Een één op één vergelijk gaat natuurlijk niet helemaal op. Maar het is wel erg opmerkelijk om te zien hoe Nederland op veel gebieden (telecommunicatie, design, algemene middelen) niet meer de boventoon voert. Ik zeg dit omdat ik redelijk wat afreis en (naar mijn idee) goed aanvoel wat er speelt in mijn vaderland Nederland en in mijn geboorteland Polen. Ik spreek Nederlands, Pools, versta Tsjechisch en ben een volslagen freak als het gaat om nieuws. Waar mogelijk volg ik het nieuws ongeveer elk (vrij) moment van de dag en het liefst ook nog eens de verschillende nieuwsbronnen uit de verschillende landen.
Het is onzin om te stellen dat het kommer en kwel is met de Nederlandse dagbladen. De Volkskrant, Trouw, NRC en in mindere mate zelfs de Telegraaf zijn onder handen genomen. Men staat dus niet stil. Als ik echter de Poolse krant 'Wyborcza' neem, dan valt het mij op dat zij al sinds het redesign in 1995 een prima format hebben dat - zover ik heb kunnen waarnemen - erg succesvol is. Ook de internet-pagina's zijn al jaren erg goed.
Het URL van de krant:
www.gazeta.plEen tijdlijn waar je het verloop kunt zien van de voorpagina:
Een meer lokale krant is de krant "het leven van Warschau" (Zycie Warszawy), een uitgave voor de hoofdstad (Warschau) en vergelijkbaar met het Parool.
http://www.zw.com.plEnkele andere kranten:
http://www.dziennik.pl/http://www.rp.pl/http://www.denik.cz/ (Tsjechië)
http://www.lidovky.cz/ (Tsjechië)
http://www.kp.ru/ (Rusland - Komsomoljskaja Pravda)
http://www.mospravda.ru/ (Rusland - Moskou Pravda)
http://www.gzt.ru/ (Gazeta - Rusland)
Ter aanvulling van VONNE: Voor de val van de muur in 1989 moest men zich behelpen met - verhoudingsgewijs - verouderde technieken en het design was in vergelijking met Nederland niet 'vlot te noemen'. Direct na de val was men in verschillende landen op zoek naar een identiteit, zo ook de nationale televisie en dagbladen. Sommigen waren radicaal en experimenteerden soms tot het ridicule, weer anderen waren conservatief en konden maar met moeite afscheid nemen van het oude ('roestige') format.
De echte omslag kwam aan het einde van de de eerste helft van de negentiger jaren (1994-1995). Een mooi - maar zeker niet uniek - voorbeeld is Gazeta Wyborcza in Polen.
Men moet niet vergeten dat het bruto nationaal product van Polen in 1990 nog niet eens één tiende was van Nederland. In 1998 was het BNP van Nederland ruim 390 miljard en van Polen 157 miljard. In 2008 was dat van Nederland ongeveer 800 miljard en dat van Polen om en nabij de 450 miljard. Met een pare uitzonderingen groeit de Oost Europese economie veel harder dan de West Europese economie. Op dit moment maakt het dan ook mogelijk dat mensen, ondernemingen en overheden investeren in design, techniek en andersoortige.
Maar ook in de Oostblok is het voortbestaan van 'de krant' als medium onzeker. Zeker in Oost Europa is het gebruik van digitale middelen ongekend gegroeid en is de TV, het internet, de mobiele telefoon zeer populair. Het is volgens mij een universeel verschijnsel dat mensen steeds meer de TV en het internet aanwenden voor het nieuws. Wat niet weg neemt: een mooi ogende krant lees ik met veel meel plezier dan een 'dood vod' dat vertaald naar computertermen aandoet als een WP4-document of zelfs plain ASCII ...
Groet,
Doctor