Over de I'm a PC-campagne van Microsoft
26 september 2008 - 16:56   
geplaatst door: Robert
[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/microsoft.jpg[/img]Voordat Apple de succesvolle Get a Mac-campagne op het scherm bracht hadden ze de Switch-campagne, waardoor Ellen Feiss haar 15 minuten beroemdheid kreeg. Kennelijk had Microsoft toen het gevoel dat ze zich moesten verdedigen en ze kwamen met een tegencampagne waarin iemand vertelde waarom ze van een Mac naar een PC waren overgestapt. Het probleem was alleen dat alle mensen in Apple's campagne echt in hun eigen woorden hun eigen verhaal vertelden, terwijl in de commercials van Microsoft een script van het reclamebureau voorlazen.

Nu zou je denken dat ze bij Microsoft voortaan twee keer nadenken voordat ze een tegencampagne op Apple gericht lanceren, alleen lijkt jammer genoeg het tegendeel waar.

Eerst bleek dat de foto's die in de I'm a PC-campagne gebruikt waren op een Mac gemaakt waren, normaal gesproken niet echt een halszaak maar binnen de context wel opmerkelijk. En inmiddels blijkt ook dat de bekende mensen die in de I'm a PC-commercials voorbij komen (actrice Eva Longoria, zanger Pharrell Williams en schrijver Deepak Chopra) niet allemaal Windows-gebruikers zijn. Eva Longoria heeft een MacBook, Pharrell Williams is trots op zijn gouden iPhone en Deepak Chopra lijkt ook weinig tegen de iPod te hebben.

Tel daarbij nog op dat het gerucht inmiddels gaat dat er een derde commercial met Jerry Seinfeld gemaakt is, maar dat die het aflasten van die campagne niet overleefd heeft en je krijgt niet het gevoel dat Microsoft de communicatie met het publiek op dit moment onder controle heeft.

Hoewel geen van bovenstaande dingen de nekslag voor de I'm a PC-campagne zullen zijn komt het geheel op deze manier - weer - niet erg overtuigend over. Je vraagt je daardoor wel af of ze bij Microsoft de eerdere afgang ooit geëvalueerd hebben, veel lijken ze er niet van hebben geleerd.

Maar gelukkig lukte het toch nog om echte te vinden waarbij er geen enkele twijfel over bestaat wat het OS van zijn keuze is (waarschuwing: stel je volume naar beneden bij voordat je op de laatste link klikt).
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Over de I'm a PC-campagne van Microsoft
26 september 2008 - 17:11    reactie #1
geplaatst door: odo
Mooie analyse!
Lees zojuist weer een fraai stukje uitspraken van die schreeuwende blaaskaak
http://www.thestandard.com/news/2008/09/26/ballmer-still-searching-answer-google

Je hebt een bord voor je kop of je hebt geen bord voor je kop maar Ballmer is ontegenzeggelijk niet bepaald een visionair.
Over de I'm a PC-campagne van Microsoft
26 september 2008 - 18:21    reactie #2
geplaatst door: Hildo
Vind je het gek dat mensen zo op hem gaan reageren  :wink: :
&feature=related
Show me a man who loves football and nine times out of ten you'll be pointing at a really bad shag. (Julie Burchill)
Over de I'm a PC-campagne van Microsoft
26 september 2008 - 18:30    reactie #3
geplaatst door: Robert
@ Hildo: Dat is nu juist een van weinige filmpjes waar Steve Ballmer als een normaal mens reageert en ik in ieder geval sympathie voor die man kan opbrengen.

