
Bij de introductie van de Windows-versie van iTunes maakten
Pepsi en Apple bekend dat ze begin 2004 samen 100 miljoen
iTunes-tracks gaan weggeven. 1 op de 3 flessen Pepsi-cola gaat
een speciale code bevatten waarmee je gratis een nummer kunt
downloaden op de iTunes Music Store. Op de manier hopen beide
bedrijven natuurlijk de omzet flink te verhogen. Leuke actie, en goede PR voor
beide bedrijven.
Deze week is echter bekend geworden dat Apple nog een
soortgelijke dealheeft gesloten, alleen dan met de fastfoodketen McDonalds. En wat voor een
deal! McDonalds gaat namelijk maximaal 1 miljard (!) tracks weggeven aan
klanten.
Volgens een woordvoerder van McDonalds is het getal van 1 miljard wel af-
hankelijk van hoe populair de actie zal blijken, en hoeveel klanten daadwer-
kelijk gebruik zullen maken van hun mogelijkheid tot het gratis downloaden
van een nummer. McDonalds rekent er echter wel op dat ze een paar honderd
miljoen dollar moeten betalen aan Apple voor de nummers, iets waar Apple
natuurlijk alleen maar blij mee is. Zowel McDonalds als Pepsi kopen deze
tracks met een kleine korting in.
De actie zal helaas alleen in de V.S. beschikbaar zijn. Hoe McDonalds de actie
zal voeren is nog onbekend, naar alle waarschijnlijkheid zal er een met de Pepsi-
actie vergelijkbaar systeem komen.
Naar onze mening mag Apple wel een beetje oppassen dat ze heel Amerika
niet nog verder vet voeren: eerst zoete frisdrank, nu hamburgers met gratis
muziek...
Update: McDonalds heeft vandaag in een reactie laten weten dat het be-
richt in de New York Times niet op feiten is gebaseerd en dat er nog geen over-
eenkomst is gesloten met Apple over een eventuele samenwerking.