Nieuwe marge-regelingen Apple EU
4 oktober 2002 - 20:39    reactie #25
geplaatst door: External Brainz
Nou zal ik eerlijk zeggen dat service en TD mij persoonlijk helemaal niets kan schelen. Ik woon ver van de bewoonde wereld en bestel alles via het internet (Mailamac, MP Solutions, Chipmunk, HTR) en dan heb ik alleen behoefte aan goedkope mac's. En dat er 200 kilometer verderop een showroom is vind ik niet belangrijk, en ik wil daar ook niet voor betalen.

Waarom ik geen (uitgebreide) service wil? De Mac is makkelijk genoeg (daarom heb ik ook een mac) en voor de service heb ik macfreak...

De mac-dozenschuiver (mailamac) met macfreak is dan ook een geweldige synthese...
"Normal people ... believe that if it ain't broke, don't fix it. Engineers believe that if it ain't broke, it doesn't have enough features yet." - The Dilbert Principle
What kind of chip do you have in there, a Dorito? -- W. A. Yankovic, All about the Pentiums
Nieuwe marge-regelingen Apple EU
4 oktober 2002 - 22:15    reactie #26
geplaatst door: iPanda
Ik voor mij kan maar 1 ding zeggen. Als Macs niet goedkoper worden dan wordt m'n volgende comp helaas toch weer een PC.
Service etc, alles mooi en wel, maar Apple is op dit moment zwaar overprijst en daar helpt geen service en mooie showroom tegenop.
Nieuwe marge-regelingen Apple EU
4 oktober 2002 - 23:43    reactie #27
geplaatst door: Guest
volgens MacFan is Apple Nedeland verbaasd over de negatieve reacties die dit nieuwe (prijs)beleid heeft opgeleverd....
zie www.macfan.nl
Nieuwe marge-regelingen Apple EU
6 oktober 2002 - 14:15    reactie #28
geplaatst door: Laurens
Wat ik nogal opvallend vind is dat er door Peter op 23 september wordt afgegeven op een PC gebruiker die de Apple afkraakt omdat het allemaal te makkelijk werkt.

En nu wordt Apple verdedigt en moet de dealer het maar verdienen met service.

Welke service? repareren mogen ze niet zelf. En de tariefschijven van Apple zijn zo idioot samengesteld dat je eerst alles 3x zelf probeert voordat je iets ter reparatie bij Apple aanbiedt.  :crazy:
En zeg nou eerlijk, hoe vaak heb je problemen waarbij je een externe expert moet inschakelen om het op te lossen? En daar ook nog eens fors voor bij te moeten betalen?  En als de Apple net zo onbetrouwbaar zou zijn als de PC zodat ik een onderhoudscontract nodig zou hebben, dan zou ik een PC kopen, want dan is er meer keuze voor minder geld.

En megahertz mythe of niet, een consumentencomputer die max. 800 Mhz draait, is onverkoopbaar in een switch campagne waar de concurrentie gemiddeld 2,4 Ghz aanbiedt. Daarnaast ook steeds meer DDR geheugen erinstoppen ipv SDRAM.

Overigens moet ik zeggen dat ook gevoelsmatig de Mac bij het werken in de praktijk, steeds meer terrein verliest op de PC.

