Na DynaMac nu ook Summix failliet
8 augustus 2003 - 11:46   
geplaatst door: Leon
Recent deden wij melding van het faillissement van een oude bekende naam in Apple Dealer land, DynaMac. Vandaag hebben wij vernomen dat nog een oude bekende in Apple land, het in Haarlem gevestigde Summix, ook faillissement heeft aangevraagd. Ook hier is nog niet helemaal zeker of het bedrijf een mogelijke doorstart gaat maken of niet. Tot die tijd kunnen kun je in de regio Noord Holland naar bijvoorbeeld naar Apple Center Mac Support te Uitgeest of DeNieuweMacWinkel te Amsterdam.

Wij wensen de medewerkers van Summix veel succes de komende tijd!
Na DynaMac nu ook Summix failliet
8 augustus 2003 - 13:12    reactie #1
geplaatst door: cjknl
'Alles goed en wel?'
Nou nee, wat is de échte reden van het beëindigen van deze ondernemingen?
Ik weet het niet.

Als het te maken kan hebben met de eerder beschreven nieuwe opzet van Apple
waarbij de (winst-)marges erg klein worden en al zijn...? Is dat echt zo?
Of ook wellicht een beetje onze 'hang' naar die 'eeuwig laagste prijs' of die 'hoogste
korting' die we willen 'scoren'? Ten koste van alles?
Of zijn er misschien te veel 'outlets' in Nederland?
Of, wat ik niet verwacht overigens, mis-management?

Elke Apple consument mag zich zorgen maken.
De medewerkers van ex-DynaMac en Summix niet in het minst.
Doorstart of niet..., sterkte én succes voor hen.



iMac 2,66 GHz Intel 8GB 10.11.6
Na DynaMac nu ook Summix failliet
8 augustus 2003 - 13:33    reactie #2
geplaatst door: hitchhiker
Die kleine marges helpen natuurlijk niet, maar die waren al een tijd te klein om écht van te kunnen leven. Het geld moest vooral komen van de verkoop van diensten als advies, installatie en ondersteuning. Als je dan vooral van iets als de grafische industrie afhankelijk bent, dan heb je de de wind al bijna 2 jaar tegen. Dat moet je ook maar net kunnen overbruggen. :blink:
Na DynaMac nu ook Summix failliet
8 augustus 2003 - 13:46    reactie #3
geplaatst door: Ger Nijkamp
De kleine marges waren acht jaar geleden (toen ik nog voor Compuprint werkte, later opgegaan in DynaMac) al een issue. Ik denk dat wat Hitchhiker zegt aardig in de richting zit.

En het gaat natuurlijk in het algemeen niet echt best met de economie. Als je al in een 'koorddans-situatie' zat, dan kan zo'n economische terruggang net de druppel zijn.

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Na DynaMac nu ook Summix failliet
8 augustus 2003 - 14:04    reactie #4
geplaatst door: Leon
Van sec Mac's verkopen kun je niet leven. Dat is al lang niet meer. In mijn Van Beek tijd (eind jaren '80, begin '90)  hadden we nog marges van 40 - 50% en kon je daar een goede boterham mee verdienen. Tegenwoordig moet je het echt hebben van toegevoegde waarde (in de vorm van bepaalde diensten, dan wel in de vorm van unieke producten). Helaas gaan mensen met de huidige economie shoppen en kopen ze producten versplintert bij diverse bedrijven. Daar waar ze de producten het goedkoopst kunnen krijgen. Service is een probleem van later, geld van nu...

