Nieuws over de iPhone SDK (Upd.)
6 maart 2008 - 19:04   
geplaatst door: karel apple
[img=right]http://www.macfreak.org/base/data/news/images/iphonesdk.jpg[/img]
Steve Jobs begint met de obligate cijfers over marktaandelen: in de USA heeft Apple 28% van de smartphone in handen en RIM (Blackberry) 41 %.
En bij mobiele internetbrowsers is dat nog beter: 71% voor Safari mobiel

Vervolgens is het woord aan Phil Schiller over iPhone in het bedrijfsleven:
Het neemt een grandiose vlucht. Veel bedrijven en Universiteiten zijn aan de iPhone en daaruit komen talloze verzoeken: Push email, kalender integratie, push contacts, WPA2/802.1x allerlei enterprise security policies, push wipe en weet je wat?

Het komt er allemaal in de volgende software release!!
Evenals MS Exchange en Active Sync!

Je kunt straks in de vertrouwde Mail, Kalender en Adresboek-applicaties de info direct van de Exchange server halen. Phil geeft een demo.

"Next on stage": Scott Forstall over de SDK.
Hij begint met de web-based applicaties (nu al meer dan 1000) die er voor de iPhone zijn, zoals Facebook

Wij krijgen dezelfde SDK die Apple ook gebruikt voor de ontwikkeling van iPhone apps.
Van de cocoa omgeving - die natuurlijk bedoeld is voor muis en toetsenbord gebruik - is er een nieuwe variant: Cocoa Touch. Verder zijn de vertrouwde OSX ontwikkeltools ook in de iPhone SDK te vinden

Nog een leuk nieuwtje: de accelerometer blijkt een volledige 3-assige sensor te zijn. Daar kunnen dus nog spannende dingen mee gedaan worden.
H264 codec en openGL zijn hardware-versneld.

Applicaties bouwen doe je in de vertrouwde Xcode omgeving en is nu aangepast voor de iPhone API's. De Interface builder idem dito, het is een kwestie van de interface elementen verslepen om je UI te bouwen en vervolgens kun je alles testen in... de iPhone simulator, het nieuwe onderdeel van de developers kit. Het is een softwarematige iPhone op de bureaublad.

Demo tijd: een 'Hello world' applicatie maken en 'Build to Go' klikken: de applicatie wordt gecompileerd geladen en loopt in de simulator. Dus met één klik compileren en testen zonder dat daar additionele hardware voor nodig is.

Nog meer DEMO-time: Touch Fighter, een open GL spelletje dat in twee weken geschreven is en de besturing gaat met de accelerometer!
Zelfs in 'debug-mode' draait dit Wing Commander-achtig spelletje nog met 30fps...

EA showt vervolgens een iPhone versie van Spore!!! ook met accelerometer besturing, nog een beetje hikkerig, maar waarschijnlijk ook maar in twee weken in elkaar geflansd.
Dat belooft nog heel wat!

Next: Salesforce demo. (Salesforce is een CRM applicatie)

Next: AIM demo, gebouwd in 5 dagen. Inclusief adresboek integratie en buddiestatus icons.

Next: Epocrates, een applicatie voor artsen, gebouwd rond een SQLite database voor medicijnen, ziekteverschijnselen etc.

Next: SEGA, dus weer een spelletje: Supermonkeyball, uiteraard met accelerometer besturing.

Terug naar Steve Jobs.
De droom van ieder ontwikkelaar, volgens SJ is om hun applicatie bij iedere iPhone gebruiker bekend te maken. En dat kan via de App Store. Deze komt bij de volgende release van de Software op iedere iPhone te staan en het wordt het distributieplatform voor iPhone applicaties.

Ook de updates van de apps worden via dit platform automatisch gedistribueerd. En het kost je 30% van de verkoopprijs van je app. Daarmee heb je alle kosten gecovered, marketing, distributie en updates. Van alles wat via de App Store verkocht wordt gaat 70% naar de developer. En gratis apps kunnen ook via de App Store worden gedistribueerd en dat kost niets!

