Microsoft's campagne wordt agressiever
28 maart 2009 - 11:34   
geplaatst door: Robert
[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/microsoft.jpg[/img]Hadden we gisteren nog een nieuwsbericht waar we wel konden lachen om het feit dat het meisje in een nieuwe Microsoft-reclame eerst de Apple Store binnenloopt op zoek naar een zeventien inch laptop onder de 1000 dollar, inmiddels blijkt dat dit het centrale punt is van een behoorlijk agressieve campagne van Microsoft.

Op verschillende websites, zoals hieronder bij de New York Times, zijn banners te zien waar het Mac vs. PC gevecht puur op de prijs uitgevochten wordt. Eerst krijg je de volgende opties te zien:




Waarna dit het, voorspelbare, resultaat is:





De boodschap lijkt duidelijk: bij de aanschaf van een MacBook 13" houd je nog net genoeg geld over voor een pennendopje en een veter, bij een de 15" Lenovo Y530 kan je ook nog een scanner en paar Supra-schoenen kopen.

In het draadje volgens op het eerdere nieuwsbericht kwam het al naar voren, Microsoft maakt hier reclame voor hardware die ze zelf helemaal niet maken. De hardware die ze wel maken heeft niet meer dan wat je op zijn best wisselend succes kunt noemen. De Xbox 360 wordt weliswaar goed verkocht maar heeft zoveel hardware-problemen dat er bijna geen winst op gemaakt wordt. En over de Zune hoeven we het al bijna  niet meer te hebben, het is eigenlijk verbazend dat die nog steeds gemaakt wordt, gezien de almaar verder wegzakkende verkoopcijfers.

Het OS dat Microsoft maakt is verder bijna twee keer zo duur als Mac OS X en op dezelfde machines die nu aangeprezen draait het gratis Linux natuurlijk ook nog. Verder zit er bij de prijs van de Mac software inbegrepen die de prijs van een goedkope PC ook een stuk verder op zouden drijven.

Kortom, er klopt eigenlijk niet veel van deze campagne, maar Microsoft heeft waarschijnlijk besloten om voordeel uit deze zwakke economische tijden te slaan om zo het marktaandeel van Windows weer te vergroten door middel van deze hard sell. Of het zal werken is natuurlijk de vraag en of de verkopers van A-merken met Windows hier blij mee zijn valt natuurlijk ook nog maar te bezien. Daarbij lijkt het een stevig risico op de iets langere termijn, want als je jezelf eenmaal als de goedkope prijsvechter hebt neergezet is de weg terug in de regel erg moeilijk.

Bron: AppleInsider
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Microsoft's campagne wordt agressiever
28 maart 2009 - 11:40    reactie #1
geplaatst door: Esquare
Ik verheug me al op de creatieve parodieën die hierop gaan komen!  :cool:
Probleem? Check eerst de opstartschijf met Schijfhulpprogramma én SMART Utility.
En kijk ook eens op: discussions.apple.com,•• The X LabOSX Daily of Tuts+ •en vermijd 'handige tooltjes' als CleanMyMac, Onyx, MacKeeper of Monolingual.
Microsoft's campagne wordt agressiever
28 maart 2009 - 12:08    reactie #2
geplaatst door: rage
Nou ja, helemaal ongelijk heeft Microsoft toch niet. Hoewel ik al 15 jaar allemaal argumenten hoor die het tegendeel beweren is Apple nou eenmaal duur. Jammer dan, een Mercedes is ook duur. Maar ik rij toch liever in een Mercedes dan in een Skoda.
Microsoft's campagne wordt agressiever
28 maart 2009 - 12:20    reactie #3
geplaatst door: Franky2002
Prachtig!
Mickeysoft is blijkbaar toch banger dan ze eerst durfden toe te geven.
Ze vinden dat Apple hen te veel marktaandeel afsnoept.
I love the smell of fear in the morning.
Microsoft's campagne wordt agressiever
28 maart 2009 - 13:03    reactie #4
geplaatst door: JH

Citaat
rage om 12:08, 28-03-2009
Maar ik rij toch liever in een Mercedes dan in een Skoda.


Niet om het een of ander,maar Skoda maakt uitstekende wagens tegenwoordig (die stuk voor stuk alle autotests winnen op kwaliteit, comfort en ruimte voor een redelijke prijs). Niet echt vergelijkbaar dus met MS, lijkt mij... :boring:
Mac-musician
Microsoft's campagne wordt agressiever
28 maart 2009 - 13:07    reactie #5
geplaatst door: Festen
Daarbij kan wel worden aangetekend dat het huidige aanbod van Apple ook niet bepaald crisis-proof is: voor de Macbook hebben ze als noodgreep het oude model in de collectie gehouden om de instap nog enigszins betaalbaar te houden,  idem voor de nieuwe iPod shuffle. De grandeur lijkt Apple een beetje naar het hoofd gestegen, terwijl de markt vraagt om een 800$ Macbook of een betaalbare mid-tower.
Microsoft's campagne wordt agressiever
28 maart 2009 - 13:21    reactie #6
geplaatst door: Robert
@ Festen: Misschien dat we op de kwartaalcijfers moeten wachten? Apple is al zo vaak van foute beslissingen op dit vlak beticht.

En mochten ze er naast zitten, in het verleden hebben ze dan ook al laten zien dat ze niet gek zijn en die fouten snel corrigeren...
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Microsoft's campagne wordt agressiever
28 maart 2009 - 13:23    reactie #7
geplaatst door: Ziegler

Citaat
Festen om 13:07, 28-03-2009
De grandeur lijkt Apple een beetje naar het hoofd gestegen, terwijl de markt vraagt om een 800$ Macbook of een betaalbare mid-tower.


Welke Grandeur? Apple heeft nooit erg veel aandacht gehad voor het lagere prijssegment. En met Crisis-proof heeft het weinig van doen. Apple houdt er vast rekening mee dat de verkopen de komende tijd zullen dalen. Een gezond bedrijf (en dat is Apple) kan daar prima tegen. Je gaat niet het roer omgooien vanwege de conjunctuur. Apple is een A-merk. Crisis of geen crisis.
Microsoft's campagne wordt agressiever
28 maart 2009 - 15:39    reactie #8
geplaatst door: PSYCHOMAC
Een Skoda qua kwaliteit e.d. hoger aan te slaan dan het merk Microsoft?
Het zal wel : maar dan valt het laatstgenoemde merk in onze ogen wel heel erg diep.

Geen reclame maken voor de eigen producten maar voor de algemene productnaam heeft ook iets idealistisch/algemeen menselijks... Meer in de zin van :Eet meer fruit  ! zonder de verschillende fruitsoorten te noemen en je zelf gemaakte fruitsoort in de picture te stellen.
Microsoft als weldoener: "Wij begrijpen wel dat jullie het moeilijk hebben, en daarom geven we
jullie het welgemeende advies: koop geen dure zaken ! ....

Straks worden de Mac-bezitters nog als graaiers tegen de muur gezet en  zijn de goedkope PC-
bezitters de rechtvaardige strijders voor het algemeen belang !

Daarnaast: de financiële en economische ellende slaat de Amerikanen meer om de oren dan hier in het 'er is nog niks aan de hand'-landje Nederland waar men dus ook geen op ellende baserende moed dient te tonen. De campagne om een pc te kopen i.p.v. een Mac vanwege de prijs....De mindset van een toch wel grote meerderheid van de mensen hier en daar is toch altijd geweest: eerst naar de prijs kijken dan naar de kwaliteit, gebruikersvriendelijkheid, aaibaarheidsfactor enz...
Voor de crisis was de meerderheid van de computerkopers al meer op prijs ingesteld. De realiteit gebiedt te zeggen dat in het huishoudboekje van een groot aantal mensen gewoon geen ruimte is voor dure kwaliteitsproducten. Op die markt en die mindset speelt Microsoft nu in. Gewoon marketing: niets nieuws onder de zon.
iMac 2007 20", iMac 27", iMac 21", 10x iMac G3 , 2x iMac G4, 1x iMac G5 ,2xPM dual 1.8 en dual 2.0 G5; 2x MacPro ;15/17/23inch Display(alu en model ervoor), powerbook 12/15/27inch,  Apple TV, 2xApple Cube/17 "ADC Scherm, PM G4 QuickSilver, en verder nog veel te veel om op te noemen. Een verzamelaar dus!
Microsoft's campagne wordt agressiever
28 maart 2009 - 16:14    reactie #9
geplaatst door: MacFrankie
De goedkope "PC" en de dure Mac... bij aanschaf klopt dat helemaal, maar over 5 jaar bezien zou ik nog wel eens willen weten welke de goedkoopste is! En dan reken ik de virus en spyware ellende nog niet eens mee.

@PSYCHOMAC: Een Skoda is een VW met een Skoda plakkertje erop. Kwalitatief gezien doet deze niet onder voor Mercedes. Qua luxe wel, maar da's een ander verhaal.

Een Mac bezitter tegen de muur zetten? Die heeft net veel geld uitgegeven! De dealer / reseller heeft volgens jou gegraaid, die zou eerder in aanmerking komen om tegen de muur te eindigen...

Overigens is er voor velen in Nederland (nog) niks aan de hand. Het is altijd slim om reserves te houden, maar het domste wat je nu kunt doen is doen alsof er een crisis is. Je werkt dan mee aan een neerwaartse spiraal, een self fulfilling prophecy.

Staat je 10-15 jaar oude TV op het punt van overlijden, en je hebt het geld voor een nieuwe? Gewoon kopen! Heb je nog een PPC Mac, en je hebt het geld voor een Intel Mac? Doen!
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Microsoft's campagne wordt agressiever
28 maart 2009 - 16:14    reactie #10
geplaatst door: jetskyer
trouwens, de macbook die ze laten zien, is toch op alle fronten beter dan die lenovo :p

macbook is kleiner (13,3" vs 15,4") maar heeft dezelfde resolutie.
z'n geheugen is ddr3 en dus toch wat sneller (en duurder) dan ddr2 die de lenovo heeft.
bussnelheid van processor is hoger bij de macbook(1066 ipv 667)
de grafische chip in de lenovo is de 9300M, macbook heeft 9400M
10/100 ethernet vs de gigabit van de macbook
extern scherm-aansluiting is vga
3 kilo van de lenovo vs de 2 van de macbook
batterijduur van 3 vs 5 uur waarbij bij de laatste wifi aan staat, en dat niet wordt vermeld bij de lenovo.

het enige wat ik kan vinden is dat de lenovo een grotere hd heeft en firewire (da's dus 't belangrijkste punt om 'm te kopen ipv de lenovo) maar verder is de macbook toch een stuk beter, mooier en er draait osx op :D


genoeg redenen voor mij om een macbook te kopen ipv zo'n ding dat 300 dollar goedkoper is xD
MacBook Pro 15.4"|1TB MyBook Studio|iPhone 4S
tip: corepad skatez onder je mighty/magic mouse. een echt genot
Microsoft's campagne wordt agressiever
28 maart 2009 - 16:36    reactie #11
geplaatst door: Robert
Die vergelijking gaat natuurlijk mank. Het wordt nog interessanter als je ziet dat MS de vergelijking met de witte MacBook maar niet heeft gedaan, dan zou de vergelijk voor de Lenovo er waarschijnlijk nog slechter uitkomen (en de witte MB heeft wèl Firewire...).
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Microsoft's campagne wordt agressiever
28 maart 2009 - 17:04    reactie #12
geplaatst door: jetskyer
witte zal iets meer te vergelijken zijn met de lenovo, en daardoor natuurlijk ook goedkoper.


ow valt mee, alleen het geheugen en de hd zijn een maatje minder bij de witte. maar hij is ook een haartje zwaarder en gaat iets minder lang mee op z'n batterij.



maar om niet te ver af te dwalen, ik snap die keuze van microsoft wel, het zal er misschien wel voor zorgen dat windows-gebruikers bij windows blijven, maar macgebruikers terugtrekken? echt nie!

ik kan me alleen maar voorstellen dat ik niet meer een mac koop, als ik een nieuwe wil, wacht ik wel een maandje langer zodat ik genoeg heb voor een mac ipv gewone pc xD
MacBook Pro 15.4"|1TB MyBook Studio|iPhone 4S
tip: corepad skatez onder je mighty/magic mouse. een echt genot
Microsoft's campagne wordt agressiever
28 maart 2009 - 17:30    reactie #13
geplaatst door: kebdarge
Zoiets:



pff, wat een ruk vergelijking...
Slaat echt helemaal nergens op...
Je gaat toch ook geen Macbook en een Macbook Pro alleen op de prijs vergelijken?!
Microsoft's campagne wordt agressiever
28 maart 2009 - 17:43    reactie #14
geplaatst door: jetskyer
dat is ook weer zo'n heerlijk scheve vergelijking. het enige opzicht waarin de mbp 17" lijkt op die y730 is dat ze allebei 17" zijn, logisch dat de mbp 17" duurder is.

hij is, ook qua resolutie, beter te vergelijken met de 15,4" mbp, welke nog steeds een stuk beter is, en het verschil terug is van 1200 naar 500 dollar :p
MacBook Pro 15.4"|1TB MyBook Studio|iPhone 4S
tip: corepad skatez onder je mighty/magic mouse. een echt genot
Microsoft's campagne wordt agressiever
28 maart 2009 - 17:55    reactie #15
geplaatst door: Festen

Citaat
Ziegler om 13:23, 28-03-2009
Welke Grandeur? Apple heeft nooit erg veel aandacht gehad voor het lagere prijssegment.


Dat klopt uiteraard, het punt is dat Apple met haar recente technische innovaties de prijsspiraal wel erg aandraait: de instap unibody-Macbook is zo'n 200 euro duurder geworden vergeleken met het vorige instapmodel. Apple lost dit op door het vorige model Macbook te blijven verkopen, evenals de oude iPod Shuffle, en een witte iMac 17 inch voor het onderwijs komt nu weer terug, maar dergelijke retro-engineering blijft een pleister, en neemt niet de oorzaak weg.

Ook de instapprijzen voor de 15 en de 17 inch Macbook Pro zijn anno 2009 redelijk hoog, Apple kan de trend van dalende prijzen niet eeuwig blijven negeren.
Microsoft's campagne wordt agressiever
28 maart 2009 - 17:57    reactie #16
geplaatst door: michelvdb
"Et alors?": zei François Mitterand en regeerde gewoon voort.
Waarover maken 'we' ons druk? Over een scheet in een fles?

 :tounge:
Microsoft's campagne wordt agressiever
28 maart 2009 - 19:47    reactie #17
geplaatst door: odo
Apple heeft ervoor gekozen in de hogere prijsklasse te zitten en daar ook een kwalitatief hoogwaardig product voor aan te bieden. Het scheve in de vergelijking tot Windows PC's is dat er gee ngoedkope alternatieven met OSX zijn te krikgen (afgezien van Psystar dan). Ik denk dat MS daar ook een belangrijk voordeel uit weet te halen: er is gewoon heel veel keuze op PC gebied: van ultragoedkope bagger tot luxe a-merken. Apple biedt die keuze niet. Soit.
Microsoft's campagne wordt agressiever
28 maart 2009 - 21:34    reactie #18
geplaatst door: Claus Bleijerveld
Ik zie veel mensen lacherig doen, het probleem hier vind ik alleen dat wij allen al weten hoe het werkelijk zit. Maar deze campagnes zijn bedoeld om switchers tegen te houden en een groot percentage van de mensheid laat zich wel graag foppen, dus er kan naar mijn mening een hoop schade aangericht worden als ze hier lang mee doorgaan.



(Bewerkt door Claus Bleijerveld om 21:34, 28-03-2009)
Freelance Audio Engineer
http://www.crystalcradleaudio.com
Microsoft's campagne wordt agressiever
28 maart 2009 - 21:51    reactie #19
geplaatst door: karel apple
Dat betwijfel ik, Claus. Volgens mij bereikt MS hier een doelgroep mee die toch al niet vatbaar is om te switchen. Net zo min als je iemand die altijd schienen koopt bij de Schoenenreus kan overhalen om een keer een paar Nikes te kopen, of 'Opel Kadett rijders' serieus naar een alternatief uit een hogere prijsklasse kunt laten kijken (zelfs niet wanneer je ze voor kunt rekenen dat de TCO bij die laatste variant lager ligt dan bij hun Kadettje)
Microsoft's campagne wordt agressiever
28 maart 2009 - 23:46    reactie #20
geplaatst door: Peter Villevoye
En het gaat maar door, dat prijzencircus van Microsoft,
namens de verzamelde hardware-boeren. Waarschijnlijk
hebben de verzamelde fabrikanten en distributeurs flink
aan de bel getrokken bij Ballmer, dat hij maar eens iets
voor hun moet terugdoen, want ze hebben al genoeg te
verduren met al die Vista-zeperds van de laatste tijd...

Het ruikt (zoals iemand in 't andere nieuwsdraadje zegt)
verdacht veel naar angstzweet bij MS en de fabrikanten.
En wat doen marktkoopmannen als ze iets willen slijten
waar de honden geen droog brood meer van lusten ?
Ze gaan stunten met prijzen en glimmende extra's.

Hoe zou die banner er dus eigenlijk uit moeten zien ?
precies zoals kebdarge al eerder prachtig visualiseerde:
MacBook + volwaardig Mac OS X + iLife (full-versions!)
OR: redelijke klapdoos + halfbakken OS + crapware...

Dat kost wel wat meer uitleg bij de verkoop in winkels
waar ze net zo makkelijk de andere merken verkopen,
maar gelukkig is Apple op een heel andere manier in
het straatbeeld en in die "retail"-winkels aanwezig.