Helaas is Apple nog steeds flink aan het trekken aan de marges. Een iBook zit bijvoorbeeld 60 euro marge op geloof ik. Daar moet je dus je garantie voor leveren, je administratieve handelingen voor plegen en zit er een verkoper vaak lang met de klant te praten over mogelijke kortingen. Daar verdien je dus echt geen reet meer op. Dit zijn echt hele slechte ontwikkelingen! Apple moet hier echt eens serieus over gaan nadenken...
Na DynaMac nu ook Summix failliet
8 augustus 2003 - 14:36    reactie #5
geplaatst door: hitchhiker
Marges opkrikken helpt ook niet. Dan komen de halve en hele cowboys van de macwarehouses en maczones etc. weer op de proppen om de prijs weer kapot te maken. Zij hebben geen TD of Helpdesk oid maar sturen je rustig naar een dealer die dat wel heeft en kunnen zo hun eigen prijs lekker laag houden.
Vervolgens krijgt die dealer het verwijt naar z'n kop geslingerd dat je voor zijn helpdesk moet betalen. :woot:
Na DynaMac nu ook Summix failliet
8 augustus 2003 - 14:43    reactie #6
geplaatst door: Leon
Heb je ook weer gelijk in.
Na DynaMac nu ook Summix failliet
8 augustus 2003 - 15:48    reactie #7
geplaatst door: cjknl
Halve of hele cowboys in deze Nederlandse Apple markt? So what?
WIJ, u en ik als CONSUMENT, bepalen zelf wáár we kopen, nog steeds nietwaar?
Enne...
WIJ wéten dus van die geringe marges! En dan toch die 'ondersteunende
dealer' laten barsten vanwege de procenten die we dan 'mooi gescoord' hebben?

Inderdaad, WIJ zijn lomp om dán te klagen voor zijn 'te betalen helpdesk'.
WIJ als consument FALEN in deze.
Shoppen deden 'wij' ook al in sterke economische tijden. Is n.m.m. niet iets van
vandaag alleen. Bewust/onbewust kortzichtig? Zeg 't maar.


Apple (in NL en daarbuiten ook?) dicteert dus die te geringe marges, begrijp ik
van Leon. Met welk doel? Om straks, min of meer, nadat vele 'zelfstandige dealers'
ter ziele zijn, zélf meer grip op de markt en daarmee op de prijs enz te hebben?

Wat doen wij als consument, als belangengroep, als enz ... eraan om in redelijkheid
een gezonde Apple markt en goed levensvatbare dealers in Nederland te hebben?
Ga nou niet zeggen dat 'het beleid' elders gemaakt wordt. Elk beleid faalt of heeft
succes mede door 'zinnige consumenten'.
iMac 2,66 GHz Intel 8GB 10.11.6
Na DynaMac nu ook Summix failliet
8 augustus 2003 - 16:00    reactie #8
geplaatst door: MacFanGuy
Volgens mij heet dat... voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten...

Moet je voor de lol is als verkoper in een winkel gaan werken waar ze Mac-jes verkopen... consumenten (niet echt lullig bedoeld natuurlijk ;-) zijn eigenlijk walgelijk...  :wink:
Huh? Wat is dat, een PixelFreak?
Na DynaMac nu ook Summix failliet
8 augustus 2003 - 16:32    reactie #9
geplaatst door: janster
 Wat is er mis mee om goedkoop aan een mac te komen? Ik kreeg 20% korting bij de dixons. Dan ga ik toch niet bij een dealer kopen alleen voor de service. Wat moet een gewone consument trouwens met extra service? Ik heb geen probleem met mijn ibook, geheugen plaatsen doe ik zelf wel. Wat voor service kan een dealer uberhaupt aanbieden aan een gewone consument? Voor bedrijven begrijp ik maar de gewone thuisgebruiker? Ook de telefonische support van apple gebruik ik niet. Alles is heel duidelijk. Van mij mogen er winkels komen die goedkope macs aan bieden zonder helpdesk enz.. Er zijn mensen die dat toch niet nodig hebben
Na DynaMac nu ook Summix failliet
8 augustus 2003 - 19:24    reactie #10
geplaatst door: cjknl
Vrijheid blijheid. Koop waar je wilt. Maar dát is de vraag niet.
Het gaat erom te weten 'waarom' die bedrijven moeten sluiten.
Daartoe zijn een paar suggesties naar voren gekomen.
Eén van die suggesties is de erg geringe marge die te behalen valt op Apple
producten, hetgeen onderschreven wordt door kenners van deze markt.

Maar vertel eens, 20% korting bij Dixons plus .?.% (zij moeten zelf toch ook 'iets'
eraan over houden om logistiek, huur, salaris enz te betalen), zou dat dan
betekenen dat
a) Apple NL  zijn kortingen/marges selectief verleent, of ...
b) dat het hier om Apple producten gaat die zéér binnenkort toch in prijs zouden
   worden verlaagd?
   Hetgeen 1 a 2 keer per jaar gebeurt, om 'wat voor reden dan ook'.

Want dan valt die 20% korting beter te verklaren.   :thumbs-up:

iMac 2,66 GHz Intel 8GB 10.11.6
Na DynaMac nu ook Summix failliet
8 augustus 2003 - 20:01    reactie #11
geplaatst door: DigiAntje
Wat is dat nu voor domme praat janster Wat kan een dealer aan consumenten bieden.. :mad:
Ik mag hopen dat je nu niet iets aan je computer krijg want das toch vervelend nu dixons geen services meer biedt en jij openlijk heb aangegeven dat dealers je niets te bieden hebben.. :music:

ckjnl ziet het wel heel duidelijk.. en zo doen we niet alleen met de computers..we gaan ook net over de grens tanken voor drie euro's minder Vergeten alleen dat bij failliet gaan men hier voor de uitkering komt. En die betalen we toch met z'n allen niet waar..weg uitgespaarde euro's. hallo belastingverhoging
 :barf:
maar even goed erg vervelend die onnodige uitdunning van dealers..

digiantje
Antje (she takes it easy she uses a Mac)
Na DynaMac nu ook Summix failliet
8 augustus 2003 - 20:14    reactie #12
geplaatst door: janster
Het was geloof ik omdat dixons stopte met de verkoop van de apple, maar dan nog is het veel. Ik heb mijn mac gewoon op het juiste moment gekocht. Waarom die bedrijven sluiten? Misschien omdat er minder macs verkocht worden, slechte economische tijden, te weinig reclame gemaakt?  Mijn voorbeeld was wat extreem. Misschienis het inderdaad te weinig winstmarge. van service en reperatie alleen kun je niet leven denk ik. Overigens snap ik de afkeer tegen de concumenten hier niet zo. Er is toch niks mis mee om een goede deal te krijgen? Is het mijn probleem dat de winstmarge zo klein zijn en de dealer het daardoor zo moeilijk krijgen?Wie bepaalt de winstmarge eigenlijk? Apple? Ik vond het overigens prima dat de dixons apple's verkocht. Ze hadden er veel verstand van en waren erg vriendelijk altijd. Erg jammer dat ze hier in emmen ermee stoppen.
Na DynaMac nu ook Summix failliet
8 augustus 2003 - 20:36    reactie #13
geplaatst door: janster
@DigiAntje   Ik woon vlakbij de grens en tank heus niet in duitsland om 3 euro te besparen. ik ben lid van de ANWB en krijg 6 cent korting per liter. Zo, weet je dat ook weer en hoe je niet meer naar duitsland toe.  Dat de dealers failliet gaan heeft niks met de consumenten te maken. Wij mogen kopen waar we maar willen. Ook in duitsland. Als de winstmarge te klein is,is dat Apple's schuld en niet de consuments. Toch hoor ik niemand apple de schuld geven. Overigens wil ik best wel bij een dealer kopen en extra betalen voor service. Leg me wel eventjes uit wat voor extra service een dealer mij kan bieden, behalve reparaties. Er is echter in de weide omgeving geen Apple dealer te bevinden. We wonen niet allemaal in de randstad. Dus heb ik geen andere keuze dan dixons of de Apple store.
Na DynaMac nu ook Summix failliet
8 augustus 2003 - 20:57    reactie #14
geplaatst door: hitchhiker
Ik weet niet hoe lang dat geleden is van die 20%, maar je hebt goede kans dat Dixons zelf de prijs eerst heeft opgehoogd.
Het probleem met consumenten is dat ze niet voor dubbeltje, maar voor een stuiver op de eerste rang willen zitten. Als er dan iets is met hun Mac of ze begrijpen iets niet of er zit iets niet bij wat ze wel verwacht hadden dan is Leiden in last. Ik heb menig klant aan de telefoon gehad die het belachelijk vond dat we zijn defecte computer niet kwamen halen en dat ie niet gratis een vervangende computer kreeg. Voor die paar centen marge, mag je blij zijn dat er überhaupt iemand de telefoon opneemt.
Zakelijke gebruikers kunnen zich trouwens net zo gedragen, net zo goed als er consumenten zijn die zich wel normaal opstellen.

