Na DynaMac nu ook Summix failliet
9 augustus 2003 - 13:39    reactie #25
geplaatst door: cjknl
Peter! Ik denk dat ik je goed begrijp, na herhaalde keren jouw bijdrage te hebben
gelezen en heb laten inwerken... Bedankt hiervoor.
Die 'nieuwe' dealers zullen m.i. hoe dan ook van het 'bevlogen' Apple type moeten
zijn, hetgeen op termijn hopelijk tot die nodige kwaliteitsverbetering leidt. OK!
Laten wij erop vertrouwen dat zij ook écht bestaan en zich met succes kunnen
handhaven.
En ja, die oude waarden als gunnen en vertrouwen... je hebt gelijk, maar Peter,
soms lees je hierover duidelijk andere meningen in dit forum... (zucht).
Wellicht een ouderwetse gedachte.
iMac 2,66 GHz Intel 8GB 10.11.6
Na DynaMac nu ook Summix failliet
9 augustus 2003 - 22:03    reactie #26
geplaatst door: Peter Villevoye
Er is op de Apple-markt plaats voor zowel dozenschuivers
als dealers die zich als specialist willen/kunnen profileren.
De klant krijgt de dealer die hij/zij verdient en vice versa.
Het is te lastig om beide beleiden in één bedrijf te willen.
Je kan nu eenmaal niet 'dure' medewerkers inzetten voor
een 'goedkope' klant. Dat gaat uiteindelijk altijd verkeerd,
hetzij ten koste van de klant òf over de rug van de dealer.
Daarom worden die twee bedrijfsbeleiden vaak afgesplitst.
Als men maar een beleid 'zuiver' weet aan te houden.
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Na DynaMac nu ook Summix failliet
9 augustus 2003 - 22:48    reactie #27
geplaatst door: Leonardo
Citaat

Volkomen onjuist, laat ik je uit die droom helpen. Summix heeft zich juist eerder op te veel fronten willen storten dan dat ze zich op een enkel deel hebben pogen te focussen. Zelf reparaties willen uitvoeren, certified PDF expert, veel willen doen op het gebied van LFP printers, alles op het gebied van CMS, digitale video- en audio toepassingen, etc. Nee hoor, Summix probeerde juist op veel fronten actief te zijn.


Kan je nagaan hoe mis een gerucht kan zijn. Wel vond ik dat Summix een bedrijf was dat voor de gewone consument (zoals ik) weinig uitstraling had. Typisch een bedrijf dat voornamelijk (alleen?) gericht was op de professionele markt. Weinig software aanwezig, niet op Zaterdag open, een erg leeg bedrijf (weinig hardware tentoongesteld). Wat dat betreft heeft een bedrijf als Mac Support of Machouse zich beter geprofileerd.
Leonardo
iMac 24 inch 2.8 GHz intel core 2 Duo, Systeem 10.5.6, LaCie 250 Mb externe harddisc fireWire, iPod Mini 4G
Na DynaMac nu ook Summix failliet
9 augustus 2003 - 23:11    reactie #28
geplaatst door: rover
In de USA hebben apple en dell wederom de A+ status gekregen ivm service en support.
De manier waarop dell zijn computers verkoopt is een schot in de roos en ook in deze economisch slechte tijden groeit hun afzet nog steeds (in tegenstelling tot bv hp/compaq en helaas ook Apple).
Dat Apple met schuin oog hiernaar kijkt lijkt mijn niet meer dan logisch en ook gezond voor het merk apple.
Wij zelf zijn (met vier man) in het begin van dit jaar een bedrijfje begonnen dat leeft van Service en Support op het appel platform (voor het leveren van hardware hebben wij goede afspraken met een grote Apple dealer).
Ondanks dat wij nog ruim een kwartaal voor de boeg hebben mogen wij nu al spreken van een sucsesvolle start.
Het kan dus wel, mischien wel dankzij deze slechte tijden.
Wel merken wij ook dat het inversteren in nieuwe hardware op een laag pitje staat, echter met de introduktie van  de nieuwe G5 valt ook hier een opgaande lijn te bespeuren, en voor begin volgende jaar hebben wij nu al e.e.a
staan.
En O ja dell is niet zozeer dealers aan het ronselen alswel bedrijven die Service en Support kunnen verrichten.

