Overigens even iets duidelijk maken. Ik heb een aantal emailtjes gehad betreffende het onderstaande stukje op de homepage van Jan Groot...
En nu heeft MacFreak een LAN party georganiseerd bij een dealer die rond bazijnt dat hij blij is dat al die kleine dealertjes omvallen. Concurrentie is gezond maar om zo over je collega's te praten. Nee ik ben persoonlijk meer voor een nationale of internationale LAN party op neutraal terrein waarbij meerdere teams strijden om de Game Bokaal 2003. Een Game weekend in een grote hal of zaal. Zoals het Dart toernooi met aandacht van de nationale pers en andere media.
Ik heb even Mac Support om commentaar gevraagd, en dit is hun response:
Mac Support heeft al geruime tijd geen contact meer met gehad met Jan Groot. Ik weet dan ook niet waar hij zich op baseert, want we hebben sowieso iets dergelijks nooit gezegd.
De nieuwe dealervoorwaarden zoals Apple die heeft zijn er zeker niet op gericht om kleine dealers het leven zuur te maken. Apple honoreert in de nieuwe voorwaarden uitsluitend de kwaliteit van een dealer met inkoopkortingen. Zo wordt gekeken of je een showroom hebt, hoeveel Mac's daar staan, omvang van het assortiment voor Mac, de lokatie van de winkel, openingstijden (reden dat Mac Support nu ook op zaterdag open is), of er een technische dienst is, of er een groot aantal trainingen gevolgd zijn, of alle verkopers Apple Sales Training hebben gevolgd, of er een helpdesk is, of er uit voorraad geleverd kan worden, of er leenmachines zijn in geval van reparaties etc. etc.
Het inkoopvolume is in de nieuwe voorwaarden zelfs veel minder van belang geworden. Zo kan nu een kwalitatief hoogwaardige kleine dealer meer inkoopkorting bij Apple krijgen dan 'de grote' Mac Support als daar bijvoorbeeld unieke kennis aanwezig is voor specifieke toepassingsgebieden. En dit juichen we alleen maar toe, dergelijke dealers zijn een aanwinst voor Apple. En als het goed gaat met Apple, gaat het uiteindelijk ook goed met Mac Support.
De dealers die het met de nieuwe voorwaarden niet kunnen bolwerken zijn dealers die geringe toegevoegde waarde hebben. En dat Apple deze dealers minder beloont voor geringere inspanningen voor Apple is in onze ogen redelijk.
Bovendien was er een aantal grote bedrijven die een extra BV'tje hadden opgericht dat zogenaamd dealer was, maar uitsluitend leverden aan het eigen bedrijf. Zodra er dan een probleem was (of eigenlijk het verkeerde product was ingekocht voor de toepassing), mocht toch een dealer weer komen opdraven. Op enig moment hebben dealers daar geen zin meer in, wordt het niet opgelost en besluit men te stoppen met Apple "want dat geeft steeds problemen". Ook niet goed voor Apple. Een groot aantal van dit soort "dealers" zijn nu inderdaad weggevallen.
Van de 180 dealers zijn er nu nog 85 over, hetgeen ook nog best veel is voor een klein land als Nederland. Maar dit zijn wel dealers waar Apple-gebruikers ook echt wat aan hebben. En omdat er minder zijn, kunnen de overgebleven dealers ook nog een boterham verdienen en investeren in de toekomst van Apple. Uiteindelijk is de klant dus de winnaar.
Ik hoop dat dit verhaal nu de wereld uit is verder...