Dat er bij jou geen dealer in de buurt is, is het gevolg van het jarenlange afknijpen door Apple en door gebruikers.

(Bewerkt door hitchhiker om 21:03, 8-08-2003)
Na DynaMac nu ook Summix failliet
8 augustus 2003 - 22:02    reactie #15
geplaatst door: cjknl
Met dank aan o.m. DigiAntje en hitchhiker. We weten nu dat de marge voor de dealers
beroerd laag is.
Die 20% korting van Dixons destijds was 'incidenteel'. Terecht of ten onrechte, doet
er nu niet meer toe.

(En janster... ik ben blij met je opmerkingen maar je hoeft jezelf niet te verdedigen.
Het gaat erom te weten welke de oorzaken (kunnen) zijn van bedrijfsbeëindiging bij
sommige Apple dealers.
Lees hiertoe tóch heel even alle berichten vanaf het begin van dit onderwerp.  
Probeer dan ook de essentie van deze discussie goed te doorgronden.
Overigens kun je weten dat de arme DigiAntje ergens in West-Brabant woont
en dat zij beslist niet zal gaan tanken in Duitsland. :colgate:  )

Blijft er dus nog één vraag over. Waarom doet Apple (NL?) dit, die lage
dealermarges? Met welk doel?
Om straks nadat vele dealers ter ziele zijn, zélf meer grip op de markt en
daarmee ook de werkelijke verkoopprijs te willen bepalen? Eigenbaat?

Kunnen Leon en/of andere deskundigen dit beantwoorden? Zonder hen overigens
in 'verlegenheid' te willen brengen t.a.v. hun zakelijke relaties!

Echter, géén antwoord kan ook hét antwoord zijn. :cheesy:
Succes ermee.
iMac 2,66 GHz Intel 8GB 10.11.6
Na DynaMac nu ook Summix failliet
8 augustus 2003 - 22:12    reactie #16
geplaatst door: DigiAntje
ik zal je uit de droom helpen dat apple niet de enige fabrikant is die lage marges geeft. De markt is gewoon kapot gemaakt door teveel merken en artikelen in bijv. de computerbranche. Hetzelfde zie je nu gebeuren in de telefoonbranche. De een prijst nog gekker dan de andere en als een fabrikant zijn prijs omlaag doet profiteer de dealer daar ook niet van omdat er dan weer een 'slimme' dealer zijn prijs enorm verlaagd en de andere wel mee moeten gaan om nog iets te verkopen.

En je moet ook niet vergeten dat vaak het niet goed beheren van zaken ook een oorzaak kan zijn om failliet te gaan. Als je teveel wilt, te groot, meer uitgeeft dan er in komt etc.. Je weet immers niet wat de dealer in het verleden heeft geïnvesteerd. Begroot op een goede economie toen het allemaal niet op kon en nu er minder impuls aankopen zijn en de klant beter nadenkt, er meer bedrijven ook failiet gaan of niet investeren men in de problemen komt.

Ik denk dat dit eerder de reden van failliet gaan zal zijn..

digiantje
Antje (she takes it easy she uses a Mac)
Na DynaMac nu ook Summix failliet
8 augustus 2003 - 22:56    reactie #17
geplaatst door: cjknl
Ho ho DigiAntje! Je eerste alinea 'schreeuwt' om een reactie. Immers Apple, met al zijn
producten, is in de wereld (bijna) uniek, nietwaar? Dat vinden wij allemaal toch zeker?
Er worden zelfs geen Apple klonen meer gemaakt, dacht ik. Ik lees steeds dat Apple niet
te vergelijken is (om wat voor reden dan ook) met gewone computers en systemen.
En er is maar EEN aansturingspunt voor alles wat Apple heet, ergens in de VS, ja toch? :colgate:
Voor dit unieke product kun je en mag je een iets andere (eigen) prijsstelling hebben.

