[img=right]http://macfreak.nl/base/data/news/images/NYresident.jpg[/img]Apple maakt niet alleen computers en iPods. Apple runt ook de meest succesvolle winkelketen ooit. De Apple Store op 5th Avenue in New York is de meest bekende: de winkel opende zijn deuren een jaar geleden en is sindsdien niet meer gesloten geweest: de zaak is 24 uur per dag, 7 dagen in de week, 365 dagen per jaar open. Binnenin een prachtig interieur waar nauwelijks spullen echt te koop zijn - zo lijkt het - en buiten hangen altijd mensen rond die genieten van de gratis WIFI-toegang die de winkel biedt.
Het is het vlaggenschip van de Apple Stores, een concept waar Apple precies vijf jaar eerder mee begon.
In de New York Resident
schrijft Heather Corcoran hoe deze winkels de retail-industrie aan het veranderen zijn: de Apple Stores hebben namelijk alle verkooprecords verbroken. Inmiddels halen de winkels 16 procent van Apple's totale winst van 5,26 miljard dollar (voor de eerste drie maanden van 2007) binnen. Apple heeft sneller dan welke winkel in de VS ook vanaf nul een miljard aan winst geboekt. Het record was hiervoor in handen van the Gap - een enorme kledingketen. Apple Stores halen gemiddelden van ruim $35.000 dollar winst per vierkante meter, en daarmee zijn ze in de Verenigde Staten recordhouder. 'It's like a homerun', concludeert Corcoran.
Het succes wordt vooral verklaard aan de hand van de enorme bezoekersaantallen die de winkels kennen. Enerzijds doordat er gratis workshops, seminars en concerten worden gegeven, maar ook gewoon doordat veel mensen de opmerkelijke architectuur van de winkels met eigen ogen willen aanschouwen. De winkels zijn gebouwd op verkeersstromen - en 'verkeer' in de wereld van de retail kan direct vertaald worden naar 'contanten'.
De magazine-pagina's staan ook in hun geheel
online[/url], inclusief foto's.