En al de gratis iApps zijn geweldig!
Alleen jammer als je geen digitale camera's hebt, geen PDA en geen GSM.
Ik wil gewoon een 17" iMac kunnen kopen tegen een scherpe prijs zonder toeters en bellen. Geen iMovie, geen iDVD, geen iSynch, geen iCal, geen .Mac, geen Superdrive.
Dat zou ik graag willen, Custom-order voor de iMac 17", je kan alleen maar duurder, niet goedkoper. Wat nou service? :dontgetit:
Service is in mijn ogen meestal de tijd die iemand voor je wil nemen om een zo goed mogelijk advies te kunnen geven. Zonder dat ik daarvoor hoef te betalen. :nervous:
Dat kan niet meer als er geen marges tegenover staan. Tijd is geld en dergelijke tijd levert niets meer op dat goodwill en en daar kun je niet van eten.
iCreate opmaatwerk, creatieve mediatoepassing voor marketing communicatie.
De enige beperking van een Mac is de mens die ervoor zit...Laurens
15" MacBook Pro C2Duo 2,6GHz/4GB RAM/256 VRAM/200 GB 7200 rpm HD/ iPhone 3G 8GB Black
Nieuwe marge-regelingen Apple EU
6 oktober 2002 - 14:24    reactie #29
geplaatst door: Leon
Service is bijvoorbeeld een bruikleen machine geven voor de duur van de reparatie. Langs kunnen komen met de machine als blijkt dat er iets mis mee is (gaat met postorder wat moeilijk bijvoorbeeld). Kleine reparaties zoals het vervangen van defect geheugen, HD etc. kunnen de Apple dealers wel zelf. De ene dealer doet het niet, de andere weer wel... En zo kan ik nog legio voorbeelden noemen...

Dealers mogen wel zelf repareren, als ze maar aan bepaalde voorwaarden voldoen. Summix mag bijvoorbeeld als enige dealer Mac portables repareren, waarom... omdat ze aan de voorwaarden voldoen. Dat is toegevoegde waarde en dat is goed voor het service aanbod van de dealer. Begrijp je een beetje waar ik naartoe wil... De dealer moet willen investeren in Apple. Dat gaat op voor alle grote merken, niet alleen Apple. Compaq, HP, Dell etc. werken allemaal volgens soortgelijke constructies. Het zijn geen zelfbouw machines maar A-Merk machines, die moeten aan bepaalde kwaliteitsnormen voldoen om hun A-Status te behouden, vergeet dat even niet.

Als ik jouw verhaal zo lees Laurens heb ik een tip voor je, schaf lekker een PC aan, dan kun je helemaal zelf bepalen welke hard- en software je op die machine wilt hebben  voor de laagste prijs  :tounge:  :wink:

Trouwens, die opmerking over Peter en de 23 september begrijp ik niet helemaal...
Nieuwe marge-regelingen Apple EU
6 oktober 2002 - 22:15    reactie #30
geplaatst door: mikajanssens
Ik geef je volkomen gelijk Laurens. Bij Apple-gebruikers wordt er steeds honend gekeken naar peecee-gebruikers; maar wantoestanden bij Apple worden weggewimeld. Ik erger me daar rot aan.

En Leon, al es de eisen van ontmoeting.nl gelezen. Daar kan je lezen dat Apple zelfs de moeite niet doet (of er is een slecht distributie-systeem, feit is het dat het misloopt); om informatieboekjes aan hun dealers te bezorgen!! Er worden er zelfs bij hopen weggesmeten!! Is dat dan die A-klasse?  :crazy:
I have a magnet, so everyone backup!!
Nieuwe marge-regelingen Apple EU
6 oktober 2002 - 22:28    reactie #31
geplaatst door: Leon
Ja, die heb ik gelezen en ik zou je willen verzoeken eens Apple te bellen en hun kant van het verhaal te vragen... nogmaals, die site waar jij het over hebt is een kant van het verhaal en wel die van een "gedupeerde" dealer.

Op www.macfan.nl staat ook een reactie van Apple en da's er een die ik ook bij diverse andere dealers zelf heb mogen aanhoren... iedereen is redelijk positief. Ik heb afgelopen week flink wat dealers gesproken ivm de MacFreak dag en dit is een onderwerp dat ook aan bod kwam, dus ja, ik heb het uit de mond van de dealers zelf.

Iedereen begint te jammeren omdat er een paar dealers brullen omdat ze niet langer ondersteuning van Apple krijgen op de wijze waarop ze dat zouden willen. Ik zou eens gaan praten en informeren in plaats van een mening te vormen over iets waarvan je alleen maar de slechte kant van het verhaal gehoord hebt.

