Het is absoluut goed dat zo'n club als Greenpeace steeds weer verder pusht, maar het lijkt me wel vermoeiend voor de gedaagde partijen. "Tuurlijk," zou je kunnen zeggen, "anders doen ze binnen de kortste keren niks meer aan milieuvriendelijkheid". Maar de afgelopen 10 jaar heb ik al zeker 3x deze trek-en-duw campagnes mogen vernemen. En iedere keer is Apple weer het "zwarte schaap" (nou, geel-oranje, tussen enkele gelere en veel rooiere). Ook logisch, want Apple staat het meest in de publieke aandacht, en daar pikt Greenpeace natuurlijk graag een groen graantje van mee.
Nu zijn het (wéér) de kabels. Eerst moesten de metalen aders zo dun mogelijk, toen moesten de laatste restjes PVC's eruit, nu is het halogeen aan de beurt. Vraag me af wat daar weer zo fout aan is, maar goed; Greenpeace roept het, Apple stemt in, en meneer Rothschild gaat dokken. En ik heb het vermoeden dat geen van deze partijen wakker zullen liggen van deze campagne en de consequenties. Als dat per saldo beter is voor het milieu, prima toch ?
Apple is constant bezig om haar imago en acties op deze punten zo groen mogelijk te houden, en dat lukt (volgens de
EPEAT-criteria) al vele jaren uitstekend. Maar het halogeen-g(r)as is altijd groener bij de buren...