Een Apple kan je niet met peren vergelijken.
Een Apple kan je niet met peren vergelijken
Een Apple is niet duur een Apple is compleet
Na DynaMac nu ook Summix failliet
11 augustus 2003 - 21:29    reactie #29
geplaatst door: kiwimark
Helaas houdt het neit op bij DynaMac en Summix. Wie zal de voglende zijn?  De tijd zal het ons leren.

In mijn optiek doet Apple hard mee het haar dealers erg moeilijk te maken. Immers wil je als student een beetje korting, dan moet je bij Apple langs en niet bij eendealer. DAt zou neit mogen, maar toch gebeurt het.

Wil je meer korting en dan er nog andere wegen om dat te bereiken.

Recentelijk heeft een kennis van mij een Apple Powerbook 17inch, Ipod, Isight en Final Cut Express door een medewerker van de Nederlandse ambassade in de VS laten meenemen op zijn jaarlijkse hollandtrip. Bij een Apple dealer betaal ja al gauw EUR4900+ voor dit. Zijn rekening was EUR 1550 lager.

Nu kan ik heel ver meegaan in dat je dan weinig service krijgt, maar wat heb je aan die service wanneer je dealer over de kop gaat. Immers waar kan de klant van Summix nu terecht. De Nieuwe Mac Winkel staat echt niet te trappelen om een kalnt op weg te helpen (lijkt mij). Dus de klant moet bij Apple zich melden en daar is hij/zij net zoveel een nummer als welke andere klant. Ook de klant met een in de VS aangeschafte Apple kan zich bij Apple vervoegen, want de garantie gaat over de grens en een klant is een klant voor Apple.

Omdat ik mijzelf op meerdere plekken ophoudt, kom ik vaak in de Apple Store in Emeryville. Zij gaven mij zelfs een direct telefoonnummer van het Apple Repair department in Holland. Dus waar mensen die netjes in Nederland gekocht hebben, het met tussenschakels meoten doen, kun je met dat telefoonnummer direct praten met de mensen die je computer later mogelijk openen, wanneer deze is opgehaald.

Nee, het is nog steeds vreemd geregeld met computers en prijzen en service. Apple Care reikt maar tot de grenzen van je werelddeel, maar gratis service gaat ngo steeds 9vreemd genoeg) gewoon de wereld over.
g.r.e.e.t.i.n.g.s
mark ® hanging out in san francisco - wellington - europe (or in between)
MacBook Pro 15inch MacOS 10.5.6 Eng • Apple Cinema HD Display 23" • Ipod iTouch 2nd gen • iPod Shuffle 1Gb
Na DynaMac nu ook Summix failliet
11 augustus 2003 - 21:58    reactie #30
geplaatst door: DigiAntje
Bij de apple dealers kan je wel degelijk terecht voor studentenkorting dus die informatie is niet juist. En een goede dealer neem echt de service wel over van een andere dealer zijn klant. Garantie is garantie.
Dus ook als je in Amerika gekocht heb kan je hier je garantie halen. Alleen zou ik mij niet prettig voelen als ik voor de koopjes daar ga kopen en hier wel service haal. Omdat ik weet dat een ieder hard voor zijn brood moet werken.
En iedereen weet dat Apple werkt met een cardservices of met van lelyveld en die nummers kan je zo vinden.

Niet helemaal correct je verhaal op het prijsverschil na dan...maar dat is helaas met heel veel producten.

digiantje
Antje (she takes it easy she uses a Mac)
Na DynaMac nu ook Summix failliet
11 augustus 2003 - 22:03    reactie #31
geplaatst door: hitchhiker
Een gedeelte van die € 1500 is BTW vrees ik.  :crazy:
Ik geloof niet dat dealers te beroerd zijn om je te helpen als er iets defect is, voor meer ondersteuning zal je waarschijnlijk toch moeten betalen.
Overigens moet je oppassen met spullen uit VS halen, alleen draagbaar spul valt ook hier onder garantie. :withstupid:
Na DynaMac nu ook Summix failliet
11 augustus 2003 - 22:06    reactie #32
geplaatst door: MacFanGuy
Prijsverschil, prijsverschil.

