[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/apple.jpg[/img]Op dit moment staat iedereen nog buiten, de deuren zijn nog dicht.
Langzaamaan druppelt iedereen binnen, de sfeer is erg rustig. Er wordt gevraagd of iedereen de mobieltjes en biepers uit wilt zetten. Kennelijk zijn er mensen bij Apple die nog biepers gebruiken..?

Het is 10.00 uur lokale tijd en de lichten worden gedimd.
Greg Joswiak opent de presentatie.
[break]

Greg vat samen hoe de zaken staan: 80 landen en meer dan 13,7 miljoen iPhones verkocht (het doel was, zoals bekend, 10 miljoen). Inmiddels staat het totaal al op 17 miljoen, met de iPod touch er bij op 30 miljoen. En zijn er 50.000 bedrijven die in het ontwikkelprogramma voor de iPhone zitten.

Ze laten een ontwikkelaar (op video) aan het woord, die duidelijk maakt hoe makkelijk het is om voor de iPhone een programma te maken. Het voorbeeld is Trism, een spelletje dat hij in zijn vrije tijd maakte.

Van de programma's die ingediend zijn is 96% goedgekeurd en maar liefst 98% binnen 7 dagen of minder.

Scott Forstall komt op om firmware 3.0 te demonstreren:
Het afgelopen jaar is Apple bezig geweest om de SDK (nog) beter te maken.
3.0 heeft dan ook 1000 nieuwe
API's
Omdat er ontwikkelaars waren die andere modellen wilden gebruiken (bijvoorbeeld abonneren) is daar nu ook wat voor. Je kan nu binnen een programma iets kopen of huren (In-App Purchase). Het busniness-model is hierbij hetzelfde als in de App Store, 70% gaat naar de ontwikkelaars.


En gratis programma's blijven gewoon bestaan en natuurlijk gratis.
Verder komt er ondersteuning voor
Peer-to-Peer, vooral interessant voor spelletjes.


Zo kan je bijvoorbeeld over Bluetooth automatisch met elkaar een IP-connectie maken en tegen elkaar spelen.
Volgend hoofdstuk:
accessoiresScott Forstall laat een voorbeeld zien van een FM zender, die kan dan automatisch over Bluetooth met je speakers 'pairen'.
Hij geeft nog een ander voorbeeld, een bloeddruk monitor op de iPhone


Volgende hoofdstuk:
kaartenOntwikkelaars krijgen nu API's om kaarten in hun programma's te verwerken, inclusief turn-by-turn(!)


Volgende punt:
Push notificatiesScott Forstall geeft toe dat daar vertraging was.
Dit kwam volgens hem omdat er zoveel meer programma's kwamen dan verwacht en ontwikkelaars vroegen om andere manieren van Push dan waarop gerekend. Verder liep de batterij veel te snel leeg als Push in de achtergrond liep. Nu laat hij zien hoe het werkt als het van buiten via een Apple server loopt.

Demo-tijd: Seth Sternberg, de CEO van
Meebo komt op. Meebo zal voor het eerst met programma's op de iPhone komen (i.p.v.web-apps) wat ondersteuning betekent voor veel chat-protocollen op de iPhone. Seth en Scott doen een demo van een chat, maar het typen is niet altijd even accuraat.
[imghttp://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2009/03/apple-2009-iphone-3-1249-rm.jpg[/img]
Vervolgens een demo van
EA met The Sims voor de iPhone.


We gaan door met een demo van Hody Crouch van Oracle, hier gaat het om software waarmee je voorraad kunt bijhouden en een automatische waarschuwing krijgt als er iets in de voorraad op een te laag niveau komt.

Nu een demo van
ESPN

Vervolgens een demo van Anita Mathew van
Lifescan:
Ze laat zien hoe je een bloed-vingerprik meteen op de iPhone te zien krijgt. Data gaat over Bluetooh of via de Dock-connector. Het programma houdt vervolgens je glucose-niveau bij, erg handig voor mensen met diabetes.

Het programma is erg mooi en erg uitgebreid.

Nu een demo door Neil Young (niet de zanger) van de kleine spelletjes-ontwikkelaar
ngmoco. Zij gaan twee spelletjes laten zien. Touch Pets en een multiplayer first person shooter: LiveFire. Touch Pets is een soort Nintendogs voor de iPhone
De virtuele hondjes krijgen de mensen in de zaal in ieder geval aan het lachen.
Ook hier weer de nieuwe trend, een in-game winkel.

Verder met LiveFire, besturing met beide duimen aan de zijkant.

Ook hier een winkel in de game, verder een in-game chat. De
graphics vallen alleen een beetje tegen.
Door met een demo van Dr. Ge Wang, van Smule, de makers van
Ocarina. Smule lijkt weer met een bijzonder instrument te komen , de Leaf Trombone. Het blijkt een soort multi-player spel met muziek.

Samen met een assistent speelt hij The Phantom of the Opera op Leaf Trombone. Ook hier veel lachers omdat het redelijk bizar overkomt, maar dat deed Ocarina eerst ook tenslotte.
Nu Scott terug op het toneel, met o.a.
kopieer en plak(!)
Het werkt door dubbelklikken op een woord dat dan automatisch geselecteerd wordt, met je vingers kan je dan de selectie verkleinen of uitbreiden.

Scott laat zien dat het overal werkt. Eindelijk...
Door lang op een alinea te drukken kan je de hele alinea in één keer kopiëren.


Scott laat zien dat het ook in andere programma's werkt.
Je kunt nu ook meerdere foto's tegelijk kopiëren en in een mailtje plakken.

Alle toetsenborden zijn nu ook horizontaal te gebruiken, dus ook in Mail(!)

Bijna alle wensen lijkt te worden vervult: meerdere SMSjes kunnen nu doorgestuurd worden en verwijderd worden en er is ook ondersteuning voor MMS. Er is ondersteuning voor foto's, audio en contacten over MMS. Verder kan je locaties vanuit Google Maps via MMS versturen.

Verder kon je al door je contacten zoeken, nu ook door je kalender en Mail.
En als het niet op de iPhone staat, dan kan je ook op de server zoeken(!) Verder kan je nu ook zoeken in je iPod, dus op artiest, song-naam, album etc.


En ze noemen het (hoe komen ze er op): Spotlight. M.a.w. eindelijk echt goed zoeken op de iPhone.

En je komt in Spotlight door in je Home-scherm naar links te gaan i.p.v. naar rechts. Je kan dan ook in alle programma's zoeken en Spotlight als
launcher gebruiken.

Verder zitten er nog veel nieuwe dingen in 3.0: Note Sync, Auto-fill, YouTube accounts, stereo Bluetooth! WiFi autologin, anti-phising, etc.

De developer-beta is vanaf vandaag beschikbaar. Verder worden er 15 landen aan de App Store toegevoegd, die is nu beschikbaar is in 77 landen.
iPhone firmware 3.0 is gratis voor alle iPhone gebruikers en het werkt op de eerste generatie en is 'deze zomer' beschikbaar. Voor de iPod touch zal het US $ 9,95 kosten. Sommige dingen zullen niet op de eerste generatie iPhone werken, zoals MMS en stereo over Bluetooth.
Met dank aan
Engadget en
Gizmodo die weer als onze hoofdbronnen dienst deden, zowel omdat ze prima content hebben en omdat hun servers de druk kennelijk kunnen weerstaan.
[/break]