Keynote-analyse Jobs vs Gates vs Dell
16 januari 2007 - 12:26   
geplaatst door: Tomorrowstand
[img=right]http://macfreak.nl/base/data/news/images/jobs_smile.jpg[/img]Zowel Steve Jobs, Bill Gates als Michael Dell hebben afgelopen weken een keynote-speech gehouden. En hoewel de inhoud van de speech van Jobs geen geheimen meer herbergt na alle discussie achteraf, is een analyse van de taal die deze topmannen gebruikten wel degelijk erg leuk en interessant. Todd Bishop is een blog-journalist die vooral Microsoft en gerelateerde onderwerpen volgt voor de Seattle Post. Hij heeft alle drie de keynote-speeches door een 'tag-cloud-generator' gehaald, om te zien welke woorden veelgebruikt werden. En vervolgens heeft hij alle drie de speeches ook nog eens geanalyseerd op taaleenvoud met behulp van de USEnglish.com Text Content Analysis Tool. Wat daaruit kwam is redelijk opmerkelijk: het blijkt dat er wel degelijk verschil zit in wie klare taal spreekt en wie minder.

De complete resultaten zijn boeiend om te zien - de tag-clouds bewijzen onder meer dat Steve Jobs inderdaad toch wel vaak 'boom' zegt tijdens een keynote. De uitkomsten van de taalanalyse wil ik jullie hier niet onthouden.
Merk op dat lagere getallen inhouden dat de tekst eenvoudiger te begrijpen is. Uitleg van de gemeten parameters is te vinden in de links onder de termen.

Steve Jobs, 2007 Macworld Conference and Expo
Gemiddeld aantal woorden per zin: 10.5
Lexical Density: 16.5%
Moeilijke woorden: 2.9%
Gunning Fog Index: 5.5

Bill Gates, 2007 International Consumer Electronics Show
Gemiddeld aantal woorden per zin: 21.6
Lexical Density:  21.0%
Moeilijke woorden: 5.11%
Gunning Fog Index: 10.7

Michael Dell, 2007 International Consumer Electronics Show
Gemiddeld aantal woorden per zin: 16.5
Lexical Density:  26.3 %
Moeilijke woorden: 6.4%
Gunning Fog Index: 9.1

Wat zegt ons dit alles? Het soort publiek is voor alle drie de sprekers niet principieel verschillend, toch lijkt het alsof Gates en in iets mindere mate Dell zich meer op de typische nerds richten, terwijl Jobs een groter publiek aan zal spreken, simpelweg omdat meer mensen hem zullen kunnen begrijpen.

Mooi spul, taal!
voor alles is een tijd - en hier besteed ik de rest
Keynote-analyse Jobs vs Gates vs Dell
16 januari 2007 - 12:36    reactie #1
geplaatst door: Flix
Steve is into KISS!!! :cool:
Keynote-analyse Jobs vs Gates vs Dell
16 januari 2007 - 12:52    reactie #2
geplaatst door: Ger Nijkamp
Volgens mij kun je toch beter betrapt worden op een paar keer 'Boom' zeggen dan één keer 'Neat'...

:happy:

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Keynote-analyse Jobs vs Gates vs Dell
16 januari 2007 - 13:08    reactie #3
geplaatst door: Gaston
Toch jammer dat het grote publiek en de nerds samen toch voor het overgrote deel kiezen voor een Windows computer. Misschien is er maar een taal die ze echt goed verstaan en dat is die van hun portemonnaie...?
Keynote-analyse Jobs vs Gates vs Dell
16 januari 2007 - 13:34    reactie #4
geplaatst door: gPod
Pfff, alsjeblieft niet weer de prijsdiscussie zeg, daar zoek de fora maar op na, genoeg over te lezen en om je ei kwijt te kunnen.

Anyhow, leuk en informatief stukje!
g i d e on
Keynote-analyse Jobs vs Gates vs Dell
16 januari 2007 - 14:13    reactie #5
geplaatst door: Kenneth B Done
Boom!
MacPro 3 Ghz 8 GB RAM 6 TB Decklink Intensity Pro
Keynote-analyse Jobs vs Gates vs Dell
16 januari 2007 - 14:23    reactie #6
geplaatst door: Gaston
Het gaat mij niet om de prijsdiscussie, maar om het gegeven dat duidelijke taal blijkbaar geen garantie is voor succes. Jobs kan misschien meer mensen aanspreken, maar wat koop je ervoor als je het niet kunt omzetten in klinkende munt. Ik ben al jaren fan van de manier van presenteren van Jobs, hij houdt zich echt aan het boekje (zie onder) en dat is voor de kijker heel erg lekker. Maar het overgrote deel van de kopers ziet hem niet. Zij zien alleen producten in de winkel met prijskaartjes of lezen bladen waar de Mac niet in wordt besproken. Kortom het bijhouden van statistieken als deze is een leuk Amerikaans tijdverdrijf, maar uiteindelijk betekent het allemaal niet zo veel. Maar wel altijd leuk als onze held bovenaan staat.