Natuurlijk, de tweede alinea zal dicht bij de waarheid zijn, een vorm van mis-management.
Helaas.

Rest nog steeds... 'waarom die kleine dealermarges van Apple'.
Is dat in de gehele wereld dan zo gering voor Apple producten?

iMac 2,66 GHz Intel 8GB 10.11.6
Na DynaMac nu ook Summix failliet
8 augustus 2003 - 23:34    reactie #18
geplaatst door: Leonardo
In het geval van Summix heb ik gehoord dat ze zich te veel op 1 ding geconcentreerd hebben, namelijk video(film)bewerking (Summix scheen daarin namelijk een ware specialist in te zijn). Als dat zo is hebben ze kennelijk op het verkeerde paard gewed, en op 1 paard wedden vormt een groot risico. In het geval van Summix een te groot risico :sad:
Leonardo
iMac 24 inch 2.8 GHz intel core 2 Duo, Systeem 10.5.6, LaCie 250 Mb externe harddisc fireWire, iPod Mini 4G
Na DynaMac nu ook Summix failliet
9 augustus 2003 - 00:33    reactie #19
geplaatst door: DEUZ
Ik heb mijn Mac bij Van der Wal & Stokman in Drachten gehaald, niet omdat ze de goedkoopste waren maar omdat ze goede service leveren. Dit had ik een half jaar geleden nodig, mijn Hardeschijf had het begeven. Hardeschijf eruit er heen en binnen een paar dagen een nieuwe. Dat is pas service.
Cupido: Een schele engel die niet kan richten! Mijn gallery
Na DynaMac nu ook Summix failliet
9 augustus 2003 - 08:08    reactie #20
geplaatst door: Leon

Citaat
Leonardo om 23:34, 8-08-2003
In het geval van Summix heb ik gehoord dat ze zich te veel op 1 ding geconcentreerd hebben, namelijk video(film)bewerking (Summix scheen daarin namelijk een ware specialist in te zijn). Als dat zo is hebben ze kennelijk op het verkeerde paard gewed, en op 1 paard wedden vormt een groot risico. In het geval van Summix een te groot risico :sad:


Volkomen onjuist, laat ik je uit die droom helpen. Summix heeft zich juist eerder op te veel fronten willen storten dan dat ze zich op een enkel deel hebben pogen te focussen. Zelf reparaties willen uitvoeren, certified PDF expert, veel willen doen op het gebied van LFP printers, alles op het gebied van CMS, digitale video- en audio toepassingen, etc. Nee hoor, Summix probeerde juist op veel fronten actief te zijn.

Het verhaal van DigiAntje komt meer overeen met wat er werkelijk in de markt aan de gang is. De slechte economie speelt daar overigens echt een grote rol bij. Je moet niet vergeten dat er op dit moment gemiddeld 14.000 werklozen bij komen per maand, en dat is schrikbarend hoog. Iedereen is "op de centjes" en gaat op zoek naar koopjes. Een logisch gevolg is dan dat men dit soort dealers vaak links laat liggen. Men let dan niet op service en toegevoegde waarde, maar op de poen. Daar zijn wij als consument "schuldig" aan. Als je een goede relatie hebt met je dealer laat je die niet liggen voor een paar pleuro's. Het "gunnen" van handel aan een bedrijf waar je al jaren lang met veel vertrouwen zaken mee hebt gedaan vervalt in economisch slechte tijden. Dat is wat ik zie in de markt, en dat is wat ik verkeerd vind.

Als je dan een dealer bent die meer te bieden heeft en zich meer op de zakelijke markt profileert en je geen buffer hebt (door welke oorzaak dan ook), dan kan de huidige economie dus de nekslag zijn voor je organisatie. Zeker de grafische- en communicatie branche heeft het zwaar, en daar verliezen veel mensen hun baan. Deze sector is juist de sector waar de Mac nog steeds zeer populair is. Snap je een beetje waar ik naartoe wil?