Maar dat wil nog niet zeggen dat ik 'm plotseling heel hoog heb zitten als visionair...  :wink:
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Over de I'm a PC-campagne van Microsoft
26 september 2008 - 19:43    reactie #4
geplaatst door: Perquin
Deze had ik al eens gepost, maar ik kan het niet laten hem nog een keer te posten. Ik moest er in ieder geval de tweede keer weer om lachen.  :happy:  :happy:


Over de I'm a PC-campagne van Microsoft
27 september 2008 - 00:32    reactie #5
geplaatst door: Spinsels
Ondanks alle schijnbare troubles denk ik toch echt dat Balmer een enorme inspiratie en visie overdraagt naar het publiek. Ik hem hem begin dit jaar persoonlijk in Las Vegas mogen meemaken en was perplex over zijn feitenkennis over de gehele MS business en z'n persoonlijke benadering naar het publiek toe. Hij heeft een lange adem strategie die ondersteund door cijfers (is er nou echt groei in het aandeel macs op de internettende, mobiele en kantoor wereldmarkt?) veel meer visie toont dan die van Apple. (laten we onze zaken steeds meer juridisch afschermen en sluiten). Wanneer ik aan (mainstream) software makers vraag wanneer ze (weer) exclusief voor de mac software gaan maken wordt het toch wel erg stil. Ik denk dan ook dat het voor de (wij) mac gebruikers en addicts de komende tijd weer extra moeilijk gaat worden (crisis) om de (zakelijke) software race goed bij te houden tegen een schappelijke prijs. MS is nou eenmaal erg goed in het werken met de 'grote' markt, Appl is daarentegen nog steeds erg gericht op de 'luxe'markt. How many iPods can a man have?

Gewoon een gedachte ;)
-> e-learning en consultancy <-
Over de I'm a PC-campagne van Microsoft
27 september 2008 - 05:32    reactie #6
geplaatst door: Franky2002
Over de zakelijke praktijken van MS is ondertussen al genoeg geschreven.
Helaas voor het mainstream publiek heeft MS het voor het zeggen op deze markt.
Het blijft me ook verbazen dat mensen hun pc na twee, drie jaar weggooien
(omdat deze definitief is vastgelopen) en gewoon de nieuwste shit kopen.
Omdat ze niet willen veranderen of omdat ze niet beter weten?
Over de I'm a PC-campagne van Microsoft
27 september 2008 - 08:32    reactie #7
geplaatst door: karel apple
@spinsels: Wanneer je de cijfers bekijkt, zul je zien dat het aandeel Apple in de wereldmarkt sterker toeneemt dan het Windows segment. In absolute aantallen worden er uiteraard meer Windows machines dan Apples verkocht maar procentuele stijgt Apple sneller dan MS.
Google maar eens op de marktcijfers en zie bijvoorbeeld dit artikel.

Ook in de zakelijke markt begint Apple -ondanks dat ze deze markt niet agressief benaderen- een redelijk aandeel te krijgen. Volgens een recent bericht op Roughlydrafted zou dit inmiddels 4,5% zijn.

En wat betreft visie... daar heb ik Microsoft persoonlijk nooit echt op kunnen betrappen, behalve dan wanneer het te maken heeft met de praktijken die Franky2002 in zijn link aangeeft.
Zo is de hele opkomst van het Internet in eerste instantie aan Microsoft voorbij gegaan en afgedaan als een niet serieus te nemen 'speeltje'. Pas toen Netscape deze markt in handen had is deze markt op de beruchte Microsoft manier veroverd. Net zoals ze de marktleiders Wordperfect en 123 op hun bekende manier de das hebben omgedaan.

En nee, er zijn weinig 'mainstream programmeurs' die exclusieve Apple producten maken, net zoals ze zich op dit moment steeds minder kunnen permitteren om exclusief voor Microsoft te ontwikkelen. Je ziet steeds meer grote ontwikkelaars een Apple-lijn aan hun producten toevoegen.

Voor het overige zijn Microsoft en Apple natuurlijk niet echt te vergelijken. Microsoft maakt geen computers.
Over de I'm a PC-campagne van Microsoft
27 september 2008 - 10:32    reactie #8
geplaatst door: Robert

Citaat
Spinsels om 0:32, 27-09-2008
Ondanks alle schijnbare troubles denk ik toch echt dat Balmer een enorme inspiratie en visie overdraagt naar het publiek. Ik hem hem begin dit jaar persoonlijk in Las Vegas mogen meemaken en was perplex over zijn feitenkennis over de gehele MS business en z'n persoonlijke benadering naar het publiek toe.


