geplaatst door: Robert
[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/Google_logo_Beetje_Groter.jpg[/img]Op ons forum staat op dit moment dit draadje waarin te lezen is dat forumlid 'justmac' al zijn data in iCal op zijn iPad kwijt is geraakt nadat deze synchroniseerde met de servers van Google. Nieuwsgierig geworden opende ik op mijn MacBook Pro iCal, waarvan één kalender met Google Agenda synchroniseert, en zag voor mijn neus ook alle data verdwijnen.

Daarom de waarschuwing op dit moment even géén gebruik te maken van het synchroniseren met Google's Agenda. Op je Mac kan je het beste de internet connectie even verbreken en daarna in iCal kiezen voor:

Archief > Exporteer… > iCal archief…

Op deze manier ben je er in ieder geval zeker van dat je data voor het moment veilig zijn gesteld.

Mocht je dit te laat lezen en je data al op alle plekken kwijt zijn, dan kan je misschien je kalender nog terughalen door de data terug te zetten uit een backup. De locatie van de data van iCal is:

gebruikersmap > Bibliotheek > Calendars

Ook hierbij moet je er natuurlijk voor zorgen dat iCal op dit moment geen connectie met Google Agenda kan maken via het internet, anders zet je je data wel terug maar dan verdwijnen ze meteen weer als sneeuw voor de zon.

Verder lijkt het een goed idee om, voor het moment, in de voorkeuren van iCal de synchronisatie even op Handmatig te zetten. In ieder geval tot duidelijk is geworden dat deze problemen voorbij zijn.


Update: Inmiddels is bij Google te lezen dat er aan gewerkt wordt en dat het probleem helemaal opgelost zal worden.

Update 2: Inmiddels meldt Google dat het weer verholpen is en bij mij zijn de problemen inderdaad verdwenen. Het lijkt er op dat er ook geen data verloren is gegaan.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Let op: Google Agenda wist op dit moment alles (Upd.)
23 februari 2011 - 16:02    reactie #1
geplaatst door: Spooter
Haha, dat wordt wat als we allemaal geforceerd worden 'in the cloud' te gaan werken ;  )

Laat ze maar heeel goed alles dubbel spare uitvoeren (op zijn minst...)

:reading:
Let op: Google Agenda wist op dit moment alles (Upd.)
23 februari 2011 - 16:13    reactie #2
geplaatst door: Robert
Het lijkt er op dat dit een test gaat worden hoe serieus Google de data 'In The Cloud' echt neemt, want het lijkt me niet acceptabel als ze straks doodleuk meedelen dat ze 'gewoon' alles kwijt zijn.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Let op: Google Agenda wist op dit moment alles (Upd.)
23 februari 2011 - 16:18    reactie #3
geplaatst door: neoman
Misschien ligt het probleem niet bij Google maar heeft het te maken met het feit dat Apple vandaag een nieuwe versie van de MobileMe Calendar heeft doorgevoerd. Bij mij zijn die erg groot en toen ik iCal opende (ik maak overigens geen gebruik van Google kalender) werd ik gevraagd of ik wilde upgraden. Toen ik daar voor koos was ik ook het e.e.a. kwijt maar er kwam een mededeling dat het ontbrekende deel na ongeveer één uur bijgewerkt zou zijn. Het betrof het gedeelte dat ouder was dan 30 dagen. En jawel hoor! Na ongeveer een uur was alles weer terug.
Let op: Google Agenda wist op dit moment alles (Upd.)
23 februari 2011 - 16:20    reactie #4
geplaatst door: Robert
@ neoman: Ik heb geen MobileMe, en het lijkt me dan ook sterk dat het daar mee te maken heeft. Er is dan ook geen enkele melding, je ziet alleen dat alle data uit iCal verdwijnt zodra je synchoniseert en alle data is daarna ook verdwenen uit mijn Google Calendar op het internet.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Let op: Google Agenda wist op dit moment alles (Upd.)
23 februari 2011 - 16:26    reactie #5
geplaatst door: Africatwin
Ik was wat testen aan het doen voor iemand met gmail.
Heb besloten na ook wat configuratie en integratie problemen een negatief advies te geven om
gmail te gebruiken voor agenda en mail. maar toch te kiezen voor .me

En dit helpt ook niet echt.
Leven is goed als je upgrade echt werkt
Let op: Google Agenda wist op dit moment alles (Upd.)
23 februari 2011 - 16:32    reactie #6
geplaatst door: boni

Citaat
neoman om 16:18, 23-02-2011
Misschien ligt het probleem niet bij Google maar heeft het te maken met het feit dat Apple vandaag een nieuwe versie van de MobileMe Calendar heeft doorgevoerd.