Overigens, vind jij het normaal dat een dealer die 10 Mac's op jaarbasis verkoopt enkele duizenden euro's aan marketing materiaal krijgt?! Ik niet hoor...
Nieuwe marge-regelingen Apple EU
7 oktober 2002 - 10:06    reactie #32
geplaatst door: mikajanssens
Leon, uiteraard zitten er dealers bij die enkel hun kant vertellen. Maar ik ken persoonlijk dealers van Apple en daaruit kan ik enkel concluderen dat het beleid van Apple wansmakelijk niet-éénduidig is, en soms zelfs naar het amateuristische toe.

En ik vind het niet normaal dat een dealer die 10 Macs verkoopt, duizende euro's aan materiaal krijgt. Maar ik vind het ook niet normaal dat er folders bij hopen weggesmeten worden, terwijl er een heleboel dealers achter materiaal smeken.

Het enige wat ik er echt kan uit opmaken, is dat ik het beleid van Apple helemaal niet meer vertrouw. Te veel experimenten zijn al op een fiasco uitgelopen. Qua communicatie trekt het ook op niks. En hun service vind ik ondermaats, ondanks al hun "verwoede" pogingen. Ik wil maar zeggen, ik ben al een tijdje geen fan meer van Apple omwille van het "coole" bedrijf en de goede support (dus wel nog fan van hun producten, voordat er weer mensen zeggen dat ik een peecee moet kopen :crazy:  )

We zullen wel zien, zeker? En hopen...
I have a magnet, so everyone backup!!
Nieuwe marge-regelingen Apple EU
7 oktober 2002 - 10:16    reactie #33
geplaatst door: heuvelrach
Na aanvankelijk geschrokken te zijn van het nieuws (het leek alsof er geen dealers meer zouden overblijven), vind ik de commotie nogal overdreven. De site www.ontmoeting.nl is bepaald niet indrukwekkend. Het zijn zo te zien maar een paar mensen (dealers) die deze klaagzang organiseren: Chipmunk en Alfazet.
iMac alu 20", 2,4Ghz, 320 GB, 2GB, OS X 10.6
Nieuwe marge-regelingen Apple EU
7 oktober 2002 - 10:21    reactie #34
geplaatst door: Peter Villevoye
Goedemaandag, iedereen :-)

Citaat
mikajanssens om 22:15, 6-10-2002

Ik geef je volkomen gelijk Laurens.
Bij Apple-gebruikers wordt er steeds honend gekeken naar peecee-gebruikers;
maar wantoestanden bij Apple worden weggewimpeld. Ik erger me daar rot aan.


Ik stop mijn (vrije) tijd liever in een MacFreak-site, geen MacWraak-site.
Ik wil niet aan een platform werken dat zich opwerpt als ombudsman/vrouw
voor teleurgestelde Apple-gebruikers of -dealers. Ik werk aan deze website
ter meerdere glorie van het fenomeen Apple (en de Mac).

Kritisch zijn mag best, moet af en toe zelfs, óók bij Apple.
Maar initiatieven zoals http://www.ontmoeting.nl/ zijn niets anders dan het
verzamelpunt voor enkele handelaren die het helaas niet meer bolwerken.
Heb je die website al eens "kritisch" gelezen ? Ik tel hooguit twéé concrete
klagers: AlfaZet en ChipMunk. De rest zijn slechts opgelopte persberichten
(die elkaar maar al te graag gek maken, waardoor de ballon groter wordt)
en wat vage reacties die ze verder niet met naam en toenaam vermelden.
Jammer voor ze, maar ik hoor al 15 jaar dealers klagen - nothing new...
Ik heb voor Apple dealers gewerkt en diverse fusies en faillissementen
van dichtbij meegemaakt. Geloof me: het ligt echt zelden aan Apple.

Over "extra services" die een dealer kan bieden (zelfs als een Mac nog
zo makkelijk is) kan ik een apart forum beginnen, want dat is mijn vak !
De Mac is makkelijk maar Mac-omgevingen hebben niet altijd voldoende
mankracht of tijd om alles wat moet gebeuren ook daadwerkelijk te doen.
En wat levert nu meer op dan mensen helpen door hun tijd uit te sparen ?

