. Dat zou de stabilisatie technieken van de iPhone hebben moeten illustreren.
Ik kan die nu niet terugvinden... bovendien merk ik bij m'n iPhone ook vaak maar weinig van enige stabilisatie...

Kan iemand zich herinneren wat ik bedoel?
Waarom de iPhone zo weinig echte concurrenten heeft
11 september 2012 - 13:27    reactie #6
geplaatst door: JH
De enige iPhone die beeldstabilisatie aan boord heeft is het meest recente model, de 4S. Dus als het een oud filmpje betreft, kan het niet met built-in stabilisatie te maken hebben gehad.
Mac-musician
Waarom de iPhone zo weinig echte concurrenten heeft
11 september 2012 - 13:44    reactie #7
geplaatst door: JH
Zal wel iMovie geweest zijn...
Mac-musician
Waarom de iPhone zo weinig echte concurrenten heeft
12 september 2012 - 11:21    reactie #8
geplaatst door: kebdarge

Citaat
JH om 13:27, 11-09-2012
De enige iPhone die beeldstabilisatie aan boord heeft is het meest recente model, de 4S. Dus als het een oud filmpje betreft, kan het niet met built-in stabilisatie te maken hebben gehad.


kan je dat dan eigenlijk aan/uitzetten op de 4S?