Niks geen prijsverschil, uiteindelijk gewoon illegaal binnensmokkelen van apparatuur. :wink:

Als je er mee betrapt wordt aan de grens (wat hier waarschijnlijk niet gebeurd zou zijn, gezien de ambassade-link) gaat je 1500+ Euro weer heel snel in de staatskas.

Daarbij heeft niet iedereen toegang tot dit soort connecties. Prijzen te hoog? Klaag bij de staat, die kunnen er wat aan doen... ook al zullen ze er niks aan doen, maar ze kunnen het wel  :thumbs-up:
Huh? Wat is dat, een PixelFreak?
Na DynaMac nu ook Summix failliet
11 augustus 2003 - 23:17    reactie #33
geplaatst door: ExDynaKoos
Als ex-werknemer van Dynamac moet ik me aansluiten bij het verhaal van de anti-dealer houding van Apple.
Er zijn mogelijkheden meer marge (of een tegemoetkoming in die marge) te krijgen van Apple, maar dan moet je aan erg veel (soms in mijn ogen onredelijke) eisen voldoen. Dingen die alleen lukken bij afzet van (be)grote hoeveelheden Applehardware. Juist op een moment dat de (grafische)markt in een dal zit... Erg lastig.

Eén van de problemen van de dealers is de kosten die ze moeten maken om de kennis binnen het bedrijf op een hoog niveau te houden. De klant verwacht (terecht) dat ongeveer elk probleem over elk stuk hard- of software snel opgelost kan worden. Dit gaat wel, maar alleen als er behoorlijk in kennis geïnvesteerd wordt door de dealer. En ja, het liefst haal je die kosten uit de marges (onder de noemer "toegevoegde waarde"). Maar dat gaat de laatste tijd niet meer.
Dit komt onderandere door de op de applestore vermelde prijzen... Want waarom meer betalen bij de dealer dan online bij Apple?

Dat is de reden dat er de laatste tijd meer dealers zijn overgegaan op een betaalde helpdesk en zich meer zijn gaan richten op de zakelijke markt.
Erg treurig allemaal, vooral omdat er veel (thuis)gebruikers zijn die graag goed advies willen voor de aanschaf van een Mac en die maar al te graag terugvallen op een goede helpdesk. Maar helaas zijn die tijden (in Nederland) zo goed als voorbij.

Koos.
Na DynaMac nu ook Summix failliet
11 augustus 2003 - 23:33    reactie #34
geplaatst door: Peter Villevoye
Los van de inhoud, bedankt voor je reactie, Koos !
En ik hoop dat je zeer binnenkort een plek vindt
(of heb je die al) waar je weer met de Mac-wereld
bezig bent, zonder nare bijsmaak over het verleden.

Sterkte !
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Na DynaMac nu ook Summix failliet
11 augustus 2003 - 23:36    reactie #35
geplaatst door: ExDynaKoos
Peter,

Bedankt,
Ik heb al een nieuwe stek gevonden, in Etten-Leur...
En die nare bijsmaak? Ach, valt wel mee hoor. Ik ben blij dat ik in deze tijd een nieuwe (en uitdagende baan) heb gevonden bij een Appledealer.

Koos
Na DynaMac nu ook Summix failliet
12 augustus 2003 - 01:23    reactie #36
geplaatst door: bmwk100rs
Hoi die Koos

Mooi om hier iets van je te horen van Perry en Berry heb ik gehoord dat je een andere baan had gevonden.

VEEL SUCCES :thumbs-up:
Na DynaMac nu ook Summix failliet
12 augustus 2003 - 18:51    reactie #37
geplaatst door: kiwimark

Citaat
kiwimark om 21:29, 11-08-2003


Recentelijk heeft een kennis van mij een Apple Powerbook 17inch, Ipod, Isight en Final Cut Express door een medewerker van de Nederlandse ambassade in de VS laten meenemen op zijn jaarlijkse hollandtrip. Bij een Apple dealer betaal ja al gauw EUR4900+ voor dit. Zijn rekening was EUR 1550 lager.


