[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/apple.jpg[/img]Zoals we al
eerder aankondigden hield Apple vanavond een
conference call over de cijfers van het tweede kwartaal van het gebroken boekjaar 2009.
De winst over dit kwartaal steeg met 15% vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar. De omzet was $ 8,16 miljard (was vorig jaar in hetzelfde kwartaal $ 7,51 miljard) en de winst was $ 1,21 miljard (was vorig jaar $ 1,05 miljard).
Zo werden er 2,22 miljoen Macs verkocht, en dat is een daling van 3 procent. Tegelijkertijd werden er 11,01 miljoen iPods verkocht, en dat is een stijging van 3 procent. En er werden 3,79 miljoen iPhones verkocht in dit kwartaal, een stijging van een spectaculair lijkende 123 procent, maar vorig jaar was de iPhone natuurlijk nog niet in veel landen te koop. Natuurlijk was Apple hier blij mee, want dat was financieel gezien het beste kwartaal ooit, de kwartalen waarin de kerstdagen vallen niet meegeteld.
Dat daarbij de verkopen van de Macs een klein beetje zijn ingezakt is jammer, maar was gezien het economische klimaat van dit moment wel te verwachten.
Verder nog een greep uit een aantal opmerkingen en antwoorden van CFO Peter Oppenheimer:
Steve Jobs wordt nog steeds eind juni terug verwacht op zijn post
Op een vraag over netbooks: Ik zie te kleine toetsenborden, vreselijke software, slechte hardware en erg kleine schermen. Dat is geen consumenten-ervaring (
consumer experience) waar wij het Mac-logo op willen zien. Het is een segment waar wij geen interesse in hebben en we denken niet dat onze klanten daar interesse in hebben.
Een klant die een kleine computer wil voor e-mail en surfen kan beter een iPod touch of een iPhone kopen.
Als we een manier vinden om een product te leveren dat een innovatieve bijdrage levert zou Apple deze markt kunnen betreden als deze zich duidelijk aftekent.
Het is nogal vergezocht om een netbook een personal computer te noemen. Ze krikken wel de verkoopcijfers op voor de industrie al geheel.
Wat er in de Mac-pijplijn (
Mac pipeline) zit ziet er fantastisch uit
Wij hebben een plan waardoor we geloven dat we kunnen doorgaan om het bedrijf een leider te maken voor smartphones. Apple zal geen 'prijs-paraplu' laten ontstaan waaronder de concurrentie kan gaan zitten.
Apple ziet zich zelf 'jaren vooruit' op de concurrentie en en is niet bang voor de Palm Pre. De breedte en de diepte van het aanbod in de App Store wordt genoemd, 'we zitten nog maar aan het begin' van de mogelijkheden.
Of de Palm Pre inbreuk maakt op Apple's patenten en of het gebrek van rechtszaken op dit gebied een indicatie van Apple's beleid in deze is: We denken dat Apple innovatie jaren op de industrie voor ligt, en we denken dat competitie prima is, zo lang als andere bedrijven hun eigen dingen uitvinden.