[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/iPad-2e-Generatie.jpg[/img]De iPad 2 is nog maar net verschenen en het heeft er sterk de schijn van de Apple de verkopen iets heeft
onderschat. Bij de introductie van de eerste iPad had Apple ambitieus 300.000 units klaarliggen voor het openingsweekend.
Trudy Miller van Apple heeft laten weten dat Apple met de introductie van de iPad 2 dit cijfer enigszins naar boven had bijgesteld. Hoewel er geen officiële cijfers bekend zijn gemaakt, gaan de geruchten dat Apple 1.000.000 units beschikbaar had voor het openingsweekend. Nu de voorraden in de Apple Stores uitgeput zijn en de levertijden op de Apple Store Online inmiddels oplopen tot minimaal 4 weken, kunnen we ervan uitgaan dat Apple dit aantal inderdaad heeft bereikt.
Analisten voorspellen voor het jaar 2011 zo'n 52 miljoen tablets wereldwijd, waarvan verwacht wordt dat Apple 75% marktaandeel krijgt. Dat is onvoorstelbaar veel, gezien het feit dat meerdere merken nog moeten komen met hun tablets. Denk aan Blackberry, Samsung, Asus, Toshiba, Motorola, Dell, Acer, LG, Nokia, HTC, Nook en wellicht ook nog Amazon.
De grootste kanshebbers op het behalen van een geloofwaardig marktaandeel lijken op dit moment BlackBerry en Samsung. Verwacht wordt dat deze merken het gevecht met de iPad zullen aangaan op zowel hardware specificaties als prijs. RIM, de maker van BlackBerry, heeft gekozen voor het ontwikkelen van een eigen
OS en Samsung draait zeer binnenkort op de Android OS versie speciaal ontwikkeld voor tablets:
Honeycomb.
Samsung is inmiddels van mening dat 7'' tablets toch minder aantrekklijk zijn dan de grotere varianten. Daarom heeft Samsung onlangs besloten om een 10,1 Galaxy Tab te introduceren. Saillant detail is echter dat Samsung wel moest kiezen bij introductie van de Samsung Galaxy Tab voor een 7'' formaat, omdat op dat moment de Android Market alleen werkte tot 7'' (Android OS tot versie 2.3).
Als we verder kijken in onze glazen bol dan zien we dat in 2014 de markt voor tablets een omvang bereikt van 200 miljoen tablets wereldwijd, tegenover een daling van 20% van de totale markt voor PC's. Gezien de snelle ontwikkelingen op het gebied van tablets voor zowel Apple als de andere merken betekent dat waarschijnlijk dat de markt voor PC's inderdaad zal slinken. Tablets zullen, in de toekomst, meer en meer de taken van de PC en laptops gaan overnemen.
De keuze van de concurrentie om hun tablets boven het prijspeil van de iPad te positioneren heeft niet alleen te maken met de keuze voor hardware, maar heeft ook bedrijfeconomische redenen. De merken, zoals hierboven in het artikel opgenoemd, zijn namelijk allemaal fabrikanten van PC's en laptops. Het uitbrengen van tablets zal hun eigen markt voor PC's en latops kanibaliseren, waardoor deze fabrikanten hun omzetten en winsten aan de ene kant zien dalen terwijl deze wel aan de andere kant moeten toenoemen. De keuze voor het uitbrengen van dure tablets zal voor een deel gemaakt zijn met het oog op het behouden van omzet en winst.
Als laatste moeten we nog even verder ingaan op de berichten van vorig jaar dat de iPad te duur zou zijn. Inmiddels is duidelijk geworden dat de iPad juist heel scherp geprijsd is en dat de concurrenten de grootste moeite hebben om in de buurt te komen van het prijspeil van de iPad. Apple heeft een jaar voorsprong op de concurrentie op het gebied van technologische integratie van hardware en software. Apple is in staat om baanbrekende prestaties te creëren op basis van eigen techniek. Techniek die, net zoals destijds met de eerste iPhone, lastig te evenaren is.
Zijn de Blackberry Playbook en de Samsung Galaxy Tab inferieur aan de iPad? Het antwoord moet zijn 'nee', maar dat deze tablets veel te duur zijn in verhouding met de iPad mag wel geconstateerd worden. De concurrentie heeft nog veel werk te doen en één ding is zeker; het worden leuke jaren voor Apple en iedereen die interesse heeft in het volgen van deze turbulente opkomende markt.
En dan hebben het nog niet eens gehad over de uitgeverijen, game ontwikkelaars en zakelijke toepassingen.