Het door mij genoemde bedrag van EUR3500 was inclusief de lokale tax die de Apple Store rekent. Immers Apple heeft een belang in praktisch iedere Amerikaanse staat en moet dan ook de tax van die staat in rekening brengen.

Dit is ook een van de weinige redenen waarom dealers in de VS het nog steeds volhouden, want zodra iemand van buiten de staat bij hen bestelt en het met een courier laat afleveren, ben je vrijgesteld van die staatstax. Bij Amazon betaal je maar in twee staten tax en alle andere 50 van de VS kunnen (nog) steeds taxloos bestellen betalen.

Het zou wel leuk zijn, wanneer iemand uit Amsterdam iets Groningen of Limburg kan bestellen en dan geen BTW hoeft te betalen, omdat het overde grens van de provincie gaat. Dan zouden Apples ineens een stukgoedkoper zijn. En nog vele andere produtken ook trouwens.

Overigens was de medewerker invan de ambassade met een gewoon paspoort aan hetreizen. De douane kon niet aan hem zien dat hij voor de overheid werkt. Ga ook eens na heoveel mensen er tegenwoordig een laptop bij zich hebben. Ze kunenn moeilijk aan iedereen vragen om derekenign van de laptop te tonen bij binnenkomst in Nederland. DAn zou er pas echt een opstand ontstaan bij hen aan de poort.

Nee, de douane pakt toch nog steeds liever een drugskoerier dan een iemand die een comptuerjte goedkoo probeert mee te nemen. Immer als ik tegen hen zeg, dat ik die heb gekocht bij Dynamac of Summix, de prijs noem enzovort, dan gaan ze echt neit bellen of dat ook klopt. Want als ze bellen dan moeten ze eerst weten wie de curator is, want die dealers zijn nu net juist failliet gegaan. Nee, zolang er beslasting bestaat en de Apples in Holland duurder zijn dan in de VS, zullen mensen ze goedkoper mee Nederland in proberen te nemen. En geef ze eens ongelijk: we willen toch allemaal liefst zo min mogelijk betalen voor zoveel mogelijk computer.
g.r.e.e.t.i.n.g.s
mark ® hanging out in san francisco - wellington - europe (or in between)
MacBook Pro 15inch MacOS 10.5.6 Eng • Apple Cinema HD Display 23" • Ipod iTouch 2nd gen • iPod Shuffle 1Gb
Na DynaMac nu ook Summix failliet
13 augustus 2003 - 13:58    reactie #38
geplaatst door: hitchhiker
Dit is het soort mensen die het de dealers mede moeilijk maakt. Je kunt er niks aan verkopen, misschien dat je een keer, betaald iets mag repareren of uitleggen, maar dat is het dan wel.

Ben ik te hard?

Overigens is de belasting die je in de VS moet betalen meestal fors minder dan hier en heb je ook de invoerrechten (á 6% + BTW -> 7,14%) omzeild.
Na DynaMac nu ook Summix failliet
19 augustus 2003 - 22:50    reactie #39
geplaatst door: AppleInsider
Ruim anderhalf jaar geleden heb ik al van toonaangevende mensen van Apple NL (onafhankelijk van elkaar) vernomen dat de ultieme droom en wens van Apple is: tatatatarataa Het Dell model.

Kijk om je heen, laat de afgelopen acties van Apple naar haar trouwe dealers toe nog eens de revue passeren.
Need I say more. Het wanproduct AppleCare is daarbij de tool waarmee men denkt ook de generieke-ondersteuning van de dealers overbodig te maken.

Natuurlijk roepen ze ook nog altijd dat er ruimte in de markt is voor gespecialiseerde dealers. Dat is een logische stap, omdat die specialistische kennis nooit bij Apple kan zitten. Dus wat wil Apple naast het Dell model? Een aantal gespecialiseerde uurtjesdraaiers die hun kostje bij elkaar scharrelen bij de klanten die hun hardware bij Apple halen en de specialistische kennis apart willen betalen. Dat wordt dringen... :cool: