Dat van de hardware klopt natuurlijk als een bus; het risico van de Dell-route is dat het kannibaliseert op de eigen hardwareverkoop. En juist die zit nu in de lift. De kneep zit 'm wellicht in het woordje 'nu' en de vraag of die wel voldoende in de lift zit. Kan Apple die stijgende hardwareverkoop doorzetten over twee, drie jaar..? Apple leunt erg op de iPod, maar hoe is dat over twee, drie jaar..? Steve zal absoluut verder kijken dan alleen 2007.
Een mooie metafoor: de iTunes Music Store. De platenmaatschappijen hebben jarenlang gedacht dat 'digitaal downloaden' de doodsteek van de industrie zou zijn. Downloaden snoept immers van de CD-verkoop af. Inmiddels weten wij dat de er gigantische aantallen worden gegenereerd via betaald digitaal downloaden. En doordat er een geschikt legaal alternatief is stroomt het publiek toe. Een vliegwiel dat alleen maar sneller zal gaan draaien en niet meer te stoppen is. Er zal in de toekomst digitaal meer muziek omgezet gaan worden dan er ooit op een fysieke drager gebeurd is en dan geldt de macht der grote getallen: liever 1 miljard keer één dollar dan 1 miljoen CD's van twintig euro tegen eenzelfde investering. De platenmaatschappijen moeten nu 'met de vijand heulen' om de winst voor de toekomst veilig te stellen.
Nu diezelfde filosofie op het Dell-traject projecteren; Apple verkoopt nu (laten we zeggen) 1 miljoen machines per jaar. Vanuit de huidige eigen Apple-kanalen en contactmomenten met het publiek kan dat de komende twee jaar verdubbelen. Dat zou een majestueus resultaat zijn. Dan verkoopt Apple in 2008 dus 2 miljoen machines.
Maar: als Dell Mac OS X als optie kan bieden aan het krankzinnig grote publiek van PC-kopers dan kan Mac OS X binnen nu en twee jaar op tientallen miljoenen (met name consumenten) PC's geïnstalleerd zijn. Zeker als Microsoft niet gaat presteren, en ik geloof dat er zich Redmond in bedrijfsmatig opzicht een enorm probleem aan het ontwikkelen is. Indien Steve en Michael zo snugger zijn de markt netjes te verdelen (Dell de 'bulk', Apple de 'mooi') dan zal er binnen die enorme gebruikersgroep absoluut een groep zijn die tóch voor de 'echte' Apple willen gaan. Da's in elke markt zo; anders zou iedereen bij de Lidl en Aldi kopen en niemand bij Albert Heijn. Of iedereen een Suzuki rijden en niemand een BMW.
Die uiteindelijke groep Apple hardware-kopers is via de Dell-route vele malen groter dan de 2 miljoen die Apple op eigen kracht kan bereiken. Daarmee zou Apple dus nog veel groter en harder kunnen groeien via een route die onlogisch en op kannibalisme lijkt. Verdere concurrentie is er niet als het om Mac OS X gaat: het is óf Dell, óf Apple. Kwestie van markt verdelen en er ontstaat een win-win situatie voor alle partijen. Door een Apple-liefhebbersbril gezien: Apple zal met 'de vijand moeten heulen' om winst voor de toekomst veilig te stellen.
Apple-liefhebbers willen daar natuurlijk niet aan denken want het druist tegen hun gevoel in. Aandeelhouders en analisten smullen echter van dergelijke scenario's. Die denken alleen in keiharde dollars en hebben niks met emotie. Maar misschien heb je gelijk en laat Steve zo'n scènario als dit in de kast liggen als een soort backup-plan (net als de Intel-move die ook jaren op de plank lag). Ik hoop dat uiteraard óók, want ik heb geen aandelen Apple en 'hou' gewoon van de filosofie van het bedrijf en z'n producten. Emotie, dus. Hoewel ik bijna zeker weet dat dit scènario ooit in de gedachtes van Steve Jobs is gepasseerd.
De genoemde getallen zijn overigens fictief en alleen bedoeld om het principe te duiden. Zo; weer even genoeg getikt. Ik ga mij maar weer 'ns ergens anders druk over maken...

[ Ger ]