geplaatst door: SteveJobs
[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/tip.gif[/img]Fascinerend optreden van Simon Sinek over 'How Great Leaders Inspire Action' en natuurlijk komt Apple in het stuk voor.

Het is al eerder op het web verschenen maar het blijft de moeite waard om eens te bekijken.

Don't panic
Kijktip: It's not what you sell, it's why you sell it
27 september 2010 - 09:27    reactie #1
geplaatst door: Zenstorm
Leuk om dit nu op MacFreak te zien! Hij is een van mijn inspiratiebronnen!
Speak softly, carry a big stick.
Kijktip: It's not what you sell, it's why you sell it
27 september 2010 - 10:10    reactie #2
geplaatst door: Max Gaav
Het 'waarom' is feitelijk de motivatie, de intrinsieke drive. Als die motivatie aansluit bij die van een ander, herkend wordt, of sympathiek gevonden wordt, onstaat er vaak een band. Die band kun je gebruiken om bijvoorbeeld computers te verkopen.

Maar hetzelfde geldt ook in het dagelijks leven. Het verschil tussen mensen met echte, doorvoelde motivatie(s) en mensen met oppervlakkige motivatie(s) waarbij vaak slechts in de waan van de dag wordt gehandeld is vaak snel te herkennen. Je zou kunnen zeggen, het verschil tussen (pro-)actief en re-actief leven.

Die pro-actieve en re-actieve zienswijzen zie je ook in het bedrijfsleven uiteraard. Bedrijven die uitsluitend kijken naar waar het meeste geld te halen valt zijn vaak niet interessant en vaak ook zeer onethisch en/of onesthetisch bezig. Simpel voorbeeld: "Als mensen frikandellen willen vreten, dan gaan we die toch voor ze maken? Zo goedkoop mogelijk, en zeer lang houdbaar. Kan mij het schelen dat ze er op termijn ziek van worden, ze stoppen ze toch zelf naar binnen?" Helaas werkt een groot deel van de wereld (nog) zo...

Over het algemeen zal men geneigd zijn sterk gemotiveerde mensen/bedrijven bijzonder te vinden en hen daarin te honoreren. En al helemaal als ze ook nog in ethische en/of esthetische zin bovengemiddeld presteren. Honoreren door het uitspreken van waardering, maar vaak ook door zaken van ze te kopen. Een schilderij van een kunstenaar, wijn van een wijnmaker een auto van Volvo en een computer van Apple.
My Mac is my second brain.
Kijktip: It's not what you sell, it's why you sell it
27 september 2010 - 15:29    reactie #3
geplaatst door: pisseblom
..."The time has come, for a president who will be honest, about the choices and the challenges we face, who will listen to you, and learn from you even if we disagree, who want not just tell you what you want to hear, but what you need to know..." etc etc (Iowa, January 3 2008, - victory-speech Obama)
Kijktip: It's not what you sell, it's why you sell it
27 september 2010 - 15:49    reactie #4
geplaatst door: Peter Villevoye
Sterk clipje, het illustreert wat ik ook al jaren lang vertel: Apple hanteert een 'omgekeerde' marketing. Ze gaan niet uit van de wens om winst te maken (waar veel bedrijven dan een doelgroep bij verzinnen, een product voor bedenken en vervolgens een filosofietje aan ophangen), maar vanuit een uitgekiende gedachte, waar producten uit rollen die door doelgroepen vervolgens graag worden aangeschaft. Resultaat: winst en goed karma...

Toch zijn er veel bedrijven die op de niet-Apple wijze óók goed boeren. Juist als het gaat om producten waar je weinig 'gevoel' bij hebt (omdat het je niet boeit maar je het wel nodig hebt), maken de minder gepassioneerde en gedreven fabrikanten en leveranciers ook best goeie omzetten en winsten. Met wat minder goed karma wellicht, maar dat maakt de boekhouder weinig uit.

Deze clip en het verhaal erachter is verder net zo goed iets wat we graag willen horen, dus daarom dat meneer Sinek ons zijn smakelijke praatje kan 'verkopen'. Niks mis mee, lekker zwelgen in onze eigen overtuiging en bevestiging, heerlijk !
:biggrin:
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !