geplaatst door: Robert
http://www.macfreak.nl/modules/news/images/Samsung_Logo.jpg
Waarom Samsung relatief weinig aan hun mobieltjes verdient
Dat Apple relatief vrij veel overhoudt aan ieder verkocht product is waarschijnlijk bij iedereen bekend, hoewel het bedrijf de afgelopen jaren ook producten op de markt heeft gebracht waar concurrenten moeilijk op de prijs konden concurreren (zoals de iPod touch en de iPad). Maar wat waarschijnlijk minder bekend is dat Samsung juist relatief opvallend weinig verdient. Dat is opmerkelijk, zeker gezien de enorme aantallen die het bedrijf verkoopt.

Want waar Apple gemiddeld een marge van 45 procent op de iPhone heeft, is die marge bij Samsung maar 17 procent. En dat is ook opvallend laag vergeleken met de concurrentie, want toen het daarmee nog goed ding hadden die ook een veel hogere marge (Nokina 25%, RIM 30% en HTC 27%).

De reden waarom Samsung's marge relatief zo laag ligt in de enorme bedragen die het bedrijf uitgeeft aan SG&A (Sales, General and Administrative), het budget voor reclame, sales promotion and commissies. Want als je naar het onderstaande staatje kijkt zie je wat voor astronomische bedragen Samsung hieraan uitgeeft en snap je ook meteen waarom het dit bedrijf het lukt om zich te onderscheiden van de andere makers van Android telefoons.


http://www.asymco.com/wp-content/uploads/2012/11/Screen-Shot-2012-11-29-at-11-29-7.22.07-PM.png
Waarom Samsung relatief weinig aan hun mobieltjes verdient

(klik op afbeelding voor grotere versie)


Mocht je de hele analyse van Horace Dediu willen lezen (met nog veel meer cijfers en grafieken) dan kan hier terecht.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Waarom Samsung relatief weinig aan hun mobieltjes verdient
4 december 2012 - 10:02    reactie #1
geplaatst door: Ruud Ravenhorst
12 x zo veel als Apple! Wow... Ik vraag me overigens af of het "kleine" budget bij Apple op een gegeven moment geen gevolgen gaat hebben. Lijkt me op de lange termijn toch geen goede strategie.
Never gone back since I went to the Mac (which was in March 1984).
Waarom Samsung relatief weinig aan hun mobieltjes verdient
4 december 2012 - 10:11    reactie #2
geplaatst door: bigmac
Bij Apple zorgen de Gebruikers voor de reclame  .
De groeten
Waarom Samsung relatief weinig aan hun mobieltjes verdient
4 december 2012 - 10:41    reactie #3
geplaatst door: Robert
Ik was afgelopen zomer met mijn zoons in het treinstation Boston South Station en daar waren zo belachelijk veel reclame's voor Samsung dat zelfs mijn jongste zoon van 13 (die natuurlijk een Android telefoon heeft, omdat z'n vader een macFreak is) opmerkte dat je ook kan overdrijven.

Op dat station was het het allerergst, maar overal in Noord-Amerika wordt je doodgegooid met Samsung reclame. Hier zie er ook veel, maar niet zo overdreven als daar, dus ik gok dat een groot gedeelte van dat budget in Noord-Amerika wordt uitgegeven (en daar moeten ze ook wel, want dat is iPhone-country).
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Waarom Samsung relatief weinig aan hun mobieltjes verdient
4 december 2012 - 17:34    reactie #4
geplaatst door: eltriosti
Vergeet niet dat reclame maken in Noord Amerika van een heel ander kaliber en insteek is dan hier in Europa. Agressief, niets ontziend, overdreven en overweldigend zijn daarbij de sleutelwoorden.
Waarom Samsung relatief weinig aan hun mobieltjes verdient
4 december 2012 - 18:53    reactie #5
geplaatst door: Robert
@ eltriosti: Ja, maar Samsung is daar duidelijk veel agressiever en overweldigender dan wie dan ook.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Waarom Samsung relatief weinig aan hun mobieltjes verdient
4 december 2012 - 20:33    reactie #6
geplaatst door: Blender
En de Applehaters maar roepen ‘Het is allemaal marketing'
Dat is altijd al bullshit geweest je ziet zelden Apple commercials of advertenties.
Waarom Samsung relatief weinig aan hun mobieltjes verdient
4 december 2012 - 20:41    reactie #7
geplaatst door: eltriosti

Citaat
Robert om 18:53, 4-12-2012
@ eltriosti: Ja, maar Samsung is daar duidelijk veel agressiever en overweldigender dan wie dan ook.


Hahaha, ja, Samsung is de foutste van de foute jongens. :wink:
Waarom Samsung relatief weinig aan hun mobieltjes verdient
4 december 2012 - 21:05    reactie #8
geplaatst door: Robert
@ Blender: het 'probleem' is dat het bij Apple inderdaad allemaal marketing is, maar dan marketing in de klassieke zin van het woord ('het proces van het creëren en leveren van waarde').
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.