Meer over 64 bits en de A7 processor
30 september 2013 - 08:27   
geplaatst door: de Redactie
http://www.macfreak.nl/modules/news/images/iPhone5s.jpg
Meer over 64 bits en de A7 processor
Opvallend genoeg zetten veel journalisten na de introductie van de iPhone 5s het 64 bits gedeelte van Apple's presentatie al snel weg als meerketting hype van Apple. Vreemd, want hoewel Apple nooit de hyperbool schuwt is het bedrijf ook altijd erg eerlijk met de specificaties die het geeft. In het verleden is gebleken dat Apple soms de eigen specificaties zelfs te laag opgeeft.

Over de keuze voor 64 bits kon je al eerder hier op MacFreak lezen. Inmiddels zijn we een paar weken verder, hebben de specialisten meer tijd gehad om voor voor- en nadelen uit te pluizen en af te wegen en krijgen we dan ook een veel genuanceerder beeld.

Met name dit stuk van Mike Ash vonden wij de moeite van het lezen waard, een goed onderbouwde analyse waar dit stuk het volgens ons aardig samenvat:
Citaat


Adding it all together, it's a pretty big win. My casual benchmarking indicates that basic object creation and destruction takes about 380ns on a 5S running in 32-bit mode, while it's only about 200ns when running in 64-bit mode. If any instance of the class has ever had a weak reference and an associated object set, the 32-bit time rises to about 480ns, while the 64-bit time remains around 200ns for any instances that were not themselves the target.

In short, the improvements to Apple's runtime make it so that object allocation in 64-bit mode costs only 40-50% of what it does in 32-bit mode. If your app creates and destroys a lot of objects, that's a big deal.

Met andere woorden, voor apps waar veel rekenwerk wordt gedaan, bijvoorbeeld het renderen van werelden in games, dan wordt minstens de helft van de tijd bespaard door in 64 bits te werken. Dat lijkt ons een behoorlijk voordeel, en beslist niet alleen een marketing-gimmick.

Mocht je ook nog meer willen weten over de A7, de processor van de iPhone 5s die dit 64 bits geweld allemaal aan ons voor gaat schotelen, dan is deze blog-post van Chipworks volgens ons de moeite van het lezen waard. Hier gaat het trouwens nog om een eerste verkenning, ze verwachten later met meer details te komen.

Ze komen daar onder andere een SRAM gedeelte op de chip tegen, waarschijnlijk is dat de 'Secure Enclave', het gedeelte van de A7 chip waar de data van onze vingerafdrukken opgeslagen wordt.
Meer over 64 bits en de A7 processor
30 september 2013 - 12:12    reactie #1
geplaatst door: mayo
 If your app creates and destroys a lot of objects, that's a big deal. :thumbs-up:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain