
iPads voor entertainment maakt vliegtuig lichter
Van een lowbudget airline als
Scoot, eigendom van Singapore Airlines, zou je waarschijnlijk niet verwachten dat die de overstap zouden maken naar iPads voor de in-flight entertainment. Dat lijkt op het eerste gezicht tenslotte een nogal prijzige optie.
Maar de duurste component voor een luchtvaartmaatschappij zijn de brandstofkosten - ongeveer 40 procent - en die zijn de afgelopen twee jaar met maar liefst 36 procent gestegen. En omdat de overstap naar iPads een reductie van maar liefst 7 procent in het gewicht van het vliegtuig betekende, was deze optie toch een stuk goedkoper. En dat is dan ook precies de reden dat Scoot voor deze optie
gekozen heeft.
Daarbij krijgen de passagiers in economy de iPads niet gratis, die moeten ongeveer 13,70 betalen om er eentje te mogen gebruiken tijdens de vlucht. Dus de kosten van de aanschaf zijn er ook al weer vrij snel uit, zelfs als je daar de vergoeding voor de content aftrekt.
We zijn benieuwd of carriers bij ons in de buurt dit voorbeeld gaan volgen, hoewel je je kan afvragen hoe lang dit business-model nog zal werken. Nu zie ik tijdens vluchten iedere keer weer meer mensen met hun eigen tablet zitten.
Scoot is trouwens niet de eerste carrier die iPads gebruikt voor de entertainment tijdens de vlucht, de Australische maatschappij Quantas
ging ze al voor.