Ik ben van mening dat Microsoft hier werkt aan een veel groter plan. Apple heeft alles gebundeld: OS, Software en Hardware. Microsoft maakt het OS en software, de peripherals laten we even voor wat het is (muizen, etc).
Bij Apple heb je net zo min een keuze als bij de meeste hardware-leveranciers. Als ik een Apple wil kopen zonder MacOS X dan is dat niet mogelijk. Bij HP is het vaak wel mogelijk om een PC zonder OS of anders iig met Linux te kopen. Niet altijd in de gewone winkel, maar toch.
Al dat moois (MacOS X, iLife) is niet gratis. Dat zit keurig verdisconteerd in de hardware die je koopt, precies zal jetskyer al schrijft.
Er is echter een groot verschil: Microsoft is geen computerbouwer maar een ontwikkelaar van het besturingssysteem Windows en diverse andere software. Daarmee is elke vergelijking van Microsoft met Apple nogal krom.
Apple zou je moeten vergelijken met Hewlett-Packard of IBM, da's volgens mij een betere vergelijking dan met Microsoft. Het is dezelfde kromme vergelijking als Apple vergelijken met Adobe.
Groet,
Doc. Apple
PS.
Ik las net over het bericht van Peter Villevoye waarin hij stelt dat 9 van de 10 retail-verkopers aangenaam verrast zijn als ze merken hoe de Mac van de Windows- 'dozen' verschilt. Wel, mijn beleving is toch heel anders: ik hoor veel retailers klagen over de marges en zeker over de support, die is verre van ideaal om nog maar te zwijgen over de communicatie met retail. En de specs? Ach, zie hier:
HP HDX18t Premium Series customizable Notebook PC
NK625AV
* Upgrade to Genuine Windows Vista Ultimate with Service Pack 1 (64-bit)
* Intel(R) Core(TM)2 Quad Processor Q9000 (2.00Ghz)
* 8GB DDR3 System Memory (2 Dimm)
* 320GB 7200RPM SATA Hard Drive with HP ProtectSmart Hard Drive Protection
* 1GB Nvidia GeForce GT 130M - For DDR3 Memory
* 18.4" diagonal High Definition HP Ultra BrightView Infinity Display (1920x1080p)
* Blu-Ray ROM with SuperMulti DVD+/-R/RW Double Layer
* Webcam + Fingerprint Reader with HP Imprint Finish (Fluid)
* Intel Next-Gen Wireless-N Mini-card with Bluetooth
* TV Tuner w/remote control
* Full Size Backlit Keyboard
* 8 Cell Lithium Ion Battery
* Microsoft(R) Office Basic 2007
* HP Home & Home Office Store in-box envelope
http://www.shopping.hp.com/webapp/shopping/load_configuration.do?destination=review&config_id=2465153$ 2481,-Versus?
- MacBook Pro, 17-inch, Aluminium
- Part Number: Z0G5
- 2.66GHz Intel Core 2 Duo
- 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2X4GB
- 320GB Serial ATA Drive @ 7200 rpm
- SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
- MacBook Pro 17-inch Hi-Resolution Glossy Widescreen Display
- Backlit Keyboard (English) / User's Guide
- iWork '09 preinstalled
$3,898.00http://store.apple.com/us/configure/MB604LL/A?mco=MzA3MTE3NADe HP: groter scherm, zeer helder, Blu-Ray, Snellere processor, 512MB meer grafisch geheugen, 'DVB-T' HD tuner, geheugen op 1600mhz ipv 1066mhz en tot slot ook nog eens Microsoft Office 2007 Basis. Voor een kleine 90 dollar meer heb je de VOLLEDIGE versie...
Dus ... ik vrees dat Microsoft een punt heeft. Het belang van Microsoft met zulke campagnes? Win-win-situatie. Meer HP's, Dells en overige die verkocht worden hoe (het waarschijnlijker is dat er) meer Windows wordt verkocht.
En laten we eerlijk zijn: dat Apple, die nota-bene in het BluRay consortium zit nog steeds geen BD ondersteund op z'n apparaten?
(bewerkt: prijs aangepast (was eerst 2100 dollar) en link aangepast naar HP-configuratie)
(Bewerkt door Doctor Apple om 20:11, 29-03-2009)