Ik herhaal het voor de laatste keer, dan trek ik mij terug uit deze thread:
de enige firma die kan rondkomen van het leveren van Apples is Apple NL.
Alle anderen zullen een eigen core-business moeten verzinnen, en als ze
daar de verkoop van Apples als 'middel' bij kunnen gebruiken is dat OK.

Spreek mij er gerust op aan tijdens de MacFreak-dag, ik overtuig graag !
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Nieuwe marge-regelingen Apple EU
7 oktober 2002 - 11:21    reactie #35
geplaatst door: mikajanssens
Ik trek mij ook terug uit deze thread. We zullen wel zien wat het allemaal oplevert (zie vorige reply). En ik heb de kritiek op ontmoeting.nl kritisch gelezen en zie ook dat het om twee leveranciers gaat. Maar ik vul mijn commentaar aan met ervaringen van bevriende leveranciers. Context bekijken dus  :wink:

Voilà, dat was het wat mij betreft voor deze draad. Ik wens alle dealers het beste, en hoop dat er iets uitkomt.

Toedeloe  :wink: `

Oh ja, en de MacFreak-dag is voor mij niet van doen (te ver).

(Bewerkt door mikajanssens om 11:22, 7-10-2002)
I have a magnet, so everyone backup!!
Nieuwe marge-regelingen Apple EU
8 oktober 2002 - 11:53    reactie #36
geplaatst door: Dries Van Giel
Goh, wat een commotie.
Ik heb zelf een aantal maanden bij een mac-dealer gewerkt die service hoog in het vaandel droeg. Dat is geen verzinsel, wij waren daar echt bekend voor. Ook waren wij auhorized en hadden alle andere mogelijke vlaggen die je op het apple schip kan verdienen.

Service betekende ook: vervangtoestellen, snelle reparaties,...

We hadden véél klanten, en toch zijn we ervantussen. Het is begonnen met de apple store en de televerkoop in primafoon achtige ketens. Klanten van dergelijke zaken kwamen achteraf steevast naar ons toe. Zij hadden hun toestellen doorgaans goedkoper gekocht dan wij ze konden aanbieden, maar wij verzorgden dan toch maar die goede service die het verschil moet maken.

Ik snap echt wel dat apple goede en proffessionele dealers wenst, maar waarom dan eerst via bovengenoemde kanalen een zo groot mogelijke afzet vinden? Sommige producten op de apple site (custumized computers, bepaalde modellen) waren gewoon enkel te koop via het internet. Why o why? Hoe kunnen wij dan die goede gepersonaliseerde service verlenen. Enkel achteraf als er problemen zijn misschien?
Ik denk wel dat dit een terechte kritiek is.

Promotiemateriaal hadden we met hopen (soms véél te véél), daar was echt geen gebrek aan. Verdienen deden we vooral op software, randapparatuur en supplies (bv inkt). Maar daar hoef je niet echt authorized voor te zijn.

Wat service betreft, die kan pas echt geod zij als je iets verdient op je product. Dan kan je je nog iets permitteren naar de klant toe. Geloof me vrij, mensen die een product van méér dan €3000 kopen staan niet te popelen om meteen te betalen voor service. Wat de marge is kan hen niet schelen. Ik vind het niet erg dat een mac "duur" is. Mensen (professionals) weten dat een mac hen meer kost dan een pc, maar verwachten er dan ook meer van, en ook van de dealer die hen het produkt heeft aangeraden.
Met een marge van 5% kan je niet echt lang raad geven of je zit er door.
Wat de service van apple betreft, met een service pack geen probleem (en dat is dus een aanrader) maar zonder zijn de prijzen zeer hoog. Dus: kopen die service pack!

Ik hoop hier een nuchtere mening neer gezet te hebben. Misschien vul ik mezelf nog een beetje aan.

(Bewerkt door Dries Van Giel om 11:54, 8-10-2002)
an apple a day keeps the doctor away...
Nieuwe marge-regelingen Apple EU
8 oktober 2002 - 12:25    reactie #37
geplaatst door: Leon
Even relativeren... Het probleem is dus een te lage marge. Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn.