Het doel van de lage marges, om even antwoord te geven op cjknl z'n vraag, is naar mijn mening om straks een selecte groep kwaliteitsdealers over te houden. Het is niet de eerste keer dat Apple een 'actie' op touw zet om dit te verwezenlijken. Wat je nu gaat zien de komende periode (en gezien hebt) is dat het kaf van het koren gescheiden gaat worden. We houden straks een handje vol grote dealers over (alle kleintjes gaan hieraan onderdoor) met grote klantenbestanden, financiele reserves, showrooms, die representatief zijn voor Apple, etc. Een van de sleutelwoorden in dit hele verhaal is de Apple WebStore. Die is voor Apple steeds belangrijker aan het worden.

Wat ik persoonlijk denk is dat Apple graag op de zelfde wijze zaken zou willen doen zoals DELL dat doet. Schakel de tussenhandel uit en verkoop direct aan de consument. De US Apple Stores en de WebStore zijn eerste stappen in die richting. De lage marges voor dealers is een tweede stap. Tenminste, die indruk krijg ik soms...
Na DynaMac nu ook Summix failliet
9 augustus 2003 - 10:01    reactie #21
geplaatst door: MacFanGuy
Zaken doen op de manier van Dell... daar zit wat in.

Het is en blijft toch gek... Als je dit draadje leest zou je haast gaan denken dat Apple net zo'n monopolist is als Microsoft, wat met het afknijpen van de marges, en het overhouden van een selecte groep "grote"dealers.

En aan de andere kant klinkt het ook weer heel logisch... Goede kwaliteit, service, bereikbaarheid... Alhoewel, bereikbaar...

Toch hou ik er ook een beetje een nare smaak van in mijn mond. Ik ben geen economisch expert, zal ook niet pretenderen iets te begrijpen van Marges, omzetten, weet ik veel wat voor termen nog meer... Gewoon, gevoelsmatig, voelt het niet lekker.

Met betrekking tot het faillisement: ik ben (naast mijn normale werk als DTP-er) ook actief met IT-oplossingen gebaseerd op Apple. Het laatste half jaar ben ik vooral bezig geweest met een stukje verkoop, en wat me opvalt is dat potentiele klanten graag van alles willen horen. Van alles willen zien. Allerlei offertes willen hebben. Maar uiteindelijk niet investeren onder het mom van "Tsja, we hebben het eigenlijk wel nodig als ik jullie zo hoor, maar ja, de tijden zijn moeilijk hè" Bestaande klanten precies hetzelfde. Daarbij komt ook, dat de markt (zeker in de Randstad) behoorlijk verzadigd is. Veel nieuwe bedrijven ontstaan er niet, en de bestaande bedrijven zijn allemaal redelijk voorzien qua Support en systeembeheer. Kortom, het is vechten voor een broodkruimel. Dat geld net zo goed voor de Big Boys... alleen die hebben een buffer die de kleintjes (Zelfs Summix, toch geen kleintje lijkt me) ontberen.

Persoonlijk denk ik dat op dit moment specialisatie the way to go is. Maar helaas, op dit moment zijn we (Bennis IT) nog nergens in gespecialiseerd. Dus vechten we vrolijk mee voor iedere broodkruimel... :tounge:

Nog iets... volgens mij zorgt NIET investeren alleen maar dat een recessie alleen maar langer duurt? Lijkt mij logisch, omdat liquide middelen alleen maar vast gehouden worden, en niet "rollen" om maar is een niet-economische term te gebruiken...

Affijn, het houd het leven spannend... Werknemers van Summix, heel veel sterkte, want wat ik op het nieuws hoorde stellen de uitkeringen straks ook geen donder meer voor... Klote minister met zijn 8000€ per maand... :yucky:
Huh? Wat is dat, een PixelFreak?
Na DynaMac nu ook Summix failliet
9 augustus 2003 - 10:37    reactie #22
geplaatst door: DigiAntje
Dell is inmiddels toch dealers aan het ronselen omdat  de klanten toch graag een direct aanspreekpunt willen...

digiantje
Antje (she takes it easy she uses a Mac)
Na DynaMac nu ook Summix failliet
9 augustus 2003 - 10:49    reactie #23
geplaatst door: cjknl
Wel Leon, hoe kán dat nou toch?