Geloof me op m'n woord: 9 van de 10 retail-verkopers
zijn meer dan aangenaam verrast als ze merken hoe de
Mac verschilt van een (Windows) doos, zowel qua merk
als qua specs als verkoophouding (en ook in de marges).
Omdat ze de Mac-voordelen (betere integratie, gebruiks-
gemak, toegevoegde waarden etc.) met die overtuiging
weten over te brengen op potentiële switchers, gaat het
ook prima met Apple in retail-stores. "Hard-selling" is
het laatste wat Apple zou doen, al is het verleidelijk...
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Microsoft's campagne wordt agressiever
28 maart 2009 - 23:47    reactie #21
geplaatst door: Dick de Roos
Wat een onzin dit!
Ik koop een computer en daar zit toevallig Windows op. Ik kan eigenlijk niet eens een computer kopen waar iets anders op zit dan Windows.
Er zit namelijk altijd Windows op. Anders maf dat ding niet eens verkocht worden van de BV Microsoft.
Als ik een andere PC, oh sorry, computer wil kopen waar geen Windows op zit, moet ik een Apple kopen. En daar zal ik dus behoorlijk over nagedacht hebben, inclusief de afweging of ik dat wil betalen.
Ik kan ook een computer kopen waar Windows op zit en daar later (weg met Windows) het OS Linux op zetten. Maar dat schiet dus ook niet erg op. ik heb dan toch weer betaald voor dat OS wat ik niet wil.
Met een PC waar Windows op zit kan ik in feite nog geen ruk doen ook, behalve wat knoeien in de marge (e-mailen, internetten, MSN-nen en wat klein knutselwerk).
Inderdaad kan ik ook een apparaat in elkaar knutselen waar ik zelf een OS op zet (of Linux, of Windows of Apple).
Kortom: deze "reclame" (????) van Microsoft slaat nergens op en is een belediging voor mijn keuze.
Maar misschien is er wel een doelgroep die dit prima vindt.
Dan vind ik dat ook voor hen.

Microsoft's campagne wordt agressiever
29 maart 2009 - 09:14    reactie #22
geplaatst door: MacFrankie
"Voordeel" van Windows is dat je altijd wel iemand in de buurt hebt met een (illegale) Office, Nero, PhotoShop, ..., zodat je je kale PC "voor weinig" compleet maakt. MS is de grote kracht achter de BSA, maar die doet niets aan deze illegale praktijken (want: de klant heeft al wel betaald voor Windows), illegale software aanpakken betekent dat een "PC" niet meer goedkoper is dan een Mac, en dan komt hun enige verkoopreden in het geding...
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!
Microsoft's campagne wordt agressiever
29 maart 2009 - 09:22    reactie #23
geplaatst door: jetskyer
wil je hiermee dus eigenlijk zeggen, dat apple ilife er niet gratis bij doet, en dat we daar dus voor betalen als we een mac kopen?

en dus dat als m$ hetzelfde zou doen, het hele prijsverschil bijna foetsie is?


maar voor de andere softwarepakketten voor de mac geld bijna hetzelfde als het buurmannetje met wat illegaal spul, alleen is die buurman je virtuele buurman, en hoef je er niet eens de deur voor uit  :tounge:
MacBook Pro 15.4"|1TB MyBook Studio|iPhone 4S
tip: corepad skatez onder je mighty/magic mouse. een echt genot
Microsoft's campagne wordt agressiever
29 maart 2009 - 10:41    reactie #24
geplaatst door: Ziegler
Ik moet zeggen dat ik deze campagne van MS eigenlijk heel interessant vind. Wat is het marktaandeel van Apple? Ergens tussen de 5 en 10% (afhankelijk van het continent)? Dat betekend dat het 'consortium' van MS de rest heeft. Waar maken ze zich druk om? Waar zit voor MS nu eigenlijk de bedreiging? Opvallend is ook dat MS zich in een underdogpositie maneuvreert (toch knap als je bijna de hele markt domineert). Waarom doen ze dit?
Kennelijk jaagt Apple Microsoft de stuipen op het lijf. Kennelijk wordt er in de directiekamers van MS veel over Apple gepraat en zien ze het als een grote bedreiging. Anders zou deze  reclameuiting niet het resultaat zijn. Volgens mij is het ook volkomen ten onrechte. Het Apple-concept sluit een dominante positie op de computermarkt eigenlijk uit. Ze willen alles in eigen hand houden en op die manier krijg je geen marktaandeel van tientallen procenten. Dat lukt alleen als je OSX in licentie geeft aan andere hardwaremakers. En dat laatste zal Apple nooit doen, want dat helpt het moederbedrijf om zeep.
En toch heeft MS besloten dat Apple de grote vijand is. Raar.