Vraag je het volgende af, wat wil ik als dealer voor een publiek aantrekken: a) koopjesjagers die het onderste uit de kan willen hebben en waar je dus geen donder aan kunt verdienen of b) serieus publiek dat niet het onderste uit de kan wil maar wel goede service wenst (meestal zakelijk publiek) en waar je dus wel aan kunt verdienen... Ik ken voldoende dealers die zich geen ruk aantrekken van de prijzenoorlog en gewoon lekker winst maken op een Mac. Dit zijn de dealers die bekend staan bij het publiek als de "dure jongens". Het zijn wel de "dure jongens" die het zullen overleven om de doodeenvoudige reden dat ze iets leveren wat veel goedkope collega's niet doen; service en toegevoegde waarde. Dit soort dealers denkt mee met de klant en gaat net even een paar stappen verder. Ik heb in het verleden ook voor een Apple dealer gewerkt en om deze reden (het gezeur van de consumenten over een paar piek prijsverschil) deden wij alleen maar zaken met bedrijven. Toen later met de komst van de Performa ook de consumenten markt open lag zijn ze in een later stadium ook aan particulieren gaan leveren met als gevolg; de telefoon roodgloeiend met mensen die een paar piek goedkoper willen en dan achteraf om service komen zeuren terwijl men dat in eerste instantie niet wilde...

Het zijn de consumenten die zeuren over een paar euro's, niet de bedrijven. Zakelijk gaat het om gunnen van handel, betrouwbaarheid en goede service. Als ik zakelijk Mac's aanschaf wil ik hebben dat wanneer er iets aan de hand is ik snel kan terug vallen op mijn leverancier. Het liefst een totaal leverancier die mij ook een print workflow kan leveren en supplies zoals toners, inkt, papier etc. De tijd van alleen maar leven op de verkoop van computers is sinds begin jaren '90 al voorbij. Toegevoegde waarde is waar een computer leverancier nog van kan bestaan. Zelfs grote jongens als Canon hebben dat bijvoorbeeld door. Die leveren niet alleen maar printers, camera's, scanners en copiers maar tegenwoordig ook beheer diensten, workflow management en installatie en onderhoudsdiensten. Dit is de tendens, niet langer dozen schuiven maar diensten / totaaloplossingen leveren aan je klant!

De twee dealers in kwestie hadden als grootste groep de koopjes jagers, consumenten. De dealers die iets toevoegen aan hun handel en meer leveren dan alleen de doos zijn de dealers die je ook niet hoort klagen over deze ontwikkelingen. In mijn ogen een goede zaak, zo blijft er straks een groep dealers over die niet alleen maar een Mac leveren maar ook toegevoegde waarde.

Bedenkt het zo; als consument ga je straks (wanneer je voor de laagste prijs gaat) naar een retail keten zoals Dixons en wil je service ga je naar een dealer. Goede zaak!

Wat houdt je als dealer tegen om iets meer te vragen voor die Mac en je niet gek te laten maken door de prijzen oorlog. Je klanten komen toch wel terug bij je, ook al ben je iets duurder dan die ander want het gaat erom bij wie je een goed gevoel hebt, met wie je goede ervaringen hebt, en wie je het gunt. Waar praten we nu in godsnaam over, een paar tientjes marge!!! Die gooi je toch gewoon boven op je prijs?!?!?!?
Nieuwe marge-regelingen Apple EU
8 oktober 2002 - 14:48    reactie #38
geplaatst door: Dries Van Giel
Okkoord, maar waarom speelt apple het spel niet gewoon eerlijk door degelijke reseller prijzen aan te bieden, en iedereen (of enkel de authorized dealers) de mogelijheid te geven dezelfde producten aan te bieden? Zo hoeft een goede dealer niet als duur aangezien te worden, en kan je je echt op een eerlijke manier onderscheiden door betere service.

(Bewerkt door Dries Van Giel om 14:50, 8-10-2002)
an apple a day keeps the doctor away...
Nieuwe marge-regelingen Apple EU
8 oktober 2002 - 16:28    reactie #39
geplaatst door: iPanda
Dixons voor een lage prijs???