Apple heeft vandaag geen nieuwe mobileme calendar doorgevoerd. Dat dateert al van half oktober vorig jaar:
http://www.macfreak.nl/forums/topic/3/21624/data-kwijt-in-nieuwe-ical/0/
MBA 13” M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - Mac mini M1-chip / 8 GB geh. / 512 GB SSD - MBP 16” M1 PRO-chip / 16 GB geh. / 2TB SSD - MBA 15” M4-chip /  16 GB geh. / 1TB SSD.
 Mijn Mac en Synology NAS'en.
Let op: Google Agenda wist op dit moment alles (Upd.)
23 februari 2011 - 16:45    reactie #7
geplaatst door: fred44nl
ik weet niet wat er bij mij anders is dan bij anderen.
heb in ieder geval geen MobileMe.
wèl een gmail-account-agenda voor m'n MBA, de iPad en een iPhone.
tot nu toe niks kwijt geraakt :)
 MacBook Air (2020) - 13" - i7 - 256 GB SSD -  Catalina
Let op: Google Agenda wist op dit moment alles (Upd.)
23 februari 2011 - 16:49    reactie #8
geplaatst door: Feek
Denk echt dat het een googleprobleem is:
http://www.google.com/appsstatus#hl=nl
Let op: Google Agenda wist op dit moment alles (Upd.)
23 februari 2011 - 17:38    reactie #9
geplaatst door: DirtyMay
Google is dezer dagen aan het kloteren op meerdere terreinen.

iGoogle - niet de klassieke pagina - doet geen suggesties meer bij een zoekopdracht.

Google Maps, geloof het of niet, zit vol fouten en is niet meer 100 % betrouwbaar.
Als het je eigen buurt is die fout zit, da, kun je anticiperen. Maar in dat geval
heb je Google ook niet echt nodig. In alle andere gevallen ...
Let op: Google Agenda wist op dit moment alles (Upd.)
23 februari 2011 - 17:51    reactie #10
geplaatst door: willemijngreven
Jullie behoren tot een selecte groep: minder dan 0,001 procent van de Google Agenda gebruikers ondervindt hinder. Dat is dus 1 op 100.000

Citaat
We hebben te kampen met een probleem waar minder dan 0,001 procent van de Google Agenda-gebruikers hinder van ondervindt. De getroffen gebruikers kunnen toegang krijgen tot Google Agenda, maar er worden foutberichten weergegeven en/of er doen zich andere onvoorziene situaties voor


zie hier
Let op: Google Agenda wist op dit moment alles (Upd.)
23 februari 2011 - 18:04    reactie #11
geplaatst door: DJAN

Citaat
DirtyMay om 17:38, 23-02-2011
Google is dezer dagen aan het kloteren op meerdere terreinen.

Google Maps, geloof het of niet, zit vol fouten en is niet meer 100 % betrouwbaar.
Als het je eigen buurt is die fout zit, da, kun je anticiperen. Maar in dat geval
heb je Google ook niet echt nodig. In alle andere gevallen ...


Klopt, Google Maps (Belgie-Vlaanderen) zit tegenwoordig vol fouten. Straatnamen kloppen plots niet meer. Wat vroeger wel juist was, staat er nu een totaal andere straatnaam. Soms staat er de straatnaam die eigenlijk in de naburige gemeente moet staan. Dit is toch toch in onze gemeente zo.
En het is al helemaal een geknoei met het aangeven van je eigen bedrijfsnaam op Google Maps. De naam van een bakker stond bij ons in de straat meer dan 500m verder (zijn 3 bakkers in dezelfde straat). Die persoon had dit niet of nooit ingegeven. Heeft zich een account aangemaakt vorig jaar. Had dit aangepast, moest daarvoor een aanvraag doen. Dit duurt 2 maand voordat ze dit aanpassen... Dit is dan ook gedaan door Google.  Maar plots staat het sinds begin dit jaar TERUG verkeerd, nu weer op een totaal andere plaats in het dorpskern!!! De bakker heeft mij terug aangesproken en we zullen dit terug moeten aanpassen en 2 maand wachten... prutsers daar bij Google!

(Bewerkt door DJAN om 18:08, 23-02-2011)
Mac Pro 8 core / iMac 21" / MacBook Pro 15" / iPod nano / iPhone 3GS / iPad2
Let op: Google Agenda wist op dit moment alles (Upd.)
23 februari 2011 - 18:12    reactie #12
geplaatst door: DJAN
@ willemijngreven
Hebben ze dit toch wel heel snel berekend (of zit daar ook een rekenfout op :biggrin:), maar ja zal jij maar juist bij die 0,001 procent zitten... die alles kwijt zijn want volgens Google is het probleem nu opgelost maar wellicht zijn de slachtoffers hun data kwijt  :sad:
Mac Pro 8 core / iMac 21" / MacBook Pro 15" / iPod nano / iPhone 3GS / iPad2
Let op: Google Agenda wist op dit moment alles (Upd.)
23 februari 2011 - 18:54    reactie #13
geplaatst door: Robert
Met cijfers kan je veel.

Als iedereen in de Lage Landen die met Google Agenda synchroniseert hier last van had is dat misschien maar 0,001 procent alle Google-gebruikers, maar toch wel heel vervelend voor héél veel mensen hier.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Let op: Google Agenda wist op dit moment alles (Upd.)
24 februari 2011 - 09:51    reactie #14
geplaatst door: McSnob
Ongelofelijk!

Heb ik gisteren al mijn data netjes weer uit timemachine gevist (javascript:emoticon(':worship:')), komt vanochtend Google met zijn eigen oplossing: alle data weer weggooien (inclusief de afspraken die ik gister na de crash gemaakt heb) en de agenda van eergisteren weer installeren.

Bedankt jongens!