[img=right]http://images.apple.com/pr/products/images/ref_itms6_win_screen.jpg[/img]Het onderzoeksbureau Nielsen//NetRatings
heeft becijferd dat Apple's iTunes Music Store (iTMS) een wereldwijd bereik heeft van 14% onder alle aktieve internetters. Dat mag weinig lijken, maar voor een digitale winkel is het gigantisch veel. Ook wist Nielsen//NetRatings te melden dat iTMS het afgelopen jaar 241% gegroeid is: van 6,1 millioen unieke bezoekers in december 2004 naar 20,7 millioen unieke bezoekers in december 2005.
Jongeren tussen de 12 en 17 jaar zijn erg sterk vertegenwoordigd onder de digitale liedjeskopers. Twee keer zo vaak dan gemiddeld blijken bezoekers tot die leeftijdscategorie te behoren. Da's een belangrijk gegeven voor de
business, want wie de jeugd heeft... Juist..! Ook weet Nielsen//NetRatings te rapporteren hoe de verhoudingen liggen tussen jongens of meisjes die Apple's muziekwinkel bezoeken. Er blijken nét iets meer jongetjes muziek te kopen: 54% tegenover 46% meisjes.
Ze hebben de doelgroep maar gelijk helemaal doorgelicht. Want de Amerikaanse iTMS-gebruik(st)er heeft 2,2 keer vaker een Volkswagen dan de gemiddelde internetter. Audi en Subaru blijken ook populaire auto's in deze groep. De eerste twee merken zijn wel verklaarbaar dankzij de volledige iPod-intergratie die wordt aangeboden door deze autofabrikanten. De gebruikersgroep leest 2,7 keer vaker Rolling Stone en 2,6 meer FHM dan gemiddeld. Aan het eind van het rapport vermeldt Nielsen//NetRatings de verborgen kracht van dergelijke systemen: dankzij deze exacte interesse-data kunnen fabrikanten het aanbod veel beter afstemmen op de behoefte van de doelgroep.