Uit het boekje :
- De 1-2-3-4-5-wet: Een paragraaf geeft 1 hoofdgedachte weer in 2 tot 3 korte zinnen die niet langer zijn dan 4 of 5 regels.
- Gebruik geen jargon.
- De gemiddelde zin voor optimaal tekstbegrip telt 14 woorden.
- Kies een duidelijk onderwerp. Zijn er meer kanten aan een verhaal, maak dan meerdere verhalen/kaders.
Keynote-analyse Jobs vs Gates vs Dell
16 januari 2007 - 14:31    reactie #7
geplaatst door: gPod

Citaat
Gaston om 14:23, 16-01-2007
Ik ben al jaren fan van de manier van presenteren van Jobs, hij houdt zich echt aan het boekje (zie onder) en dat is voor de kijker heel erg lekker. Maar het overgrote deel van de kopers ziet hem niet.


Enig idee hoeveel mensen Jobs de afgelopen weken WEL hebben gezien, wereldwijd? Ik in ieder geval niet, maar 1 ding is zeker, als er een moment is waarop juist heel veel mensen op de een of andere manier in aanraking komen met Apple/Jobs/iPod/Mac etc. etc. dan is het NU wel. Juist daarom is het leuk om dit soort statistieken ook NU te bekijken/analyseren.
g i d e on
Keynote-analyse Jobs vs Gates vs Dell
16 januari 2007 - 14:31    reactie #8
geplaatst door: Peter Villevoye
Heerlijke kost !  :biggrin:

Vanochtend ook even een stukje van die keynote
gezien van meneer Gates. Wat een slap gewauwel.

(eerst ff door 2 minuten CES-reclame bijten...)

Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Keynote-analyse Jobs vs Gates vs Dell
16 januari 2007 - 14:35    reactie #9
geplaatst door: Peter Villevoye
Oeps, ik zie dat er net twee andere reacties binnenkwamen,
waar ik ook graag even op in ga: Misschien dat de consument
in de winkel weinig weet heeft van meneer Jobs, Gates of Dell,
maar deze heren sporen ons (freaks en critici) wel aan om het
stokje over te nemen en op onze beurt hetzelfde enthousiasme
aan onze kennissen en collega's over te dragen - dat werkt !

Ook getrouwd/verloofd/verliefd en de partner al aan de Mac ?
Sterker nog: sommige MacFreaks besmetten de hele familie...
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Keynote-analyse Jobs vs Gates vs Dell
16 januari 2007 - 15:00    reactie #10
geplaatst door: Ger Nijkamp
Dochter: Mac. Vrouw: Mac. Ik: Dell.

:happy:

Het werkt dus. Sterker nog: ik heb het afgelopen jaar ongeveer vijf mensen in mijn directe omgeving aan de Mac zien gaan. En dat terwijl 'die Mac' bij de meeste in mijn omgeving toch al behoorlijk de keel uitkomt...

:biggrin:

Ik geloof wel in dat 'olievlek-principe' waar Peter op doelt.

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Keynote-analyse Jobs vs Gates vs Dell
16 januari 2007 - 15:05    reactie #11
geplaatst door: lutewizzard
Net geprobeerd iets te snappen van wat Ome Bill brabbelt op z'n keynote. Was na 1 minuut al kwijt waar het over ging. Overkomt me ook altijd als ik met zijn producten werk. javascript:emoticon(':wacko:')