De SDK is straks (over een uurtje) te downloaden en kost niets. Als je deel wilt nemen aan het developers platform kost dat $ 99,-

De beta release voor iPhone 2.0 wordt vandaag beperkt (aan de developers) vrijgegeven, de officiële release voor iedereen komt in juni en is gratis voor de iPhone. Ik neem aan dat er voor de Touch weer een (bescheiden) bedrag zal moeten worden betaald, gezien de Amerikaanse wetgeving daaromtrent.

One more thing...
Er komt een 'venture capitalist' op het podium...?
En die kondigt het iFund aan, een fonds met $ 100.000.000,- (!)
Bedoeld om nieuwe ontwikkelaars voor de iPhone te stimuleren.

Update:
De belangrijkste info uit het 'vragenuurtje' met de pers:

Hoe waarschijnlijk wordt een VOIP applicatie?
We stellen alleen maar beperkingen waar het de GSM verbinding betreft, als je een VOIP programma voor over WiFi wilt schrijven, ga je gang.

Kun je meerdere accounts hebben om te syncen, bijvoorbeeld zowel Exchange als iCal?
Ja, je kunt meervoudige accounts hebben voor alle sync applicaties. Alleen kan je maar één Exchange account tegelijk hebben.  

Geeft het plan dat Apple de enige distributeur voor apps wordt nog monopoly problemen?
We denken juist dat dit een groot voordeel voor de ontwikkelaars is. We zijn niet van plan geld te verdienen met de App Store. We doen het net zo als met de muziekmaatschappijen: onze kosten zijn gedekt en meer niet.
Het is een uitgelezen manier voor kleine ontwikkelaars om hetzelfde publiek te bereiken als de 'grote jongens'

Wat wordt de prijs die ipod Touch bezitters hiervoor gaan betalen?
Dat hebben we nog niet vastgesteld. Maar ook dat zien we niet als een winstpost.

Is er nog nieuws over andere verbindingssystemen, zoals WiMAX?
We praten vandaag niet over hardware.

Komt er nog een voorziening voor de distributie van interne bedrijfsapplicaties?
Daar werken we aan.

En er zit in iPhone 2.0 een 'ouderlijk toezicht' voorziening. Zo kan bijvoorbeeld de App Store afgeschakeld worden, evenals Safari.

======
Even mijn eerste persoonlijke reactie: zo te zien wordt de iPone nu erg stevig neergezet. Ook in een bedrijfsmatige omgeving zal hij, dankzij de Exchange support en push mail een geduchte Blackberry concurrent worden. Nokia mag wel oppassen.
En ik snap er niets van dat het aandeel tijdens deze presentatie verder gezakt is.....
Nieuws over de iPhone SDK (Upd.)
6 maart 2008 - 19:53    reactie #1
geplaatst door: Kapotlood
Nou ben ik maar een simpele POP3-mailert, maar ik heb geen idee wat
Push Email is, Push Contacts, Push Wipe en MS Exchange allemaal is.
Zouden we ook voor deze extra's van Apple moeten betalen eigenlijk?
Anders betaal je voor elke update/upgrade dalijk... :-(

Van wat ik begrijp zorgt Push email ervoor dat emails automatisch
binnenkomen zonder interventie van de gebruiker. Maar dat is toch
hetzelfde als automatisch je mail binnenhalen?

Verder klinkt 't allemaal wel heel goed zeg! Met een Apple-update waarbij
we dit allemaal krijgen (met de 1.1.5 update? En wanneer komt deze?),
ben ik wel benieuwd wat voor leuk "speelgoed" we allemaal mogen
verwachten van andere developers. Ik hoop dat er nog wat freeware
of open source apps tussenzitten in plaats van alleen maar betaal-apps.

update:
Ik snap wel dat de iPhone goed in de picture wordt gezet, maar ik snap
totaal niet dat je moet betalen voor dezelfde updates als je een iPod Touch
hebt... het gaat qua software toch om exact hetzelfde? Waarom moet dat
volgens de Amerikaanse wet wel wat kosten als je het voor de iPod Touch
wilt hebben, maar niet voor de iPhone?

