
Waarom Samsung relatief weinig aan hun mobieltjes verdient
Dat Apple relatief vrij veel overhoudt aan ieder verkocht product is waarschijnlijk bij iedereen bekend, hoewel het bedrijf de afgelopen jaren ook producten op de markt heeft gebracht waar concurrenten moeilijk op de prijs konden concurreren (zoals de
iPod touch en de
iPad). Maar wat waarschijnlijk minder bekend is dat Samsung juist relatief opvallend weinig verdient. Dat is opmerkelijk, zeker gezien de enorme aantallen die het bedrijf verkoopt.
Want waar Apple gemiddeld een marge van 45 procent op de iPhone heeft, is die marge bij Samsung maar 17 procent. En dat is ook opvallend laag vergeleken met de concurrentie, want toen het daarmee nog goed ding hadden die ook een veel hogere marge (Nokina 25%, RIM 30% en HTC 27%).
De reden waarom Samsung's marge relatief zo laag ligt in de enorme bedragen die het bedrijf uitgeeft aan SG&A (Sales, General and Administrative), het budget voor reclame, sales promotion and commissies. Want als je naar het onderstaande staatje kijkt zie je wat voor astronomische bedragen Samsung hieraan uitgeeft en snap je ook meteen waarom het dit bedrijf het lukt om zich te onderscheiden van de andere makers van Android telefoons.

Waarom Samsung relatief weinig aan hun mobieltjes verdient
(klik op afbeelding voor grotere versie)
Mocht je de hele analyse van Horace Dediu willen lezen (met nog veel meer cijfers en grafieken) dan kan
hier terecht.