geplaatst door: Ger Nijkamp
[img=right]http://www.freespace.nu/files/342_1110488629.jpg[/img]Een marketing-stunt waar zelfs Apple ingetrapt is. Dat lijkt het verhaal achter de veelbesproken LuxPro Super Shuffle die tijdens de CeBIT electronicabeurs in het Duitse Hannover opdook.

Jack Campbell van DVForge[/b] nam volgens zijn eigen zeggen vrijwel direct nadat het nieuws als een lopend vuurtje het internet over ging contact op met LuxPro. Hij kreeg uiteindelijk contact met de directie van het bedrijf. Twee keer sprak hij met de hoogste bazen van het bedrijf terwijl die aanwezig waren op de stand in Hannover, via de mobiele telefoon. Uit die gesprekken concludeerde Campbell dat LuxPro al met een USB 2.0-muziekspeler bezig was voordat Apple met de iPod shuffle op de markt kwam. En om wereldkundig te maken dat LuxPro deze techniek in huis heeft bedacht men een fikse marketingstunt. Uit de informatie concludeerde Jack Campbell een aantal zaken:

• De Super Shuffle is niet in productie bij LuxPro;
• LuxPro heeft helemaal niet de intentie de SuperShuffle te gaan fabriceren;
• LuxPro is alleen op zoek naar bedrijven die behoefte hebben aan de technologie;
• De aanwezigheid op CeBIT was alleen bedoeld om aandacht te trekken.

Deze informatie is op dit moment alleen nog bekend geworden via Campbell. De site waarop LuxPro de Super Shuffle aanprijst is nog steeds in de lucht en er is daar (nog) geen enkel teken dat het om een stunt gaat, hoewel het apparaat niet te koop wordt aangeboden. Wat ook nog een mogelijkheid blijft is dat de Super Shuffle wel degelijk serieus bedoeld was, maar dat de LuxPro-directie door alle commotie en directe juridische druk van Apple besloten heeft voor de op één na beste optie te kiezen: de technologie promoten. Feit blijft namelijk dat LuxPro onder eigen naam hele series MP3-spelers op de markt brengt en zelfs een eigen promotie-team rond heeft lopen in Taiwan. Niet het type bedrijf dat het alleen van de verkoop van technologie moet hebben.

Je kunt het relaas van Jack Campbell (in het Engels) lezen via Engadget, die het via e-mail ingestuurde verhaal publiceerde.
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
LuxPro Super Shuffle (b)lijkt geslaagde marketing stunt
24 maart 2005 - 00:56    reactie #1
geplaatst door: Jan van Es
Deze Jack Campbell is al sinds jaren een nogal omstreden figuur; op de Macintouch.com website wordt hij "a notorious con artist" en een "convicted fellon" genoemd - kortom, een oplichter.

Of dat zo is weet ik niet, maar als je de verhalen over al zijn handeltjes en gescharrel leest, vraag je je wel af waarom je hem zo serieus zou moeten nemen.

Zijn verhaal klinkt eerder als wat "spin doctoring" van de firma LuxPro om zichzelf nog wat gezichtsverlies te besparen. Als er op de CeBIT zo'n blatante vorm van plagiaat getoond wordt, móét Apple gewoon juridisch optreden - dat "erin trappen" noemen is onzin.

Wil je de "andere kant"  van Campbells verhaal horen, lees dan hier   zijn levensverhaal (en een hoop reacties daarop).

(Bewerkt door Jan van Es om 1:30, 24-03-2005)