Peter, wat betreft partners enzo aan de Mac.. Ik noem het gewoon common sense.javascript:emoticon(':shakehands:')
Keynote-analyse Jobs vs Gates vs Dell
16 januari 2007 - 15:14    reactie #12
geplaatst door: Gaston
O, ik ben ook zeker schuldig aan het besmetten van mijn familie en een enkele vriend. Maar de overtuigingskracht en bewijsvoering komen niet voort uit het feit dat Jobs kortere zinnen gebruikt dan Gates. Maar omdat ik de producten van Apple beter vind. En een uitzondering daargelaten vinden die anderen dat uiteindelijk ook.
Ik ben het met gPod eens dat -door bijv. youtube - veel meer mensen nu kennis nemen van Jobs' toespraak en misschien hebben mensen het daarom wel meer over de iPhone.
Waar ik me wel tegen wil verzetten is de gedachte dat Gates zich richt tot de nerds en Jobs tot de massa. Ik denk dat Gates vooral zendergericht opereeert (ik vertel alles wat ik weet) - misschien kan hij niet anders - en Jobs ontvangergericht (ik vertel wat zij willen weten). Beiden hopen ze daarmee succesvol te zijn. De vraag is of hun beider succes daarmee samenhangt. Vooralsnog denk ik van niet.
Keynote-analyse Jobs vs Gates vs Dell
16 januari 2007 - 15:25    reactie #13
geplaatst door: Peter Villevoye
Ik weet 't niet. Onbewust pik je er wel wat van mee, denk ik.
Mijn partner vroeg eens, wie toch die man was die altijd voor
Apple die demonstraties geeft waar ik altijd naar zit te kijken.
Ik zei "Da's die Steve Jobs, de baas van het spul". Perplex !!
"Dus hij weet hoe dat allemaal werkt?" was de wedervraag.
Kennelijk horen CEO's niks te weten van hun producten...

Toen ik vertelde dat Jobs ook de baas van Pixar is (nu was)
en sinds zijn jeugd vegetariër is, steeg de achting nog meer.
Jaja, Apple heeft zowaar een knuffelbare directeur !

Dat die Jobs eveneens de grootste bullebak is voor iedereen
die zijn best niet doet, ach, dat hoeft niet iedereen te weten...
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Keynote-analyse Jobs vs Gates vs Dell
16 januari 2007 - 18:05    reactie #14
geplaatst door: Tomorrowstand
Mijn Macisme breidt zich langzaam wel uit: vrouw is aan de Mac, een collega idem, buren ook. Toen die nog Windozen bewerkten, was de mooiste uitspraak die ik van hen hoorde (over een cd'tje dat niet gelezen wilde worden): "even op zijn Mac proberen, als het daar niet werkt is het echt niet goed."

Los van het feit of dat nu echt de ultieme test was, wist ik op dat moment dat er zieltjes gewonnen waren!

En back-on-topic: eenvoudig taalgebruik is volgens mij sleutel tot heel veel successen. Het is geen garantie, maar het helpt zeker om een boodschap helder voor het voetlicht te brengen.

Meest onderscheidende punt van een boodschap in eenvoudig taalgebruik is dat je makkelijk kan bepalen of er achter de woorden daadwerkelijk Een Boodschap schuilgaat.
voor alles is een tijd - en hier besteed ik de rest
Keynote-analyse Jobs vs Gates vs Dell
16 januari 2007 - 18:56    reactie #15
geplaatst door: Bass

Citaat
Tomorrowstand om 18:05, 16-01-2007
Meest onderscheidende punt van een boodschap in eenvoudig taalgebruik is dat je makkelijk kan bepalen of er achter de woorden daadwerkelijk Een Boodschap schuilgaat.

Mee eens, maar het zegt niet of die boodschap de waarheid of oprechtheid vertolkt. Iets waar in reclame uitingen maar al te vaak misbruik van gemaakt wordt. In het geval van Steve Jobs ben ik, vrees ik, een gemakkelijk slachtoffer.  :biggrin:
Keynote-analyse Jobs vs Gates vs Dell
16 januari 2007 - 22:57    reactie #16
geplaatst door: SantiBanks
zit de filmpjes van gates te bekijken. Het doet me erg denken aan een docent die ik ooit eens had op de IT opleiding. Die praatte ook maar door en door en door zonder pauze, zonder enige vorm van samenvattendheid, zonder visuele begeleiding of wat dan ook.

Opzich kan ik het nog wel volgen (samenvattend, hij praat over de revolutie van digitale hardware en dat alles aan elkaar gelinkt wordt maar dat de link zelf mist en uiteraard zorgt MS daar wel voor. Ook praat hij over de miljoeneninvesteringen in vista en zegt hij dat het het beste stuk software ooit is, en ook dat het voor MS de beste windows versie ooit ontwikkeld is) maar ik vind dat hij gewoon een heel irritant stemgeluid heeft. Lijkt net alsof ze stem telkens overslaat...