Ik heb Steve Ballmer's feitenkennis nog nooit in twijfel getrokken, maar dat is heel wat anders dan een toekomstvisie. Ook denk ik dat het met de intelligentie van de man ook wel in orde moet zijn, je staat niet voor niets bovenaan zo'n organisatie. Maar ook als ik zijn meest recente speech doorlees zie ik vaak veel kennis en weinig visie. En dat is volgens mij ook precies de reden dat Microsoft nu al jaren reageert op de markt maar zelden nog het voortouw neemt. Als je buurman meer visie heeft en die consequent doorvoert zal je altijd achterlopen.

Citaat
Hij heeft een lange adem strategie die ondersteund door cijfers (is er nou echt groei in het aandeel macs op de internettende, mobiele en kantoor wereldmarkt?)


Ja, en dat zonder een directe campagne daarop gericht. En reken maar dat er in Redmond doorover wordt gezweet. Nog niet over de absolute cijfers, maar wel over de groei.

Citaat
veel meer visie toont dan die van Apple. (laten we onze zaken steeds meer juridisch afschermen en sluiten).


Dat is wel een erg vreemde en nauwe manier van kijken naar Apple, hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind. En ik zal Apple nooit heilig verklaren (volgens mij heb ik al vaak genoeg kritische nieuwsberichten geschreven om dat te staven), maar hier herken ik het bedrijf niet in.

Citaat
Wanneer ik aan (mainstream) software makers vraag wanneer ze (weer) exclusief voor de mac software gaan maken wordt het toch wel erg stil.


Maar waarom zouden ze? Zolang je relatief makkelijk je pakket op een veel grotere markt kan zetten dan doe je dat toch?

Citaat
Ik denk dan ook dat het voor de (wij) mac gebruikers en addicts de komende tijd weer extra moeilijk gaat worden (crisis) om de (zakelijke) software race goed bij te houden tegen een schappelijke prijs. MS is nou eenmaal erg goed in het werken met de 'grote' markt, Appl is daarentegen nog steeds erg gericht op de 'luxe'markt. How many iPods can a man have?


Geen idee waar je dat op baseert, maar tot nu toe groeit Apple nog steeds explosief terwijl de crisis al bezig is. Geen idee wat er gebeurt als we op de bodem zitten. Het lijkt mij ook aannemelijk dat als iedereen iedere euro/dollar drie keer om moet draaien dat Apple dat ook hard zal voelen, maar voorlopig is de trend tegengesteld.

Citaat
Gewoon een gedachte ;)


Hier hetzelfde...  :wink:

Dat alles neemt natuurlijk niet weg (on-topic) dat het een enorme blamage is als er ook maar één van die bekende mensen inderdaad een Mac-gebruiker is, en dat zegt wat over het gebrek van aandacht voor detail.
En dat is nu net iets waar Apple bekend om staat...
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Over de I'm a PC-campagne van Microsoft
28 september 2008 - 11:16    reactie #9
geplaatst door: Panico
Ik ben een Apple-gebruiker, maar op mijn werk moet ik wel een wintel besturen.
En celebrities moeten ook geld verdienen (omdat ik het waard ben) toch?

MS ziet Apple kennelijk als een concurrent.

Reclame gaat bovendien niet over feiten.
Veel gebruikte technieken: herhaling, suggestie, ironie, overdrijving, etc...

Je kan zelfs reclame maken met je zwakste punt  :cool:

Dat "I'm a Mac" zo bekend is (zie YouTube onzin) komt mede door die herhaling, etc.

MS doet eigenlijk hetzelfde, maar dan meer (veel, vlug en vet).
En dat is dan ook meteen mijn punt: het is vooral op Amerika gericht.

(Bewerkt door Panico om 11:50, 28-09-2008)
http://www.pauldj.nl/  ("Interesting reaction! But what does it mean?")