(Bewerkt door joram om 20:38, 6-03-2008)
Nieuws over de iPhone SDK (Upd.)
6 maart 2008 - 20:42    reactie #2
geplaatst door: Robert

Citaat
karel apple om 19:04, 6-03-2008
En ik snap er niets van dat het aandeel tijdens deze presentatie verder gezakt is.....


Bij Yahoo finance zie ik dat het gestegen is, misschien dat er een vertraging in je cijfers zit?

Hoe dan ook, Apple is over de brug gekomen en zelfs (een stuk) meer dan ik verwacht had. Prima nieuws lijkt me en bij een aantal concurrenten zijn ze volgens mij iets harder gaan zweten... :wink:
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Nieuws over de iPhone SDK (Upd.)
6 maart 2008 - 20:59    reactie #3
geplaatst door: JPZ
Leuk, nu nog een iphone officieel kunnen kopen. :slobber:
300+ New Features! 50 or so might not be intended but they're still new!
Nieuws over de iPhone SDK (Upd.)
6 maart 2008 - 21:33    reactie #4
geplaatst door: karel apple
@Joram: dat komt door de Sarbanes-Oxley Act. Amerikaanse wetgeving die moet voorkomen dat bedrijven tegen een lage prijs dingen op de markt zetten en die later gratis updaten. Dat wordt gezien als ongeoorloofde concurrentie en de sancties op het overtreden van deze wet zijn zwaar: er wordt zelfs strafrechtelijk vervolgd.
Amerikaanse bedrijven (en buitenlandse bedrijven die in Amerika zaken doen) zijn er dus zeer beducht voor.

Voor de iPhone geldt dit niet omdat de iPhone met een abonnement wordt verkocht en in de maandelijkse betalingen ook een betaling voor de iPhone zelf zit. De iPhone is dus op het moment van koop niet 'afbetaald' en tijdens de 'afbetalingsperiode' mogen er nog verbeteringen worden aangebracht.
Nieuws over de iPhone SDK (Upd.)
6 maart 2008 - 21:41    reactie #5
geplaatst door: AppleCase
@Joram

Met POP mail geeft de client (mail.app op de iPhone) een signaal naar de POP server om te kijken of er nog mail is. Zo ja, dan wordt die binnen gehaald op initiatief van de client.

Met Push mail komt er vanuit de mailserver een signaal náár de iPhone (of Blackberry oid). Dan komt de actie dus bij de mailserver vandaan en wordt het bericht vanuit de mailserver naar het device gestuurd (gepushed).

Pushmail heeft 2 grote voordelen:
1) Minder onnodig dataverkeer door het voortdurend moeten kijken op de mailserver of er een nieuw bericht is. De server stuurt tenslotte pas een bericht als er mail is.
2) Je krijgt real-time bericht àls er nieuwe mail is, zonder dat je afhankelijk bent van een tijdsinterval waarbinnen je mail gecheckt wordt.

Een nadeel is bijvoorbeeld dat de server push email moet ondersteunen. Hij moet het signaal immers wel willen sturen. Het zijn voornamelijk zakelijke mailservers die push email ondersteunen.

[edit]nadeel toegevoegd[/edit]

(Bewerkt door AppleCase om 21:43, 6-03-2008)
            All people are made of stars -  Moby
Nieuws over de iPhone SDK (Upd.)
6 maart 2008 - 21:53    reactie #6
geplaatst door: Kapotlood
Aaaaah, op die manier... bedankt voor de info :)
Maar hoe kan het dan eigenlijk dat de Apple TV wél extra functionaliteit
heeft gekregen zonder dat we ervoor moesten betalen? Of valt dat weer
onder een andere wet omdat het een mediacentrum-achtig iets is?

Dan ben ik toch wel benieuwd hoeveel de iPod Touch'erts moeten betalen
voor die extra service, en of we die nodig hebben voor de nog uit te komen
apps.

Wat ik dan ook niet begrijp, is dat apps gratis gedownload kunnen worden
als de 2.0 update er is, welke toch ook extra functies kunnen geven aan
de iPhone/iPod Touch.

(Bewerkt door joram om 21:56, 6-03-2008)
Nieuws over de iPhone SDK (Upd.)
6 maart 2008 - 22:17    reactie #7
geplaatst door: karel apple
Maar hoe kan het dan eigenlijk dat de Apple TV wél extra functionaliteit
heeft gekregen zonder dat we ervoor moesten betalen?

Volgens mij (maar weet dat niet 100% zeker) is dat omdat er een abonnementsservice (huurfilms) is toegevoegd, waar je weer apart voor moet betalen.

Dan ben ik toch wel benieuwd hoeveel de iPod Touch'erts moeten betalen
voor die extra service, en of we die nodig hebben voor de nog uit te komen
apps.

Ja die heb je nodig (want de App Store zit in de 2.0 update) en in juni wordt bekend gemaakt wat dat gaat kosten. Apple heft duidelijk aangegeven dat het ze er niet om te doen is om daar nu  echt geld aan te verdienen, dus de verwachting is dat het van dezelfde orde zal zijn als de januari-update.

Wat ik dan ook niet begrijp, is dat apps gratis gedownload kunnen worden
als de 2.0 update er is, welke toch ook extra functies kunnen geven aan
de iPhone/iPod Touch.

De toegevoegde functionaliteit (waar dus voor betaald moet worden) is: 'het kunnen afspelen van 3rd party applicaties'. Dat je vervolgens al dan niet iets moet betalen voor die applicaties is dan niet meer interessant. Dat is dan net als bij computers: de functionaliteit is dat je er programma's van derden mee kan draaien.
Nieuws over de iPhone SDK (Upd.)
7 maart 2008 - 00:19    reactie #8
geplaatst door: Plexyglazz
Omdat da Appstore straks in de update zit, is de kans groot dat de update gratis of 'bijna gratis' is.

Ben wel benieuwd welke provider straks Nederland gaat voorzien en wat ze hier gaan kosten. :inlove:
Nieuws over de iPhone SDK (Upd.)
7 maart 2008 - 02:22    reactie #9
geplaatst door: abiboe
Ben de SDK nu aan het binnenhengelen. Ruim 2 GB groot!
iMac 24" 2.16Ghz 250gb 2gb 256mb | MacBook Pro 2.5Ghz 250gb 2gb 512mb
Nieuws over de iPhone SDK (Upd.)
7 maart 2008 - 06:01    reactie #10
geplaatst door: Kapotlood
Abiboe;
waar kun je die downloaden? Ik heb ook een ADC-membership
maar heb die link nog niet kunnen vinden bij Apple (ik doe normaal
gesproken niet zo heel veel met ADC) :)
Nieuws over de iPhone SDK (Upd.)
7 maart 2008 - 07:54    reactie #11
geplaatst door: Appletje2
@ joram kijk hier ; http://developer.apple.com/iphone/index.action

je moet je wel even aanmelden voor de iphone developer !

en heel veel geduld hebben  :tounge:
met een iPhone 3 G is niets mis, zelfs met héél beperkt gebruik ervan en dan maar 5 uurtjes stroom is niets mis, maar hij blijft een TOPPERTJE
Nieuws over de iPhone SDK (Upd.)
7 maart 2008 - 10:05    reactie #12
geplaatst door: Kapotlood
Dank je :)

Qua downloaden zal 't wel vlot gaan hoor... heb een behoorlijk rappe verbinding :)
Of is 't echt enórm druk met al die dv's?

Trouwens, die $99,- voor het kunnen distributeren van je apps via iTunes en
de iPhone/iPod Touch Store... heb je die perse nodig? Of kun je ook je apps
op je eigen website zetten waar mensen 'm handmatig kunnen downloaden
en installeren?

(Bewerkt door joram om 10:10, 7-03-2008)
Nieuws over de iPhone SDK (Upd.)
7 maart 2008 - 10:18    reactie #13
geplaatst door: Appletje2

Citaat
joram om 10:05, 7-03-2008
Dank je :)

Qua downloaden zal 't wel vlot gaan hoor... heb een behoorlijk rappe verbinding :)
Of is 't echt enórm druk met al die dv's?


het ligt meer aan de server(s) bij Apple, we zijn niet de enige die het binnen willen halen  :worship:

Voor je andere vraag, moet ik het antwoord onschuldig blijven.
Officieel/ legaal , ja 99,- betalen voor via de iTunes store te kunnen verspreiden.

Denk dat het verspreiden op je eigen website als niet 'legaal' gezien word, maar zullen vast macfreaker's zijn die dit zeker weten.
met een iPhone 3 G is niets mis, zelfs met héél beperkt gebruik ervan en dan maar 5 uurtjes stroom is niets mis, maar hij blijft een TOPPERTJE
Nieuws over de iPhone SDK (Upd.)
7 maart 2008 - 10:29    reactie #14
geplaatst door: Kapotlood
Daar zat ik dus even over na te denken; van wat Apple zegt moet je die 99,-
betalen i.v.m. de kosten voor distributie enzo. Maar ik kan nergens terugvinden
waarom je niet gewoon je programma's op je eigen website mag hosten.
Een beetje zoals de apps voor OSX zelf eigenlijk :)
Nieuws over de iPhone SDK (Upd.)
7 maart 2008 - 10:34    reactie #15
geplaatst door: Viool
via de Store bereik je een miljoenenpubliek
Noord Nederlands Orkest
"vreemden zijn vrienden met wie u nog kennis moet maken"
Nieuws over de iPhone SDK (Upd.)
7 maart 2008 - 10:36    reactie #16
geplaatst door: mneerhout
via een torrent nog meer, grapje hoor, maar gebeurd vast en zeker, meestal al na een dag te vinden.

(Bewerkt door mneerhout om 10:44, 7-03-2008)
Nieuws over de iPhone SDK (Upd.)
7 maart 2008 - 10:37    reactie #17
geplaatst door: mvdg
@joram: Er is geen (tenminste geen officiele) manier om programma's te installeren zonder de iTunes manier. Dus al zou je een .dmg (of iets vergelijkbaars) via het web beschikbaar stellen, dan zouden gebruikers geen manier hebben om je programma te installeren.

Daarbij denk ik dat de 99 dollar er is om de echte amateurs/herrieschoppers een beetje af te houden. Als iedereen puur voor de lol een onzin-programmaatje maakt, raakt het systeem natuurlijk snel vervuild met allerlei programma's waar je niks aan hebt. De 99 dollar-barrière gaat dat probleem een beetje tegen.
Mitch Design : websites en interactieve toepassingen : http://www.mitchdesign.nl
Nieuws over de iPhone SDK (Upd.)
7 maart 2008 - 10:54    reactie #18
geplaatst door: Kapotlood
Goed punt mvdg :)
Ik kwam nét voor ik je berichtje las een bericht tegen bij Daringfireball,
die 'n best interessant punt had:

Bron: Daringfireball
Citaat
There is no option to circumvent the App Store. A developer cannot, say, make their iPhone app available for download over the web, and have users copy it over to their iPhone through iTunes by hand. The App Store does allow for free apps, with all hosting costs covered by Apple. But, I suspect, developers won’t be allowed to deliver a “free” app through the App Store which requires a registration or license through the developer’s own web store.

My question, though, is how will this be enforced technically? If developers can install on their iPhones the apps they’re working on, what will stop users from doing the same? I’m guessing it’s tied to digital certificates, but that’s just a guess. There must be something, though.

The reasons developers are willing to accept a 70/30 split are simple: convenience and exposure. Apps sold via the iPhone App Store will be far easier to register and install than apps are for the Mac. Once you’ve registered for an iTunes Store account, your credentials are saved. No credit card numbers to type in, no emails to wait for containing serial numbers. It looks as easy to buy these apps as it is to buy songs. And the exposure of getting listed in a store that’s available to every iPhone user in the world is tremendous. It’s like Apple’s Software Downloads web site, but with one-click Buy buttons.

The $99 fee for getting your app listed in the store is a no-brainer. A bummer, perhaps, for the student set, but I suspect it’s intended as a bozo filter to keep the process from being inundated with glorified do-little “Hello World” apps. (I’m almost certain even freeware apps require the $99 listing fee — although that fee is per-developer, not per-app.)

In short, what developers lose per-transaction from Apple’s 30 percent take, they can more than make up for in volume. This is going to be a gold rush.

Nieuws over de iPhone SDK (Upd.)
7 maart 2008 - 13:01    reactie #19
geplaatst door: mneerhout
Die $99,- is toch een schijntje bij die machtige phone, maatje van me, overigens geen macfreak(nog niet) heeft hem van de week hier via MP nieuw gekocht en is er helemaal lyrisch over en betaald het er grif voor.
Ben benieuwd wat het met mijn , toch wel dure 32Gb iTouch in vergelijking met zijn  16Gb iPhone, doet qua toevoeging, kan er niet op wachten!
Nieuws over de iPhone SDK (Upd.)
7 maart 2008 - 13:11    reactie #20
geplaatst door: Endin
Is het iemand opgevallen dat de icoontjes voor de iTunes WiFi music store en voor de rekenmachine op zowel de iPhone als de iPod touch na de update anders zijn?

Enig idee waarom ook?
Nieuws over de iPhone SDK (Upd.)
7 maart 2008 - 13:32    reactie #21
geplaatst door: Kapotlood
Misschien omdat ze dat mooier/beter vonden?
Doen ze wel vaker hoor... zo ook met de updates van de iLife apps,
of met de Leopard systeemvoorkeuren e.d. ;)
Nieuws over de iPhone SDK (Upd.)
7 maart 2008 - 13:41    reactie #22
geplaatst door: Ruud Ravenhorst
Betekent die Exchange server ondersteuning dat we dat binnenkort ook op onze normale macs kunnen verwachten? Ik zou niet weten waarom niet in ieder geval... Zou wel :thumbs-up: zijn!
Never gone back since I went to the Mac (which was in March 1984).
Nieuws over de iPhone SDK (Upd.)
7 maart 2008 - 13:42    reactie #23
geplaatst door: Hipska
Iemand al de SDK proberen installeren?

Hier stopt ie ergens halverwege met de melding dat GCC 4.0 een fout in het bestand heeft of iets dergelijks?
Nog iemand hier problemen mee?
iBook G4 14" | iPhone 3G 8GB | iMac C2D 27" | MacBook Air C2D 13" | iPhone 3G 16GB
Nieuws over de iPhone SDK (Upd.)
7 maart 2008 - 16:13    reactie #24
geplaatst door: mac4all
Een mooie strategie van Apple.
Weten jullie eigenlijk wel wat de toekomst brengt vanaf juni ?
De iPhone en iTouch worden super(hebbe)dingetjes en niet alleen om te telefoneren, te e-mailen of te internetten.

Beseffen jullie eigenlijk wel dat het stilletjes aan kleine microcomputertjes aan het worden zijn !!?
Stay hungry, stay foolish !
(Steve Jobs)