Je schrijft bijna onderaan...
'Het doel van de lage marges, ..., is naar mijn mening om straks een selecte groep
kwaliteitsdealers over te houden', en...
'We houden straks een handje vol grote dealers over ... met grote klantenbestanden,
financiele reserves, showrooms, die representatief zijn voor Apple, etc'.

Kort gezegd...
'De lage marges zorgen ervoor dat er grote kwaliteitsdealers gaan ontstaan, die
flinke geldreserves hebben, flink investeren (showrooms en representatief) uit de
nettowinsten van de huidige (lage) Apple-marges!'

Schiet mij maar lek. Geen 'vogel' die dit begrijpt.
Of zij ontvangen een flinke geldelijke (eenmalige) steun van Apple om dit doel te
verwezenlijken, of zij hebben nu al een aantrekkelijke korting van Apple.

Er is in de hele wereld geen ondernemer te vinden, die als filantroop voor
Apple zijn toko runt.

---

En ja, inderdaad Leon.
Precies zoals je stelt in je laatste alinea, dát is de enige reden, ...
'Schakel de tussenhandel uit en verkoop direct aan de consument. De US Apple
Stores en de WebStore zijn eerste stappen in die richting'.

---

MacFanGuy, ik sluit mij aan bij jouw gedachten en woorden! Prachtig.
iMac 2,66 GHz Intel 8GB 10.11.6
Na DynaMac nu ook Summix failliet
9 augustus 2003 - 12:59    reactie #24
geplaatst door: Peter Villevoye
Het klinkt inderdaad raar, maar lage marges DWINGEN de dealer
om zijn/haar toegevoegde waarde te halen uit andere producten
of nog liever: diensten.

Een dealer die slechts als dom doorgeefluik tussen distributeur
en klant gaat zitten, heeft simpelweg geen bestaansrecht meer.
Alleen de echte grote dozenschuivers (die daardoor ook een stuk
logistiek uit handen van de fabrikant nemen) kunnen daarop teren
doordat ze ook ietsje meer korting krijgen vanwege de volumes.

Een dealer moet zich specialiseren, en wel met deskundigheid.
Jezelf bijvoorbeeld opeens "de videospecialst" noemen omdat je
je handtekening onder de inkoop-intentie van 5 captureboards zet,
is niet de juiste methode (en helaas gebeurt dat maar al te vaak).
En de markt is inderdaad verziekt door talloze merken producten,
waardoor je als dealer en klant door de bomen 't bos niet ziet.
(Apple is gelukkig één merk - maar alle randapparatuur...)

Vervolgens is het voor veel "handelsorgansisaties" (dealers dus)
een probleem zowel qua personeel en financieel te leren omgaan
met het fenomeen "diensten", wanneer men die zèlf wil uitvoeren.
Je kan die ook inkopen, maar dan krijg je hetzelfde verhaal m.b.t.
marge en marktverschraling als bij producten - weg tussenhandel.
Dus zelf die dienst bedenken, maken, leveren, uitvoeren, pheww...
Probeer dat maar eens een producten-verkoper te laten snappen,
die jarenlang zijn verdiensten haalde uit inkoop/verkoop-marges
en daar al zijn/haar verkoop-slimmigheid op toegespitst heeft.

De cijfers pakken heel anders uit (vanwege de soms 90% marge);
omzet-bonussen werken anti-stimulerend zolang er ook producten
verkocht worden; slim ergens iets kunnen inkopen is niet de kunst;
goed overleg tussen verkoop en uitvoerdend personeel is cruciaal;
iets verkopen zonder "dozen in de achterbak" vindt men niet leuk;
kortom: genoeg problemen om te overwinnen als een organisatie
diensten op haar repertoire gaat zetten. (Ik heb 't meegemaakt.)

Maar de markt vereist het. Met alleen informatie over producten
als "toegevoegde waarde" of scherpe prijzen red je 't niet meer.
Je moet als dealer op een andere manier onderscheid maken.

Daarnaast blijven bij een gelijke geschiktheid de 'oude waarden'
"vertrouwen" (tussen dealer en klant) en "gunnen" (vanuit klant)
als een paal boven water staan.
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !